Zaparcia przewlekłe - co jeść aby ułatwić wypróżnianie? [Porada eksperta]

2013-07-10 13:36
Porada fizjologa żywienia
Autor: Getty Images

Witam! Mam 21 lat i od około 3 lat choruję na zaparcia (niektórzy lekarze twierdzą, że to zaparcia przewlekłe). Po badaniu (kolonoskopia) stwierdzono: wydłużona esica i poprzecznica oraz dodatkowa pętla na jelicie. W wieku 15 lat miałam usunięty woreczek żółciowy metodą laparoskopii. Jeden z lekarzy stwierdził, że mogło dojść do przerwania nerwu prowadzącego do jelita i stąd te zaparcia. Brałam już masę leków, ale nic na mnie nie działa. Wypróżniam się raz na 3 tyg, a nawet i rzadziej. Mój lekarz prowadzący zaproponował operację, ale żaden z lekarzy nie chce podjąć tego ryzyka (twierdzą, że po takim zabiegu pozostaje duża blizna itd). Byłam już u lekarzy różnych specjalizacji (chirurg ogólny, chirurg gastroenterolog, endokrynolog, gastolog), mam już dość jeżdżenia po lekarzach i ich bezradności. Bardzo często mam ostre bóle brzucha (nie raz nie mogę się podnieść przez jeden, dwa dni). Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam

Witaj!  Wydaje się oczywistością, abyś spróbowała jeszczekonsultacji u dietetyka. Trzeba sprawdzić co jesz i jak, a następnie dopasować dietę do twojej dolegliwości. Myślę, że będzie to metoda prób i błędów. Ja bym postawiła na dietę płynną i półpłynną. Kolejna sprawa to właściwe proporcje miękkiego i twardego błonnika. Twardy, to otręby, chleby żytnie razowe czy z pestkami, będą prowokować zaparcia. Ich miejsce powinno zająć pieczywo mieszane. Kolejna sprawa, to warzywa. Powinno być ich sporo w diecie, ale nie ziemniaki, a marchew, buraki, groszek, fasolka szparagowa, zielone części roślin. To wszystko rozdrobnione. Powinnaś też pić dużo wody 1,5-2 l., ograniczyć tłuste ciężkostrawne mięsiwa, czekoladę, może kawę, chociaż z drugiej strony kofeina powinna działać stymulująco na układ pobudzając akt defekacji. Kolejna rzecz to ilość posiłków, powinno ich być minimum 5. I pamiętaj o aktywności fizycznej. Wybieraj sporty, w których ciało będzie wyprostowane, a siła ciążenia ułatwi migrację jedzenia w dół. Do tego obowiązkowo zespół ćwiczeń poprawiających ukrwienie miednicy mniejszej, czyli i brzuszki i skrętoskłony, ćwiczenia wzmacniające dolne partie brzucha. Jest też joga usprawniająca perystaltykę, są też specjalne zabiegi masażu, gdzie specjalnymi ruchami specjalista przepycha to, co jest twarde, w kierunku odbytu. Mimo, że brzmi trochę po szamańsku, może warto spróbować? Pozdrawiam

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE