Jadłospis dla chorego na jelitówkę [Porada eksperta]

Jak komponować jadłospis dla chorego na jelitówkę? Co można w jej trakcie jeść?

Witaj Agnieszko, 

Przez 1-2 dni w ostrym fazie jelitówki zazwyczaj nie podaje się w ogóle pokarmów.

W czasie trwania głodówki nie wolno jednak w żadnym wypadku zapominać o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów, aby zapobiec odwodnieniu. Wskazane są napoje niskosłodzone o temperaturze pokojowej, takie jak:

W ciągu dnia powinnaś wypijać około 2 litrów płynów. Korzystniej jest pić często, ale w małych ilościach.

Wprowadzenie pożywienia musi odbywać się stopniowo. Najpierw dietę wzbogacasz o kleiki, które powinny być przyrządzone z ryżu lub kaszy manny gotowanej na wodzie (nie na mleku!) z dodatkiem soli.

Jeżeli jedzenie tego rodzaju pokarmów nie wywołuje żadnych niepożądanych objawów, wzbogacasz dietę o sucharki.

Następne produkty to jajko na miękko, gotowane ziemniaki, gotowane mięso. Z mięs wybierasz chude i delikatne gatunki, takie jak:

  • cielęcina
  • chudy drób, np. kurczak lub indyk bez skóry

Wykluczone jest jedzenie potraw smażonych lub zawierających dużą ilość tłuszczu.

W dalszym procesie zdrowienia możesz jeść banana lub owoce zawierające dużo pektyn, np. pieczone jabłko, powoli przechodząc do zwyczajowej diety.

Przez dłuższy jednak okres, mimo uzyskanej poprawy, a nawet całkowitego wyzdrowienia, powinnaś unikać podawania konserw, marynat, mięsa i ryb wędzonych, warzyw strączkowych, warzyw kapustnych, alkoholu i ostrych przypraw.

Oto przykładowe jadłospisy

Dieta kleikowa

I śniadanie kleik ryżowy na wodzie, herbata
II śniadanie herbata z rumianku, sucharki
Obiad kleik z kaszy manny, sucharki, herbata
Podwieczorek herbata z rumianku, sucharki
Kolacja kleik ryżowy, herbata

Dieta rozszerzona

I śniadanie kleik ryżowy na wodzie, herbata
II śniadanie twarożek chudy, sucharki, herbata
Obiad gotowana pierś kurczaka z marchewką, ziemniaki pure, herbata
Podwieczorek kisiel owocowy
Kolacja jajko na miękko, białe pieczywo jabłko pieczone, herbata

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE