Podwyższony kwas moczowy. Gdzie szukać pomocy? [Porada eksperta]

2018-05-15 11:53 Iza Czajka

Kwas moczowy to 5,8. Inne wyniki odbiegające od normy to, morfologia: MCHC - 31,9; RDW-SD - 50,0; RDW-CV - 15,2; limfocyty - 43,5; CRP - 9,26; badanie moczu: ciężar właściwy - 1,009. Mam 57 lat, ważę 97 kg i bardzo mało wypijam płynów, dwie, trzy kawy dziennie, jedną herbatę, ok. 1 szklanki wody. Fizyczne dolegliwości to uporczywy ból bioder podczas nocnego snu (bardzo mało śpię - 4 godz.). Czy mam szansę doprowadzenia do normy swoich wyników, do jakiego specjalisty powinnam się zarejestrować?

W pierwszej kolejności wyniki badań musi obejrzeć lekarz pierwszego kontaktu. Na ich podstawie może skierować cię do reumatologa albo dać odpowiednie leki, które zahamują produkcję kwasu moczowego. Warto jednak spróbować trochę zdrowiej żyć. Więcej pić wody, dlatego że kofeina obecna w kawie i herbacie zwiększa stężenie kwasu moczowego, który wywołuje nocny ból stawów. Pijąc wodę masz szansę go wypłukać. Spróbuj jeść więcej warzyw. Do każdego posiłku dodaj porcję 200-300g. Pomidory, ogórki, sałata, kapusta. Wędlinę i mięso zamień na ryby morskie, które są źródłem kwasów omega-3, działających przeciwzapalnie, jedz chudy nabiał. Aktywność fizyczna, która pozwoli ci pożegnać kilogramy. Może być to basen lub gimnastyka w wodzie. Dwa, trzy razy w tygodniu, może rower. Bieganie czy nawet spacery niepotrzebnie obciążą twoje stawy. Małymi krokami wprowadzaj zmiany i osiągniesz cel.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE