Nawodnienie organizmu zimą. Jak nawodnić organizm w zimie?

Nawodnienie organizmu w zimie jest nie mniej ważne, niż w letnie upały, a jednak często o tym zapominamy i w zimie przyjmujemy zbyt mało płynów. Dobra wiadomość - nie musisz zmuszać się do wypijania kilku szklanek wody mineralnej dziennie. Możesz sięgać po różnorodne płyny, a zatem także soki owocowe i warzywne, herbaty (zieloną, owocowe).

Jak dbać o nawodnienie organizmu zimą, by uniknąć przesuszenia błon śluzowych i skóry? Wszystkie powyższe napoje nawadniają, a przy urozmaiconym płynnym menu będziesz pić więcej. Postaraj się tylko, aby napoje słodzone w nim nie dominowały. Dlatego zwróć uwagę, czy soki, które pijesz, nie są dosładzane. Unikaj alkoholu, bo odwadnia. Ogranicz picie kawy, bo działa moczopędnie.

Nawodnienie kontra suche błony śluzowe

Uczucie suchości, pieczenia, łaskotania w gardle częściej dokucza zimą, ponieważ suche powietrze podrażnia i uszkadza błony śluzowe. Jeśli dodatkowo jest zimne, a oddychasz ustami, rozmawiasz, może spowodować także miejscowy spadek odporności i stan zapalny gardła. Dlatego pamiętaj o tym, aby przebywając na zewnątrz w mroźny dzień, oddychać tylko nosem i powstrzymać się od długich pogawędek. Jeśli mimo takiego środka zapobiegawczego masz uczucie pieczenia w gardle, skorzystaj z preparatów bez recepty w postaci aerozolu (Tonimer, Glosal) lub tabletek do ssania (Cholinki ziołowe, Propolki), które działają nawilżająco i łagodząco. Ulgę przyniosą również inhalacje z dodatkiem ziół (szałwia, tymianek, rumianek). Możesz też wypróbować stary domowy sposób: weź łyżeczkę miodu do ust i pozwól, aby powoli się rozpuszczał i spływał do gardła. Taki słodki lek zażyj kilka razy dziennie.

Czytaj też:

Prawdy i mity na temat picia wody. Ile litrów wody powinno się pić dziennie?

Sposoby na suche powietrze w domu. Jak nawilżyć powietrze w zimie?

Nawilżanie skóry. Kosmetyki i zabiegi dla suchej skóry

Jak zapobiec odwodnieniu organizmu?

Nawodnienie organizmu w zimie: nie ignoruj pragnienia

Zimą pragnienie dokucza nam równie mocno jak latem, ale częściej bywa ignorowane. Czujesz, że organizm czegoś się domaga, ale wysyłane przez niego sygnały niedostatecznego nawodnienia niejednokrotnie źle interpretujesz i zamiast po napój sięgasz po przekąskę. Ilekroć więc poczujesz głód, najpierw wypij szklankę wody, aby sprawdzić, czy nie dokucza ci pragnienie. Nie zajadaj go, bo odwodnienie organizmu się pogłębi, a zbędne w gruncie rzeczy kalorie z przekąski powiększą ilość tkanki tłuszczowej.

Przesuszona skóra zimą: dobierz dobry krem do twarzy

Parowanie wody przez skórę to naturalny proces, ale suche powietrze go nasila. Dlatego też odstaw na półkę dotychczas używany krem na dzień i zmień go na zimowy. Ma nieco gęstszą konsystencję, ponieważ zawiera więcej substancji tłuszczowych, które uszczelniając naskórek, zmniejszają utratę wody ze skóry właściwej. Dodatkowo niczym ciepła pierzynka chroni przed wiatrem i mrozem. Kupując taki krem, kieruj się potrzebami swojej skóry. Jeśli jest podrażniona, sięgnij po specjalne kremy z apteki. Pamiętaj o jej codziennym nawadnianiu. A to możesz zrobić tylko w jeden sposób – pijąc wodę i inne płyny. Woda zawarta w kremie nie nawilża, jest tylko rozpuszczalnikiem dla różnych substancji aktywnych i natychmiast po posmarowaniu twarzy kremem odparowuje.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Sara
|

Kawa odwadnia organizm, podobnie jak mocna herbata. lepiej pić rozcieńczone soki owocowe z wodą, a w szczególnych przypadkach, np. przy biegunce preparat na odwodnienie.