Tabela zalecanych ilości witamin i składników mineralnych w diecie dorosłego człowieka

2013-06-25 15:14 opracowanie redakcja na podstawie materiałów prasowych

Sprawdź w tabeli, ile witamin i składników mineralnych potrzebuje organizm człowieka do prawidłowego funkcjonowania (wpływają one na zdrowie, wzrost organizmu i procesy metaboliczne). Ponieważ organizm sam nie jest w stanie wytworzyć witamin i składników mineralnych (poza pewnymi witaminami np. witaminą B12, biotyną, witaminą K, folacyną), konieczna jest ich podaż w ramach codziennej diety. Jak wygląda zalecane dzienne spożycie substancji odżywczych dla dorosłego człowieka?

Dzienne referencyjne wartości spożycia witamin i składników mineralnych dla osób dorosłych

WITAMINY SKŁADNIKI MINERALNE
witamina A (µg) 800 potas (mg) 2000
witamina D (µg) 5 chlor (mg) 800
witamina E (mg) 12 wapń (mg) 800
witamina K (µg) 75 fosfor (mg) 700
wiamina C (mg) 80 magnez (mg) 375
tiamina (B1) (mg) 1,1 żelazo (mg) 14
ryboflawina (B2) (mg) 1,4 cynk (mg) 10
niacyna (B3) (mg) 16 miedź (mg) 1
witamina B6 1,4 mangan (mg) 2
kwas foliowy (µg) 200 fluor (mg) 3,5
witamina B12 (µg) 2,5 selen (µg) 55
biotyna (µg) 50 chrom (µg) 40
kwas pantotenowy (mg) 6 molibden (µg) 50
jod (µg) 150

Warto pamiętać, że tabela wartości zalecanego dziennego spożycia dla poszczególnych witamin i składników mineralnych może różnić się od norm żywieniowych, które uwzględniają płeć, wiek, aktywność fizyczną i stan fizjologiczny. Szczególnie w przypadku dzieci występuje znacząca różnica między zalecanym spożyciem przyjętym do celów znakowania żywności, a tym, które podano w normach żywieniowych. Witaminy i składniki mineralne są powszechnie dodawane do produktów chętnie spożywanych przez dzieci. Dlatego warto zwracać uwagę na deklarowane na etykiecie ilości składników odżywczych, mając świadomość, iż ilości te często odpowiadają znacznie wyższemu pokryciu norm zalecanego dziennego spożycia, ustalonych dla tej grupy wiekowej.

Polecamy
jesz co lubisz zbilansowana dieta

Autor: Time S.A

Skorzystaj z wygodnych diet online Poradnika Zdrowie opracowanych także dla osób zmagających się z niedoborami witamin i mikroelementów. Precyzyjnie dobrany plan dietetyczny odpowie na Twoje indywidualne potrzeby żywieniowe. Dzięki nim odzyskasz zdrowie i poprawisz swoje samopoczucie. Diety te są opracowane zgodnie z najnowszymi zaleceniami i standardami instytutów naukowo-badawczych.

Ważne

Zawartość soli w produktach żywieniowych

Referencyjna wartość spożycia soli wynosi 6 g/dzień. Sól oblicza się na podstawie zawartości sodu w produkcie, wychodząc z założenia, że 1 g sodu odpowiada około 2,5 g soli. Podawanie informacji o zawartości soli zgodnie z prawem UE jest obowiązkowe. W uzasadnionych przypadkach (produkty bez soli i sodu z substancji dodatkowych) możliwe jest zamieszczenie bezpośrednio w pobliżu informacji o wartości odżywczej komunikatu, że zawartość soli wynika wyłącznie z obecności naturalnie występującego sodu.

Tekst dr Anny Wojtasik (Instytut Żywności i Żywienia) opracowany przez Agencję Solski BM

Instytut Żywności i Żywienia

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE