Dieta po 50. Jak obniżyć cukier i cholesterol? [Porada eksperta]

Mam 55 lat i zaczynam cierpieć na szereg dolegliwości związanych prawdopodobnie ze złą dietą. Po ostatnich badaniach widzę, że kumuluje się kilka problemów: podwyższony poziom glukozy, cholesterol, kwasu moczowego oraz zdiagnozowany refluks. Co właściwie mogę jeść? Czy zostaje mi już tylko chleb i woda?

Jeśli będziesz jadła chleb i wodę, wtedy zarówno cholesterol, jak i cukier niestety pójdą w górę. W twoim przypadku najlepiej z wynikami analiz i spisywanymi przez ciebie zjadanymi posiłkami, porami tych posiłków i ich składem (czyli z dzienniczkiem żywieniowym), udać się do dietetyka, aby ustalić nowy sposób żywienia dla Ciebie. Dieta powinna mieć na celu obniżenie poziomu cukru, z wyłączeniem potraw bogatych w puryny (albo znacznie obniżająca ich spożycie).

Jednym słowem dużo warzyw, nabiał niskotłuszczowy. W niewielkich ilościach tłuszcze działające przeciwzapalnie, lekkostrawne chude mięso w określonych ilościach. Owoce z niskim indeksem glikemicznym. Dużo ruchu w postaci ćwiczeń tlenowych, czyli spacery, chodzenie z kijami, jazda na rowerze, teraz jazda na łyżwach. Na aktywność powinnaś co najmniej poświęcać godzinę dziennie. W ten sposób obniżysz poziom cukru i cholesterolu. Wystarczy 3 x dziennie pospacerować po 15 minut, po głównych posiłkach i po miesiącu cholesterol i cukier powinny się obniżyć.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE