Mały niejadek [Porada eksperta]

2013-03-22 13:20 Iwonna Niegowska

Moja córcia ma 3 latka i brak apetytu. Staram się urozmaicać jej posiłki, wymyślać zabawne potrawy, namawiam do samodzielnego przygotowywania sałatek, kanapek, zupek, ale wszystko na nic. Julia przez cały dzień potrafi zjeść bułkę kajzerkę i jajko, do tego szklanka kakao. To chyba trochę za mało?! Nic jej nie smakuje, grymasi, marudzi, nie chce nawet usiąść przy stole. Nie mam takich problemów z młodszą córeczką, która chętnie zjada wszystko, co jej podam. Co robić? Czym ją karmić? Jak pomóc?

Dzieci w tym wieku często chcą pokazać swoje własne, nowo odkryte "ja" i demonstrują niezależność. Proszę także pamiętać, że dzieci rodzą się z instynktem pokarmowym oznacza to, że nie zagłodzą się na śmierć z własnej woli, a jedzą dokładnie tyle, ile potrzebuję i to czego potrzebują. Menu, które Pani córeczka sobie "opracowała" (to opisane przez Panią) zawiera źródło białka - jajko, mleko oraz węglowodanów - kajzerka. Jeśli bułka była posmarowana jakimś tłuszczem np. margaryną lub masłem to w zasadzie brakuje mi tylko w tym menu jakiegoś warzywa i owoców jako najlepszych źródeł witamin i składników mineralnych. Chcę zaznaczyć, że pieczywo oraz mleko także dostarczają niektórych witamin i składników mineralnych, ale warzywa i owoce, szczególnie świeże, są niezastąpione jeśli chodzi o witaminę C. Proponuję obserwować dziecko i cierpliwie czekać, aż zgłodnieje i samo poprosi o coś do jedzenia. Każda próba zmuszania może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Nie należy dawać dziecku przekąsek, batoników, chipsów między posiłkami itp. Napoje oferować tylko po jedzeniu. Obiad zaczynać od drugiego dania a kończyć zupą. Posiłki powinny być małe, mogą być rzadsze np. tylko 3 razy dziennie. Dziecko nie musi zjadać wszystkiego od razu. Może Pani córeczka nie chce, aby ją karmić i chce jeść sama. Duża zmiana dokonuje się także w tej kwestii po tym, jak dziecko zaczyna chodzić do przedszkola i je w grupie. To jeden z skuteczniejszych sposobów na niejadka. Życzę powodzenia i cierpliwości.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iwonna Niegowska

Absolwentka Wydziału Żywienia Człowieka warszawskiej SGGW. Członek Polskiego Towarzystwa Nauk Żywieniowych i Europejskiej Grupy Żywieniowców Unilever Health Institute w Holandii. Od ponad 3 lat pracuje dla firmy Unilever, gdzie jest odpowiedzialna za aspekt żywieniowy między innymi produktów marki Knorr oraz wsparcie dla programu "Jem kolorowo".

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE