Jak przyspieszyć metabolizm? [Porada eksperta]

Od ponad pół roku zmagam się z kłopotami z wypróżnianiem. Chodzę do toalety wtedy, gdy zażyję środki przeczyszczające. Nie potrafię się wypróżnić. Dodam, że dużo schudłam w dość krótkim czasie. Zrobiłam badania i wyszły niedobory hormonów (głównie żeńskich). Zaczęłam racjonalnie jeść, ale nie ma poprawy. Gdy zjem więcej, na przykład w weekend, to czuję, jak pokarm się przemieszcza, ale zatrzymuje się gdzieś w okolicach odbytu i kał nie chce wyjść.

Zaburzenia rytmu wypróżnień, zaparcia i biegunki, zmiany konsystencji kału, wydłużony pasaż jelitowy, złe samopoczucie i nieprawidłowe wyniki krwi są wskazaniem do diagnostyki u proktologa. Namawiam cię na początku na wizytę u dietetyka, który zweryfikuje twój sposób żywienia i sprawdzi, czy rzeczywiście jesz racjonalnie. W diecie takiej powinno znaleźć się dużo warzyw (jako źródło wody i błonnika), produkty pełnoziarniste, lekkostrawne białko i dobre tłuszcze z pstrąga (łosoś jednak ma dużo toksyn) i tłuszczy roślinnych. W zapobieganiu zaparciom ważne jest też picie odpowiedniej ilości wody oraz aktywność fizyczna. Wydaje się, że spacer i aktywowanie mięśni głębokich brzucha odpowiednim oddechem (przeponą) będzie skracało pasaż jelitowy. Wyreguluje też rytm wypróżnień.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE