Kiedy najlepiej jeść owoce?

2018-08-27 17:25

Owoce najlepiej jeść rano, na pierwsze lub drugie śniadanie. Jeśli chcesz zjeść owoc na deser po obiedzie, odczekaj kilka godzin. Zapomnij o jedzeniu owoców późnym popołudniem i w godzinach wieczornych – o tej porze organizm spowalnia swój metabolizm, a dostarczone przed snem cukry proste nie zostaną zużyte, tylko zmagazynowane w tkance tłuszczowej.

Dietetycy zalecają, by owoce i warzywa stanowiły nawet połowę tego, co zjadamy każdego dnia. Ale uwaga: na 3 porcje warzyw powinna przypadać tylko jedna porcja owoców. Skąd to ograniczenie?

Skąd to ograniczenie? Wszak owoce składają się głównie z wody, mają niewiele białka i śladową ilość tłuszczów (wyjątkiem jest awokado), za to sporo cennego błonnika, mnóstwo witamin i składników mineralnych. Lecz obfitują też w cukier prosty – fruktozę. Jeśli jego zawartości w owocu nie równoważy odpowiednia ilość błonnika, cukier jest błyskawicznie przyswajany. Poziom uczestniczącej w tym procesie insuliny najpierw szybko rośnie, a potem spada, co wywołuje atak głodu. Tak działają owoce o wysokim indeksie glikemicznym, np. banany, daktyle, winogrona – objadanie się nimi sprzyja nadwadze i otyłości. Im IG owocu niższy, tym czas jego trawienia dłuższy i tym mniej kalorii odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Aby nie utyć, warto więc wybierać owoce o niskim IG i trzymać się zaleceń co do ilości – nie więcej niż 2 porcje dziennie.

To ci się przyda

Owoce o niskim indeksie glikemicznym: czarna porzeczka, agrest (15), czereśnie (20), wiśnie, maliny, poziomki, jagody, truskawki, grejpfruty (25), gruszki, morele, mandarynki (30), śliwki, pomarańcze, jabłka, brzoskwinie (35).

Owoce o wysokim indeksie glikemicznym: ananasy świeże, winogrona (45), mango (50), borówki amerykańskie (55), banany dojrzałe, melony (60), daktyle (70), arbuzy (75).

Polecamy
jesz co lubisz odchudzanie

Autor: Time S.A

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci schudnąć, utrzymać wagę lub zapobiec chorobom dietozależnym, a przy tym jeść zdrowo i smacznie. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Owoce są idealne na poranny rozruch

To, że owoce są źródłem łatwo przyswajalnych cukrów prostych, staje się zaletą, gdy jemy je w pierwszej połowie dnia. Dostarczają szybkiej dawki energii, która pobudza mózg do pracy i zwiększa jego wydajność. Dlatego jest to idealny produkt na rozruch – na pierwsze lub drugie śniadanie. Przed południem tempo przemiany materii jest intensywne, a enzymy trawienne najbardziej aktywne, toteż dostarczona wraz z owocami energia zostanie zużyta do popołudnia. Dietetycy zalecają jedzenie owoców w połączeniu z musli czy jogurtem, aby uczynić posiłek bardziej sycącym. Nie poleca się natomiast jeść owoców solo między posiłkami, gdyż nagłe wahnięcie poziomu glukozy (w górę, potem w dół) powoduje wzrost łaknienia i stwarza ryzyko podjadania. Zapomnijmy o jedzeniu owoców późnym popołudniem i w godzinach wieczornych – o tej porze organizm spowalnia swój metabolizm, przygotowując się do odpoczynku, więc dostarczone przed snem cukry proste nie zostaną zużyte, tylko zmagazynowane w tkance tłuszczowej.

Owoce najlepiej jedz przed posiłkiem

Owoce już po 20-30 minutach przesuwane są z żołądka do jelit, gdzie następuje właściwy proces trawienia. Mięso, tłuszcze, warzywa strączkowe czy kasze potrzebują znacznie więcej czasu, by żołądek uporał się z ich wstępną obróbką. Jeśli więc zgodnie ze zwyczajem podamy owoce na deser, np. po obiedzie, zjedzony wcześniej posiłek, który zalega w żołądku, zablokuje ich przesunięcie do dwunastnicy i sprawi, że zaczną fermentować. Skutkiem są wzdęcia i gazy. A zawarte w owocach cenne składniki nie zostaną prawidłowo strawione i przyswojone. Nie jadajmy zatem owoców bezpośrednio po posiłku, ale raczej na kwadrans przed nim. Jeśli zaś mamy ochotę zjeść owoce po posiłku, odczekajmy jakiś czas: godzinę lub dwie, gdy jedliśmy warzywa; trzy w przypadku bezmięsnego dania z dużą ilością tłuszczu i cztery – po posiłku mięsnym.

Ważne

Dobre połączenia - z czym najlepiej jeść owoce?

Owoce warto łączyć z produktami, które nie upośledzają ich trawienia, za to pozwalają uniknąć szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi: jogurtem, kefirem, płatkami zbożowymi, orzechami, twarożkiem. Można je dodać do owsianki na chudym mleku, podawać w surówkach i sałatkach. Do sałatki, smoothie czy soku dobierajmy owoce, łącząc słodkie z kwaśnymi, unikajmy połączeń słodki-słodki, gdyż takie zwiększają zakwaszenie organizmu. Poza tym wtedy bardzo szybko wysycają się kubki smakowe i czujemy tylko mdły dominujący posmak. Uwaga: owoce podane z bitą śmietaną, lodami, posypane cukrem czy czekoladą to kaloryczna bomba!

Sok zamiast owoców

Zamiast jednej porcji owoców można wypić szklankę soku – najlepiej świeżo wyciśniętego w wyciskarce do soków (takie urządzenie pozwala zachować więcej błonnika zawartego w cząstkach owocu niż gdy sok wyciskamy w zwykłej sokowirówce). Wybierając gotowy sok z kartonu, przeczytaj skład i upewnij się, czy to nie napój owocowy.

Owoce - właściwości i wartości odżywcze

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE