To nie niedobory B12 powinny nas niepokoić. To niedobory jodu!

2020-11-12 11:22 Magda Mazurek

Najnowsze badania poddały w wątpliwość suplementację witaminy B12, zwłaszcza w przypadku osób będących na diecie wegańskiej. Okazuje się, że o wiele bardziej powinny niepokoić niedobory jodu, które są widoczne - i to nie tylko u wegan!

Naukowcy badali różnice w zakresie obecności witaminy B12 u osób na diecie wegańskiej i u osób jedzących mięso. Sprawdzili jej poziom we krwi u osób z obu grup. Wyniki są zaskakujące!

- Nie było znaczącej różnicy w zakresie poziomu witaminy B12, która była obecna w przybliżeniu w takiej samej ilości we krwi obu grup. Ponieważ witamina B12 jest pobierana przez nasze organizmy wyłącznie z mięsa, oznacza to, że uczestnicy badania będący na diecie wegańskiej musieli ją suplementować. Przeprowadzone badanie umożliwia porównanie diety wegańskiej z dietą mieszaną pod względem różnorodności witamin i pierwiastków śladowych - mówi prezes BfR, prof. Dr Andreas Hensel. Naukowcy sprawdzili bowiem poziom nie tylko witaminy B12 we krwi, ale poziom innych witamin i minerałów także.

Uczestnicy badania, a także my wszyscy powinniśmy zwrócić uwagę na jeszcze jeden pierwiastek. Jod. - Obie badane grupy pacjentów miały znaczny niedobór jodu. Jednak niedobór jest wyraźnie większy w wariancie wegańskim. - dowiadujemy się.

Czytaj też: Weganizm – zasady diety wegańskiej. Co mogą jeść weganie?

W badaniu zespół badawczy przeanalizował próbki krwi i moczu oraz ocenił kwestionariusze dotyczące stylu życia i protokoły żywieniowe. Spośród uczestników (odpowiednio 18 kobiet i mężczyzn w wieku 30-60 lat), prawie wszystkie osoby na diecie wegańskiej i jedna trzecia na diecie mieszanej przyjmowały różne suplementy diety.

Wyniki badań były szczególnie godne uwagi w odniesieniu do pierwiastka śladowego, czyli wspomnianego już jodu. Wydalanie jodu mierzone w próbkach moczu dostarcza informacji o tym, jak dobrze organizm jest zaopatrywany w pierwiastek śladowy. Większość uczestników miała jakieś braki. Niedobór był istotnie wyraźniejszy wśród wegan - u jednej trzeciej z nich poziom był poniżej 20 mikrogramów na litr (μg / l), czyli limitu określonego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO); wszystko poniżej tego oznacza poważny niedobór. Jednak dieta wegańska przyniosła również korzyści zdrowotne, takie jak większe spożycie błonnika i niższy poziom cholesterolu. W przypadku obu diet około 10% uczestników miało niedobór żelaza.

Źródło: Science Daily, BfR Federal Institute for Risk Assessment

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE