Uwaga, TE OWOCE TUCZĄ! Poznaj owoce, od których przybywa NA WADZE

2012-04-23 13:15 Natasza Socha-Chyrzyński

Żywieniowcy ostrzegają – nadmiar spożywania owoców, również może prowadzić do otyłości. Dlatego zanim sięgniemy po jabłka, banany czy pomarańcze, zastanówmy się co i w jakich ilościach można jeść.

Owoce to bez wątpienia źródło zdrowia i witamin, a dodatkowo niezbędnych  minerałów, wody i błonnika pokarmowego. W swoim składzie mają również cukry proste, będące źródłem energii, kwasy organiczne oraz substancje antyutleniające wykorzystywane w profilaktyce i leczeniu chorób. Na dodatek są smaczne. Nic dziwnego więc, że tak chętnie po nie sięgamy.

Ile owoców dziennie można jeść

Warto pamiętać, że owoce zawierają duże ilości cukrów prostych, co może być przyczyną wahań poziomu glukozy we krwi i wzrostu wagi ciała. W ciągu dnia osoba dorosła powinna spożywać około 300 gramów owoców rozłożonych na 2 lub 3 porcje. Do najbardziej kalorycznych owoców należą banany (ok. 150 kalorii), zaraz za nimi plasują się winogrona - pół kilograma to prawie 400 kcal, czyli tyle, ile średnia paczka chipsów. Niezwykle kaloryczne są również daktyle - 100 gram tych owoców zawiera 280 kalorii. Uważać też należy na figi, awokado i kokosy. Z owoców suszonych do najbardziej tuczących należą rodzynki - 100 g rodzynek to ok. 300 kcal. Wysokokaloryczne są również suszone gruszki, ananasy i mango.  Owoce z mniejszą zawartością fruktozy to śliwki, poziomki, porzeczki, maliny, papaja, melon, arbuz, grejpfrut, cytryna oraz pomarańcza.

Uwaga na soki!

Z najnowszych badań wynika, że fruktoza przestawia nasz metabolizm na produkcję tłuszczu. Wypicie szklanki soku na śniadanie prowadzi do tego, że nasz organizm zacznie przerabiać na tłuszcz nie tylko poranny posiłek, ale też kolejne. Co więcej - zbyt duży poziom cukru we krwi prowadzi do niszczenia białek, które wcześniej spożyliśmy. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie unikać owoców. Zdaniem dietetyka Michela Montignaca, nie wolno ich po prostu łączyć z normalnym jedzeniem, a pasteryzowane soki owocowe, które dosładzane są syropem glukozowo-fruktozowym, w ogóle powinny zniknąć z naszej diety.

Owoce a alergie

Według żywieniowców na owoce powinni szczególnie uważać osoby chore na cukrzycę czy też osoby z alergiami pokarmowymi i dolegliwości trawiennymi. Chorzy na cukrzycę mogą jeść ok. 250 gramów owoców dziennie, rozłożonych na kilka mniejszych porcji, aby nie powodować wzrostu poziomu glukozy we krwi. Alergicy muszą uważać zwłaszcza na owoce południowe, które dodatkowo mogą zawierać np. środki grzybobójcze. Osoby o wrażliwym układzie pokarmowy muszą liczyć się z tym, że kwasy owocowe mogą wywoływać podrażnienia ściany żołądkowej.

Tego nie rób

Już trzy szklanki soku pomarańczowego  są w stanie zapełnić zapasy glikogenu w wątrobie. Wtedy to enzymy wysyłają sygnał do organizmu, iż „magazyn jest pełen”. Wówczas pozostała część niewykorzystanej fruktozy przetwarzana jest w kwasy tłuszczowe i gromadzona w postaci materiału zapasowego.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Ella Zientara
|

Zgadza się, a najlepsze w artykule to porównanie winogron do chipsów.
Żenada!

Jak zdrowo jeść
|

Na forum łatwo władować się w dietę-minę Dla mnie i mojej rodziny dietę układają dietetycy kliniczni. Czuję się o wiele bezpieczniej, kiedy wiem, że nad planem żywieniowym moich dzieci czuwają specjaliści, którzy wiedzą dokładnie jak wpływają na nasz organizm dane produkty spożywcze. Dostaję od nich listę zakupów i fajne przepisy.

Pani na diecie
|

Ale się uśmiałam brawo

Borgu
|

W sam punkt .Np w tych poradach pisza o pomaranczach jako zawierajacymi mniej cukru od innych owocow .To dlaczego w amerykanskich szpitalach podaja sok pomaranczowy a nie np banany zeby podniesc poziom cukru we krwi.?Itd naprawde mozna oszales.Moja rada na diete to mniej zrec i troche mniej TV i komputera.Ruch i tyle.

Moose
|

Czy jest na tym świecie jakiś zdrowy człowiek, który pamięta i stosuje się codziennie do tych wszystkich 'fit zasad'? To jedz rano, tamto wieczorem, a tego w ogóle nie jedz, a woda tylko filtrowana, a ćwiczyć najlepiej kardio o 16, a potem zjeść musli, ale tylko owsiane i z jedną rodzynką, na białej wodzie udającej mleko, żeby było chudo. Chryste, ja się nie dziwię, że ostatecznie tak wiele osób ucieka z krzykiem od dietetyka... Przecież można dostać kręćka, tym bardziej, że co artykuł to nowa bzdura, która często gryzie się z poprzednimi bzdurami. Takimi metodami zniechęcają ludzi do porzucenia niezdrowych nawyków.

Tryśka
|

haha a w środku artykułu, polecane są inne o tym, jak to należy jeść owoce i warzywa... trochę człowiek może zgłupieć

Kama
|

j.w.

Biochemik
|

Jesli ktos czytal ten "artykul" to niech o nim zapomni od razu.

Czlowiek napedzany jest tluszczem i cukrem, wszystko inne potrafi sobie sam syntezowac. Jesli nie jemy cukrow to oragnizm sam je bedzie produkowal z bialek.
Do cyklu oddychania komorkowego potrzebna jest tylko glukoza i tluszcze.
Frutarianie i weganie sa bez wyjatku szczupli.
2 tygodnie na warzywach i owocach i widac spadek wagi golym okiem.
Autorka na studia biochemiczne zanim zacznie pisac cokolwiek dla ludzi.

Przemo
|

Energie najlepiej dostarczac z kasz, ryzu, platkow owsianych itp. A zapotrzebowanie na cukry proste jest tak naprawde po intensywnym wysilku.

ziomekzpoznania
|

duzo naduzyc aby udowodnić tytuł. Dieta owocowa to jedyna jaką natura dała człowiekowi w jego naturalnym srodowisku, czyli tam gdzie mozemy biegać nago. Odeszlismy z tamtad kilka tysięcy lat temu ale wciąz mamy te same organizmy i skoro dzisiaj dostęp do owocow jest znow mozliwy przez cały rok to mozna ją stosowac. Wlasciwie to brzmi inaczej, mozemy znów jesć normalnie owoce. Jednak trzeba pamiętać o kilku sprawach. jestesmy uzaleznieni chemicznie od innego pokarmu. Odwyk boli. Aktualnie dietetyka bazuje na człowieku odżywiającym się nieprawidłowo. Nalezałoby zbadać osoby będące przynajmniej rok na "diecie" i wtenczas mówić czy nam brakuje czegos. Naturalnie jedliśmy też raz po raz orzechy, korzonki, korę i jaja i co prawdą jest również insekty. Wraz z cywilizacją zmienił się nasz jadłospis, po tej zmianie wraz z kulturą zróżnicował, po tym zróżnicowaniu tradycja wyparła co niektóre pokarmy, po tym wyparciu nawyki rodzinne wymieszały to co było dostępne w sklepie i od sąsiadów, po tym wymieszaniu biznes żywieniowy dodał chemię, hormony i mięso w ilościach przekraczających wszelkie zapotrzebowanie. Mimo tego "to" często i wielu nadal smakuje. zg