Prawdy i mity o jedzeniu i ZDROWYM ODŻYWIANIU

2007-05-15 9:27 Katarzyna Ziegler-Szewczyk | Konsultacja: dr Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Teorie na temat żywienia ciągle się zmieniają. Co wczoraj wyklęte, dziś jest polecane. Trudno się w tym zorientować i zachować zdrowy rozsądek. Dlatego weryfikujemy najczęściej powtarzane prawdy i mity o zdrowym odżywianiu.

Zdrowe odżywianie: jedzenie produktów light o obniżonej zawartości tłuszczu przyspiesza odchudzanie.

Fakt, są one smaczne, niskokaloryczne i dają poczucie odchudzania się bez wyrzeczeń. Miejmy się jednak na baczności!  Jeśli porównamy ilość kalorii znajdujących się w produkcie zwykłym i typu light, przekonamy się, że różnica jest niewielka. Produktów light zjadamy więcej, dlatego mogą jedynie wspomagać odchudzanie czy leczenie otyłości. Są także wskazane przy chorobach związanych z przemianą materii i układem krążenia. Nie powinniśmy się jednak nimi objadać bez ograniczeń.

Poznaj prawdy i mity nt. odżywiania z dr Anią! [#TOWIDEO]

Zdrowe odżywianie: świeże warzywa są bardziej wartościowe niż mrożonki.

I tak, i nie! Mrożonki powstają z warzyw najświeższych i najwyższej jakości. Dzięki nowoczesnym technologiom są tak samo wartościowe jak ich świeże odpowiedniki. Bywa jednak, że konserwuje się je środkami chemicznymi, które, choć nieszkodliwe, mogą obniżać wartość odżywczą mrożonych warzyw i owoców.

Zdrowe odżywianie: oliwa przechowywana w lodówce traci wartości odżywcze.

Nic podobnego! Wtedy jedynie mętnieje. Dzięki zawartości witaminy E utlenia się wolniej niż olej, ale i tak po pewnym czasie jełczeje. W lodówce dłużej jest świeża.

Oliwa nie tuczy.

Podobnie jak olej - tuczy. Jest jednak od niego zdrowsza dzięki dużej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Chroni układ krążenia i wspomaga przemianę materii. Dlatego jest składnikiem diet odchudzających, o ile nie przekraczamy zalecanej dawki tego cennego tłuszczu. Najczęściej jest to łyżeczka dziennie.

Picie dużych ilości mleka chroni przed osteoporozą.

Ta prawda dotyczy tylko dzieci, dla których mleko to najlepsze źródło łatwo przyswajalnego wapnia. Inaczej z dorosłymi. Zamiast mleka powinni pić mleczne produkty fermentowane, czyli jogurt i kefir, bogate w łatwiej przyswajalny wapń. Wapń zawierają też orzechy, warzywa, suszone owoce i ryby z puszki. Dodatkowo są cennym źródła witaminy D, która ułatwia wiązanie wapnia w kościach.

Napoje energetyczne są dobrym źródłem energii.

Istotnie, to z powodu zawartości łatwo przyswajalnego cukru, glukozy. Warto jednak pamiętać, że są przeznaczone dla osób, które zmuszają organizm do dużego wysiłku fizycznego, np. sportowców. Nawet oni jednak nie powinni ich pić bez umiaru, bo może to prowadzić do zbyt dużego stężenia cukru we krwi i zaburzeń w wydzielaniu insuliny.

Ciemne pieczywo jest znacznie zdrowsze niż białe.

Najzdrowsze jest pieczywo z mąki żytniej lub razowej, bo ma witaminy z grupy B, składniki mineralne i błonnik. Ciemne pieczywo bywa zwykle wypiekane z tej samej mąki co jasne, czyli pszennej mocno oczyszczonej. Swój kolor zawdzięcza po prostu dodatkowi karmelu.

Z diety odchudzającej należy całkowicie wyeliminować słodycze.

W niskokalorycznej diecie nie ma miejsca na słodycze. Są jednak dobrym źródłem energii, gdy jesteśmy zmęczeni czy przygnębieni. Niewielka dawka cukru ożywi nas i poprawi nastrój. Można wygospodarować około 150 kalorii na codzienną porcję słodkości. Odpowiada to małemu lodowi, kawałkowi czekolady lub porcji ciasta.

Czekolada jest niezdrowa.

Tabliczka czekolady dziennie nie wpłynie dobrze na nasze zdrowie i figurę. Ale jeżeli poprzestaniemy na jednym lub dwóch kawałkach, będzie to korzystne. Czekolada, niczym kwas acetylosalicylowy, powoduje rozrzedzenie krwi, przez co zapobiega zatorom żylnym. Jest dobrym przeciwutleniaczem, a dzięki zawartości teobrominy poprawia nastrój i ochrania nasz układ nerwowy.

Dania typu fast food są szkodliwe.

Tak, są w większości wysokokaloryczne, tłuste, mają mnóstwo cholesterolu, a przede wszystkim szkodliwych kwasów i sodu. Jednak wśród gotowych dań można znaleźć produkty wartościowe pod względem odżywczym. Jeśli się spieszymy, czasem pozwólmy sobie na niewielką przekąskę. Wybierzmy kanapkę z kurczakiem lub rybą i dużo  sałatki. Unikajmy zapiekanek, frytek i dań smażonych w głębokim tłuszczu.

Jedzenie posiłków z proszku zamiast normalnych dań to skuteczny sposób odchudzania.

Fakt, można w ten sposób szybko stracić kilka, a nawet kilkanaście kilogramów, lecz organizm po zakończeniu odchudzania przystąpi do odbudowy zapasów. Efekt jo-jo zapewniony. Długie stosowanie diety proszkowej prowadzi do niedoboru witamin i minerałów, osłabienia organizmu i ciężkich depresji.

Grillowane mięsa są rakotwórcze.

Nieprawda. Grillowanie jest jednym z najlepszych sposobów przyrządzania mięsa. Jeśli wybierzemy niezbyt tłuste gatunki, np. polędwicę wołową lub cielęcą, rostbef, łopatkę, udziec cielęcy, karkówkę czy szynkę, i będziemy piekli je bez tłuszczu, z dużą ilością przypraw, danie będzie nie tylko smaczne, ale i dietetyczne. Zioła ułatwiają trawienie i mogą zastąpić sól, której nadmiar jest dla organizmu szkodliwy. Mięso z grilla bywa niebezpieczne jedynie wtedy, gdy tłuszcz wytapiający się z niego kapie bezpośrednio na rozgrzany ruszt. Wtedy właśnie powstają rakotwórcze substancje gazowe, tzw. dioksany. Możemy tego uniknąć, umieszczając mięso na aluminiowej tacce lub w folii. Podobnie powinniśmy postępować z grillowanymi warzywami.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
zdrowe odżywianie
|

Daras ma rację. 95% społeczeństwa nie jest w stanie strawić kazeiny - białka zawartego w mleku. Niestety kampania "Pij mleko będziesz wielki" to jedna z większych ściem sfinansowanych przez przemysł mleczarski.
http://www.wiecejnizzdroweo...

Anna nugaj
|

Zdecydowanie wiele się zmienia i niemal wszystko jest teraz modyfikowane. To powoduje tyle chorób, że nawet człowiek się nie obejrzy, a jest chory. Ja cierpię na serce. Stosuję się do zaleceń lekarza, zmieniłam dietę, jednak serce wciąż chore. Korzystam też porad serwisu gramozycie.pl. Polecam wszystkim chorym na serduszko!

ata
|

Kolejne bzdury powtarzane ciagle. Dietetykom brak wiedzy o biocemii i organizmie człowieka. Dopóki ludzie nie zrozumią ze w sklepach 90% żywności jest wręcz szkodliwa to mogą tracić na rozwazania takie jak powyzej. Mleko jest dla cieląt! Biały ser tak ale nie te paćki ze sklepów. Przeprosić sie z orzechami, kapustą, burakami szpinakiem itp. Nie liczyć kalorii, bo nie jesteśmy piecem opałowym!!! Biała śmierc to mleko,cukier i biała maka.

piktavovere
|

Bardzo dobry artykuł! Light nie oznacza wcale zdrowo, a to powinno być priorytetem przy wyborze diety.

ania
|

Właśnie czegoś takiego szukałam, może to w końcu rozwiąże mój problem z wyborem diety, zwłaszcza, że skorzystam jeszcze z fajnych pomysłów, które znalazłam na http://kuchnia.netbird.pl/a... bo wydają się ciekawe. Trzymajcie mocno kciuki żeby się udało.

dorota
|

Chyba ktos czytal serie Tombaka???

Paweł
|

Daras chyba pomylił tu kazeinę z laktozą. Kazeina jest wolnowchłanialnym białkiem o kompletnym profilu aminokwasowym, natomiast darasowi chodziło pewnie o występującą często u osób dorosłych nietolerancję cukru mlecznego, czyli laktozy.

marta
|

jedzenie warzyw to zdrowie

kiwi
|

mleko- pycha

Agrest
|

Pewnie, że nie każdy może je pić. Tak jak wiele osób nie może jeść orzechów, pszenicy, jabłek, jajek, itd. Ale to wynik bardziej alergii. A alergie wynikają z życia w zanieczyszczonym środowisku. Niestrawiona kazeina, tak jak inne niestrawione resztki np. pestki pomidora, błonnik przez zdrowy organizm jest zwyczajnie wydalana.