Sok z aronii - właściwości i działanie. Jak samemu zrobić sok z aronii?

2020-09-02 11:58 Magda Mazurek

Sok z aronii to cenne źródło witamin, zwłaszcza w okresie zimowym. Jak samodzielnie przygotować sok z aronii? Jakie właściwości ma sok z aronii i jak działa na organizm? Wreszcie jak wykorzystać aronię i co dodać do soku z niej? Przekonajcie się także, czy sok z aronii można zrobić bez cukru albo bez gotowania! Zobaczcie nasze propozycje oraz sprawdźcie, czym różni sok z aronii robiony w domu od tego ze sklepu.

Sok z aronii, choć jest cierpki w smaku, to jest bardzo zdrowy. Korzystnie wpływa na pracę układu odpornościowego, wspomagając go w walce z infekcjami. Dodatkowo zapobiega problemom z układem krążenia, w tym wysokiemu ciśnieniu krwi czy zbyt wysokiemu cholesterolowi. Sok z aronii, podobnie jak inne przetwory z niej, można robić w domu samemu. Wtedy mamy gwarancję wykorzystania tylko najlepszych składników. Sok z aronii mogą pić także dzieci - pamiętajcie, lepiej mniej, a regularnie. Warto więc dodawać sok z aronii przykładowo do herbat czy innych soków, jeśli nie pasuje nam jego smak.

Sok z aronii jest łatwy do wprowadzenia w menu właśnie jako dodatek. Pewnie zastanawiacie się, dlaczego nie polecamy aronii do jedzenia? Cóż, ma bardzo charakterystyczny smak, który nie każdemu odpowiada. O wiele lepiej więc jeść i pić przetworzoną aronię. Ewentualnie - ususzone owoce z niej jako dodatek do innych dań. Ale tu mowa będzie o soku z aronii. I najpierw przekonajcie się, jak łatwo zrobić go w domu samemu.

Spis treści

  1. Sok z aronii - jak go zrobić?
  2. Sok z aronii - przepis bez gotowania i bez cukru
  3. Sok z aronii - dawkowanie
  4. Sok z aronii - ze sklepu
  5. Sok z aronii - właściwości
  6. Sok z aronii - przeciwwskazania

Sok z aronii przygotowany samodzielnie w domu posiada ogrom właściwości zdrowotnych. Aronia sama w sobie zawiera mnóstwo witamin - witaminę C, witaminę PP, witaminę E, witaminy z grupy B i minerałów: jod, potas, żelazo. Aronia zawiera też dużo błonnika. W soku z aronii również znajdziemy bogactwo witamin i minerałów. Także antyoksydanty, które wspierają układ odpornościowy w organizmie. Ale to nie koniec - w soku z aronii znajdziemy także minerały, które normalnie w naszej diecie znajdują się w niewielkich ilościach, a są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego - mowa tu o molibdenie i miedzi.

Sok z aronii - jak go zrobić?

Do przygotowania soku z aronii potrzebujesz:

  • 1 kg owoców aronii,
  • 0.75 l wody,
  • 05-1 kg cukru,
  • sok z połówki cytryny,

Przepis na sok z aronii:

  1. Owoce aronii w pierwszej kolejności należy opłukać pod bieżącą wodą. Potem (może być bez suszenia) przekładamy je do garnka. Następnie dodajemy pozostałe składniki.
  2. Całość gotujemy - doprowadzamy do wrzenia, a potem na małym ogniu gotujemy przez pół godziny, co jakiś czas mieszając.
  3. Zawartość garnka dobrze przecedzić przez sitko lub gazę (możesz przetrzeć owoce).
  4. Po przecedzeniu ponownie należy zagotować, wrzący przelać do wyparzonych butelek szklanych.
  5. Sok z aronii możesz zapasteryzować.

Warto wiedzieć, że sok z aronii można dokładnie w ten sam sposób przygotować z imbirem lub z liśćmi mięty.

Sok z aronii - przepis bez gotowania i bez cukru

W pierwszej kolejności potrzebujesz:

  • 2 kg owoców aronii,
  • sok z 1 cytryny,
  • woda.

Owoce aronii należy analogicznie jak w przepisie z gotowaniem umyć. Następnie zblendować i przecisnąć przez gazę lub sitko z bardzo drobnymi oczkami. Do soku z aronii dodaje się wyciśnięty sok z cytryny i wlewa do wyparzonych i jeszcze ciepłych szklanych butelek. Trzeba zapasteryzować!

Sok z aronii - dawkowanie

Zaleca się wypijanie 50 ml soku z aronii dziennie. Można pić go w czystej postaci, ale można także mieszać - przykładowo można go rozcieńczyć z wodą, dolewać do lekko przestudzonych herbatek, dodawać do innych soków, a nawet do koktajli. Jest dość cierpki w smaku, więc dla dzieci będzie lepszy jako dodatek, a nie w czystej postaci.

Sok z aronii - ze sklepu

Oczywiście, w sklepach dostępne są dobrej jakości soki z aronii. Jednak uczulamy - zwróćcie uwagę, aby były one bez dodatku substancji żelujących, konserwantów, czy nawet cukru - można takie znaleźć. Trzeba czytać etykiety, żeby nie kupić soku z aronii już rozcieńczonego wodą i w dodatku mocno dosłodzonego.

Sok z aronii - właściwości

W soku z aronii znajdziemy bogactwo antyoksydantów (katechiny, bioflawonoidy, antocyjany), które wzmacniają nasz układ odpornościowy. Niwelują działanie wolnych rodników, a także, dzięki rutynie, zapobiegają powstawaniu żylaków.

Sok z aronii zapobiega chorobom układu krwionośnego, w tym nadciśnieniu tętniczemu, zawałowi serca oraz miażdżycy. Cudowny napój z aronii leczy także zbyt wysoki poziom cholesterolu, normuje poziom glukozy we krwi oraz zapobiega rozwojowi anemii. Sok z aronii wpływa także bardzo pozytywnie na skórę, odżywiając ją i sprawiając, że staje się jędrna. Ale to nie koniec jego cudownych właściwości odżywczych. Sok z aronii uszczelnia naczynia krwionośnie, łagodzi stany zapalne w organizmie, pobudza apetyt.

Dodatkowo sok z aronii polecany jest dla osób, które mają problemy ze wzrokiem. Dzięki obecności naturalnych antyoksydantów i składników wzmacniających naczynia krwionośne i usprawniających mikrokrążenie, sok z aronii łagodzi objawy zmęczonych oczu. Świetnie sprawdzi się u osób, które długo pracują przed komputerem i odczuwają pieczenie lub suchość oka.

Sok z aronii - przeciwwskazania

Aronia sama w sobie zawiera bardzo niewiele cukru, jednak poprzez dodanie go do soku zalecamy ostrożność w przypadku osób chorych na cukrzycę. Soku z aronii nie powinny pić osoby:

Nie ma przeciwwskazań dla kobiet w ciąży i dzieci (po ukończeniu 9. miesiąca życia).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE