Problemy z dietą - wrażliwy żołądek [Porada eksperta]

2014-10-08 19:21 Iza Czajka

Bardzo często cierpię na zaburzenia żołądkowe, ostatnio przebywam w Irlandii. Staram się jeść tylko owoce i warzywa, do swojej diety włączam kurczaka, ale bardzo rzadko. Nie piję normalnego mleka tylko roślinne albo bez laktozy. Nie piję alkoholu, soli dodaję do wielu potraw, ale stosuję himalajską. Nie jem również makaronów. Z kasz jem tylko jaglaną, codziennie rano z wodą lub mlekiem plus orzechy, jagody i nasiona chia, których tez spożywam dużo. Wykluczyłam chleb. Od dłuższego czasu (ponad pól roku),  również makarony, gdyż chciałam schudnąć. Niestety nie mogę schudnąć, wręcz tyję, a bardzo często mam zaburzenia żołądkowe (grypa, niestrawność, bardzo wzdęty brzuch i gazy). Nie mam pieniędzy na testy alergiczne, wolałabym dietę eliminacyjną, ale sama już nie wiem, co mam jeszcze wyeliminować? Mój przykładowy jadłospis to: rano kasza jaglana z orzechami, bananem, jagodami i nasionami chia (szałwia), plus mleko roślinne. Potem lunch: sałatka z kaszą jaglaną i warzywami z grilla oraz pestki dyni lub ziarna (sezamu lub inne), niestety w przerwie bardzo często sięgam po czekoladę, ale staram się jeść gorzka (85%). W przerwach pomiędzy posiłkami jem owoce: jabłka, gruszki, kiwi. Wieczorem jem chlebek chrupki z pesto i serem żółtym lub rybą, plus pomidor, ogórek itd. Bardzo proszę o radę. Od tygodnia mam ból brzucha i chyba przejdę tylko na gotowany ryż, nie wiem czy nie będzie efektu jojo, tego się boje najbardziej.

Twoje problemy wymagają diagnostyki lekarskiej i zmiany diety na normalną, składająca się z wielu produktów, a nie zaledwie z kilku (może z wyłączeniem mleka i jego przetworów). Możesz mieć zespół jelita drażliwego, stany zapalne jelita grubego, śluzówki żołądka i stąd wzdęcia, bóle brzucha, zaburzenia żołądkowe. Dysfunkcyjny przewód pokarmowy nie polubi ani pestek, ani orzechów, które trudno dokładnie pogryźć i są ciężkostrawne, często stare. Nie polubi też gorzkiej czekolady, mleka sojowego, po którym będą wzdęcia oraz surowych owoców, które fermentują w przewodzie pokarmowym.

Na twoje dolegliwości pomoże dieta lekkostrawna, bez mleczna i glutenowa. Nieporozumieniem jest stosowanie diety bezglutenowej bez potwierdzenia czy masz celiakię czy fenotypową wrażliwość na gluten. Taki sposób odżywiania prowadzi do niedożywienia. Oznacza ono brak składników, które przerabiają pokarm na energię i stąd twoje problemy z kilogramami. Namawiam cię na zdiagnozowanie twoich problemów u lekarza. W przeciwnym wypadku nawet dieta ryżowa nie przyniesie poprawy a wręcz przeciwnie znacznie osłabi twój organizm. Dieta dla ciebie. Śniadanie: jajko na miękko, białe pieczywo z masłem + kasza z owocami. II śniadanie: kisiel z owocami, słodkie pieczywo. Obiad: makaron z chudym, gotowanym mięsem i warzywami gotowanymi na parze. Podwieczorek: banan, herbatnik. Kolacja taka jaką zjadasz: ryba na parze, ziemniak, warzywa.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE