Ustawiona tarczyca, a nie chudnę mimo wsparcia dietetyka [Porada eksperta]

Leczę się na niedoczynność tarczycy od 4 lat, w tej chwili przyjmuję dawkę Eutyroxu 88, ostatnie badanie TSH - 0,7. Od czerwca zeszłego roku jestem pod opieką dietetyka, który ustawił mi dietę bez glutenu i laktozy. Na początku dieta była rozpisana na 3 posiłki, gdyż wcześniej jadłam jeden bądź dwa, więc trzy posiłki to i tak było dla mnie dużo. W diecie było dużo warzyw, białka w postaci jajek i mięsa oraz mniejsza ilość węglowodanów. Rozpoczynając dietę ważyłam 75 kg przy wzroście 169 cm. Stosowałam tę dietę do marca tego roku, waga spadła o 2 kg i po 7 cm z obwodów. Od marca dietetyk zmienił mi dietę na 4 posiłki, składające się z białka, warzyw, owoców i węglowodanów, ale wykluczył mi składniki zbożowe (kasze, ryż i wszelkie mąki). Od początku kwietnia ćwiczę, codziennie jeżdżę na rowerze 1,5 godziny albo ćwiczę na orbitreku po 35 minut, a waga cały czas stoi i nawet przestały mi obwody spadać. Czy coś oprócz niedoczynności tarczycy może powodować problemy z utratą wagi?

Przyczyn może być bardzo wiele. Może to być za mała ilość kalorii w diecie, która nie pokrywa zapotrzebowania wynikającego z twojej aktywności fizycznej. Może to być nieodpowiedni do spalania tkanki tłuszczowej wysiłek, może to być insulinooporność i wreszcie niedobór węglowodanów w diecie. Tłuszcze niestety spalają się w ogniu węglowodanów i bez nich spalasz własne mięśnie podczas intensywnego wysiłku. Wreszcie przyczyną twoich kłopotów może być zbyt mała ilość posiłków oraz to, że np. nie jesz po wysiłku albo ostatni posiłek jesz zbyt wcześnie, np. ok. 18, a chodzisz spać o 23. Wszelkie stresy mogą wpływać na zatrzymanie spadku masy ciała. Warto w tym momencie wykonać badania krwi - morfologia, oznaczyć poziom witaminy D w organizmie, bo może być jej za mało, i wtedy ponownie przeanalizować dietę i ustawić nowy program dla ciebie. Nie jestem przekonana o celowości wykluczenia glutenu z diety, jeśli nie masz uzasadnienia w postaci badań przeciwciał czy badań genetycznych. Warto zrobić test na nietolerancje pokarmowe i wykluczyć z diety, na jakiś czas, produkty, które nie są dla ciebie wskazane. Wtedy waga może się "ruszyć".

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE