Zaburzenia pamięci związane z wiekiem - skąd się biorą i jak im zapobiegać

2020-06-05 13:59 Materiał sponsorowany

Prawie 40 proc. osób w wieku powyżej 65 lat ma problemy z pamięcią. Mają one różne nasilenie i zwykle nie są objawem choroby, lecz naturalnego procesu starzenia się. Często powodują jednak niepokój i brak pewności siebie u osoby, która ich doświadcza.

Telefon dla seniora - jak wybrać ten najlepszy?
Autor: Getty Images

Skąd te luki w pamięci?

Wraz z biegiem lat, nasz organizm słabnie. Dotyczy to także mózgu, który nie jest już tak sprawny jak za młodu. Wolniej zapamiętujemy niektóre fakty, więcej czasu zajmuje nam wykonanie procesu myślowego. Takie  sytuacje są nieuniknione i wynikają z fizjologii. 

Hipokamp, czyli część mózgowia odpowiadająca za pamięć długotrwałą i przestrzenną, po 60-tce staje się mniej sprawna. Trudniej też regenerują się komórki nerwowe i wolniej powstają nowe neurony, ponieważ odpowiadające za te procesy białka i hormony są w tym wieku produkowane w mniejszych ilościach. Kolejnym powodem słabszej pracy mózgu jest też jego gorsze dotlenienie – w podeszłym wieku zmniejsza się przepływ krwi do mózgu, co upośledza pamięć i pogarsza umiejętności poznawcze.  

Brak pamięci – kiedy do lekarza?

Starsze osoby, które zauważają swoje problemy z zapamiętywaniem, czują niepokój i tracą poczucie bezpieczeństwa. Martwią się, że spowodują pożar zostawiając garnek na gazie lub że sprawią kłopot dzieciom, które będą musiały się nimi zajmować.

Tymczasem pojedyncze zaburzenia pamięci nie są groźne i nie świadczą o demencji. Na tym etapie można się ich pozbyć odpowiednim trybem życia i preparatami poprawiającymi funkcjonowanie mózgu. Ale są sytuacje, w których należy udać się do lekarza. Kiedy? Specjaliści podpowiadają, że sporadyczne zapominanie np. nazwy ulicy, na której znajduje się twój bank, nie wymaga konsultacji, ale gdy nagle nie wiesz, jak zapłacić rachunek przez internet, choć robiłeś to wiele razy - masz powód do niepokoju. 

Warto też przyjrzeć się swoim zaburzeniom pamięci. Jeśli nazwa ulicy nagle wyleci ci z głowy, ale po chwili ją sobie przypomnisz – jest dobrze. Gorzej, jeśli tego nie potrafisz przez wiele dni lub gdy zgubisz się w mieście szukając jej.

Jeśli brakuje ci słów i w trakcie rozmowy szukasz odpowiedniego określenia, nazwy czy nazwiska, to normalne, gdy jednak ktoś zwraca ci uwagę, że uporczywie powtarzasz te same historie, używasz słów niewłaściwie lub z powodu luk w pamięci w ogóle nie jesteś w stanie prowadzić dialogu – powiedz o tym swojemu lekarzowi, a najlepiej udaj się do niego z kimś bliskim, aby od razu dowiedział się, jak ci pomóc.

Czy można zapomnieć o problemach z pamięcią?

Pocieszające jest to, że zaburzenia pamięci związane z wiekiem można zredukować lub opóźnić ich pojawienie się. Wystarczy zachować umysł w dobrej kondycji. Nie bez powodu mówi się, że osoby aktywne zawodowo do późnych lat, rzadziej skarżą się na tego rodzaju problemy. To dlatego, że ich mózg stale trenuje. Ale nie wszyscy seniorzy pracują, niektórzy są na emeryturze - i co wtedy? Wówczas trzeba samemu zadbać o to, aby umysł nie pozostawał bezczynny: rozwiązywać krzyżówki, zapisać się na kurs dokształcający, czytać książki.

Z dobrą kondycją mózgu związana jest też dobrą kondycją ciała. Osoby, które ćwiczą i spacerują mają lepszą pamięć od tych, które cały dzień spędzają w fotelu przed telewizorem. Ruch i dotlenienie organizmu dobrze wpływają na procesy poznawcze. 

Aby poprawić swoją pamięć warto też zadbać o prawidłową dietę, bogatą w warzywa i owoce, które zawierają witaminy i przeciwutleniacze, tak ważne w opóźnianiu procesu starzenia się. Dobrze na pamięć wpływa też magnez, który wspomaga koncentrację, wapń biorący udział w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych, a także witaminy z grupy B niezbędne w procesie zapamiętywania, przekazywania impulsów i regeneracji komórek nerwowych. Korzystny wpływ na długotrwałe zapamiętywanie ma też ponoć  kawa i oczywiście wyciąg z miłorzębu japońskiego.

Miłorząb, czyli cudowny ginkgo biloba

Miłorząb japoński jest popularnym składnikiem leków i suplementów, uzyskiwanym z suszonych liści tego drzewa. Dzięki badaniom wiemy, że roślina ta wpływ pozytywnie na zaburzenia krążenia oraz zaburzenia pamięci, wzmacnia też funkcje układu sercowo-naczyniowego.

Właściwości terapeutyczne miłorząb zawdzięcza bogactwu flawonoidów i terpenoidów oraz przeciwutleniaczy. Naukowcy uważają też, że ginkgo biloba stymuluje funkcje poznawcze, ponieważ poprawia krążenie krwi w mózgu i chroni go przed uszkodzeniem neuronów.

Istnieją też dowody naukowe, potwierdzające wpływ ekstraktu na leczenie demencji. Obserwacje pacjentów pokazały, że miłorząb poprawia u nich pamięć, usprawnia procesy myślowe, wpływa na poprawę relacji społecznych i na umiejętność wykonywania codziennych czynności.

Dlatego lekarze zalecają osobom starszym z zaburzeniami pamięci sięgniecie po preparaty z ekstraktem miłorzębu. Podkreślają jednak, że prawidłowe przyjmowanie tej substancji  powinno polegać na przynajmniej 8-tygodniowej kuracji. Warto też zdecydować się na preparaty OTC, które są standaryzowane na zawartość związków aktywnych i mogą być stosowane w wyższych dawkach (240 mg/ dziennie), a nie na suplementy, które mają dużo mniejszą zawartość substancji czynnej.  

Takim preparatem jest Ginkofar® Intense1), zawierający ekstrakt z liści miłorzębu japońskiego. Wyciąg ginkgo biloba poprawia krążenie krwi w naczyniach mózgowych oraz podaż tlenu i substancji odżywczych do komórek mózgowych.

Ginkofar® Intense
Autor: materiały prasowe Link: https://www.ginkofar.pl/

Jak sobie radzić w obliczu zaburzeń pamięci?

  • Trzymaj się stałego rytmu dnia. Powtarzalność czynności, zadań pomaga w ich zapamiętywaniu.
  • Korzystaj z kalendarza. Zapisuj sobie wszystko w notesie lub w telefonie, wieszaj kartki na lodówce.
  • Pilnuj porządku, zawsze kładź klucze w tym samym miejscu, a inne rzeczy tam, gdzie powinny leżeć.
  • Powtarzaj sobie świeżo zdobyte informacje (nazwisko lekarza, do którego się zapisałeś, tytuł serialu, który ci się podobał itd.)
  • Twórz skojarzenia, aby łatwiej zapamiętywać nazwy czy sytuacje.
  • Używaj zmysłów zgodnie ze sowimi umiejętnościami – jeśli jesteś typem wzrokowca, zapisuj sobie informacje, jeśli słuchowcem – nagrywaj je na dyktafon i odtwarzaj.
  • Dobrze się wysypiaj.

1) Ginkofar® Intense

Ginkgonis extractum siccum raffinatum et quantificatum (kwantyfikowany suchy wyciąg z Ginkgo biloba L., folium), 40 mg, tabletki powlekane. Jedna tabletka powlekana zawiera 80 mg suchego ekstraktu z liści miłorzębu japońskiego Ginkgo biloba L.

Wskazania: W celu poprawy zdolności poznawczych u osób starszych (osłabienie pamięci i sprawności umysłowej związane z wiekiem), w celu poprawy jakości życia w łagodnej demencji. Produkt jest wskazany do stosowania u osób dorosłych.

Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancję czynną lub na którąkolwiek substancję pomocniczą, ciąża.

Podmiot odpowiedzialny: Biofarm Sp. z o.o., ul. Wałbrzyska 13, 60-198 Poznań

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE