Zdrowa żywność - cała prawda o tym, czy zdrowa żywność służy zdrowiu

2011-10-18 9:59

W sklepach przybywa tzw. zdrowej żywności, która – jak twierdzą jej producenci – wyjątkowo korzystnie wpływa na kondycję naszego organizmu i zdrowie. Czy te obietnice mają naukowe podstawy czy są zwykłym marketingiem? Sprawdź, czy probiotyki rzeczywiście podnoszą odporność, a kawa odchudza.

Jak to jest z tą żywnością ekologiczną, czy rzeczywiście jest zdrowsza od tej kupowanej w hipermarkecie, czy margaryna obniża cholesterol, a kawa odchudza?

Czy żywność ekologiczna jest zdrowsza?

» Obietnica: Lepsze są warzywa z upraw organicznych i mięso zwierząt hodowanych ekologicznie, bo mają więcej substancji odżywczych.
» Dowód naukowy: Badania prowadzone od 30 lat nie wykazują jednoznacznie, że organiczne jedzenie ma znacznie wyższą wartość odżywczą. Np. z jednej strony organiczne mleko zawiera 20 proc. więcej witaminy E (Newcastle University, 2006). Ale z drugiej strony to samo mleko ma o 15 proc. mniej witaminy A (Uniwersytet Glasgow, 2007).
» Komentarz: Jedzenie nieekologiczne często importowane jest z odległych krajów (np. truskawki z Chin), gdzie jego produkcja jest tańsza. Zanim trafiło na nasz talerz, jest już stare, spędziło w podróży wiele dni. Za to jedzenie eko najczęściej hodowane jest lokalnie. Dlatego nawet jeśli nie jest zdrowsze, to przynajmniej jest świeższe i lepiej smakuje...

Czy tradycyjna żywność jest naprawdę tradycyjna? Odpowiada dr Ania

Czy producenci żywności nas oszukują?

Czy kawa może odchudzać?

» Obietnica: Pijąc specjalną kawę (3–5 razy dziennie), schudniesz nawet 5 do 10 kilo – zachwala swój towar jeden z producentów. Dopiero później dodaje, że sama kawa nie wystarczy i „dla zwiększenia efektów zaleca się zwiększone spożycie warzyw, ograniczając równocześnie spożycie produktów wysokoenergetycznych”. Poza tym nie wspomina, że koszt 8-tygodniowej kuracji to nawet 440 zł.
» Dowód naukowy: Niektóre badania wykazują, że picie kawy może nieznacznie przyśpieszać odchudzanie. Według jednej z teorii dzieje się tak, bo kofeina zwiększa ilość wydalanego moczu. A usunięcie wody z ciała może skutkować chwilowym spadkiem wagi. Jednak nie ma dowodów naukowych na to, że picie kawy powoduje znaczny i trwały spadek wagi.
» Komentarz: W 2007 r. Brytyjczycy przeprowadzili eksperyment, w którym jedna grupa kobiet 3 razy dziennie piła kawę wyszczuplającą, a druga... gorącą czekoladę. Po 6 tygodniach okazało się, że kobiety pijące kawę schudły średnio kilogram. Natomiast druga grupa straciła średnio ponad pół kilo, mimo że pochłaniała dodatkowe kalorie z czekolady. Nie było to badanie kliniczne, ale wyniki i tak dają do myślenia.

Czy probiotyki podnoszą odporność?

» Obietnica: Bakterie znajdujące się w niektórych jogurtach, serkach czy mlecznych napojach chronią przed infekcjami.
» Dowód naukowy: Badania jednej z firm produkujących taką żywność potwierdzają wpływ probiotyku na poprawę odporności.
» Komentarz: Rzetelne badania liniczne kwestionują wiarygodnośc badania, przeprowadzonego przez producenta i tym samym podważają skuteczność   działania probiotyków na układ odpornościowy. W 2008 r. w Imperial College Londyn 21 osób przez 3 tygodnie piło probiotyki. U większości badanych nastąpił wzrost dobrych bakterii w organizmie (zgodnie z marketingową obietnicą), jednak nie u wszystkich. Można więc stwierdzić, że probiotyki przynoszą korzyści, szczególnie w funkcjonowaniu układu pokarmowego, ale czy stanie się tak u konkretnej osoby, nie można tego przewidzieć.

Czy specjalne margaryny obniżają cholesterol?

» Obietnica: Według danych jednego z producentów takich wyrobów spożywanie 3 porcji dziennie (6 łyżeczek) ich produktu dostarcza organizmowi 2,25 g steroli roślinnych. Mniej więcej taka dawka pozwala obniżyć poziom cholesterolu we krwi od 7 do 10 proc. w ciągu 2–3 tygodni.
» Dowód naukowy: W 2008 i 2009 r. na Uniwersytecie Católica San Antonio de Murcia (UCAM) przeprowadzono badanie, które objęło 53 zdrowe kobiety. Przez 3 miesiące jadły one śniadanie składające się z 2 kromek pieczywa smarowanego przez miesiąc kolejno masłem, oliwą i margaryną. Okazało się, że tylko śniadanie z udziałem margaryny powodowało spadek całkowitego cholesterolu.
» Komentarz: Odpowiednia dieta, w tym eliminacja tłuszczów zwierzęcych (tłustego mięsa, serów, mleka, masła) i zastąpienie ich wysokiej jakości margaryną oraz olejami roślinnymi, jest ważnym elementem zapobiegania miażdżycy i walki z hipercholesterolemią.

Czy aronia leczy nadciśnienie tętnicze?

» Obietnica: Regularne picie soku z aronii sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi, podobnie jak ekstrakt z aronii w postaci tabletek.
» Dowód naukowy: prof. Marek Naruszewicz z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego przebadał ponad 40 pacjentów (kobiet i mężczyzn), którzy przebyli zawał serca. Część z nich przez 6 tygodni oprócz stosowanych dotąd leków dostawała dodatkowo wyciąg z aronii. W tej grupie zaobserwowano obniżenie skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi.
» Komentarz: To zasługa obecnych w aronii przeciwutleniaczy. Szczególną rolę odgrywają antocyjany, naturalne barwniki zawarte w owocach: zmniejszają utlenianie cholesterolu LDL, zapobiegając tworzeniu się blaszki miażdżycowej.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE