Jadłospis dla chorego na jelitówkę [Porada eksperta]

2018-04-08 15:27 Iza Czajka

Jak komponować jadłospis dla chorego na jelitówkę? Co można w jej trakcie jeść?

Witaj Agnieszko, 

Przez 1-2 dni w ostrym fazie jelitówki zazwyczaj nie podaje się w ogóle pokarmów.

W czasie trwania głodówki nie wolno jednak w żadnym wypadku zapominać o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów, aby zapobiec odwodnieniu. Wskazane są napoje niskosłodzone o temperaturze pokojowej, takie jak:

W ciągu dnia powinnaś wypijać około 2 litrów płynów. Korzystniej jest pić często, ale w małych ilościach.

Wprowadzenie pożywienia musi odbywać się stopniowo. Najpierw dietę wzbogacasz o kleiki, które powinny być przyrządzone z ryżu lub kaszy manny gotowanej na wodzie (nie na mleku!) z dodatkiem soli.

Jeżeli jedzenie tego rodzaju pokarmów nie wywołuje żadnych niepożądanych objawów, wzbogacasz dietę o sucharki.

Następne produkty to jajko na miękko, gotowane ziemniaki, gotowane mięso. Z mięs wybierasz chude i delikatne gatunki, takie jak:

  • cielęcina
  • chudy drób, np. kurczak lub indyk bez skóry

Wykluczone jest jedzenie potraw smażonych lub zawierających dużą ilość tłuszczu.

W dalszym procesie zdrowienia możesz jeść banana lub owoce zawierające dużo pektyn, np. pieczone jabłko, powoli przechodząc do zwyczajowej diety.

Przez dłuższy jednak okres, mimo uzyskanej poprawy, a nawet całkowitego wyzdrowienia, powinnaś unikać podawania konserw, marynat, mięsa i ryb wędzonych, warzyw strączkowych, warzyw kapustnych, alkoholu i ostrych przypraw.

Oto przykładowe jadłospisy

Dieta kleikowa

I śniadanie kleik ryżowy na wodzie, herbata
II śniadanie herbata z rumianku, sucharki
Obiad kleik z kaszy manny, sucharki, herbata
Podwieczorek herbata z rumianku, sucharki
Kolacja kleik ryżowy, herbata

Dieta rozszerzona

I śniadanie kleik ryżowy na wodzie, herbata
II śniadanie twarożek chudy, sucharki, herbata
Obiad gotowana pierś kurczaka z marchewką, ziemniaki pure, herbata
Podwieczorek kisiel owocowy
Kolacja jajko na miękko, białe pieczywo jabłko pieczone, herbata

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE