Skuteczna dieta: im mniej tym lepiej

2012-10-19 16:22 redakcja poradnikzdrowie.pl

Skuteczna dieta rozumiana jest zazwyczaj jako dieta trudna, wymagająca nagłej zmiany sposobu żywienia. Jest jednak kilka prostych zasad, które podniosą skuteczność odchudzania i ułatwią przetrwanie rygorystycznej diety. Jedną z nich są małe porcje.

Kilka zrzuconych kilogramów można osiągnąć już samą zmianą ilości spożywanych posiłków. Efekt ten jest jednak możliwy do osiągnięcia tylko, jeśli na stałe wprowadzimy w życie pewną prostą zasadę...

Skuteczna dieta = małe porcje + 5 posiłków

Mniejsze posiłki są łatwiej przyswajane przez organizm i szybciej trawione, a zawarte w nich składniki odżywcze są lepiej wykorzystywane. Duże porcje jedzenia przeciążają układ pokarmowy. Procesy trawienia przebiegają wtedy wolniej, a nadmiar przyswojonego pokarmu jest magazynowany przez organizm w postaci rezerw tłuszczyku. Najwięcej szkód przynoszą zwłaszcza obfite kolacje, tuż przed snem, kiedy nasze ciało nie ma już szans na spalenie dodatkowych kalorii.

Pięć posiłków dziennie umożliwia rozłożenie ilości przyswajalnych kalorii dziennie i dostarczanie organizmowi regularnych zastrzyków energii. Z czasem zmniejsza to chęć podjadania poza wyznaczonymi godzinami i nocą, a nasze ciało samo zaczyna domagać się jedzenia o stałej porze. Przerwa pomiędzy posiłkami powinna wynosić 3-4 godziny.

Skuteczna dieta: jak rozłożyć posiłki?

Idealne 5 posiłków dziennie powinno być zbilansowane tak, aby pierwsze i drugie śniadanie stanowiły razem ok. 40 proc. dziennej porcji kalorii, obiad 30 proc., podwieczorek 10 proc. a kolacja 20 proc. Kolacja powinna być zjedzona ok. 4 godziny przed snem. Jeżeli marzymy o szczupłej sylwetce, ostatni posiłek dnia nie może składać się z produktów zawierających cukier i białą mąkę. Wszystkie posiłki, niezależnie od ich ilości, powinniśmy też jeść powoli, aby organizm miał czas na poczucie sytości, a oczy na nacieszenie się widokiem pysznego jedzenia (naukowcy udowodnili, że osoby zajęte czymś innym w trakcie posiłku, np. jedzące przed ekranem komputera czy telewizora, zjadają więcej!). Wielu dietetyków podkreśla również, że trawienie zaczyna się już w momencie przeżuwania - im mniejsze i dokładniej zjedzone kęsy, tym sprawniej nasz organizm sobie z nimi poradzi, przyswajając wszystkie potrzebne składniki odżywcze.

Skuteczna dieta: woda - eliksir życia

Zdrowie, szczupła sylwetka, jędrna i nawilżona skóra - do tego wszystkiego potrzebna jest woda. Najlepiej mineralna, niegazowana. Należy pić ją systematycznie, co najmniej 2 litry dziennie. Najlepiej nie popijać jedzenia, bo rozcieńczamy w ten sposób soki trawienne. Znacznie lepiej jest wypić wodę przed posiłkiem lub jakiś czas po. Nie ma też potrzeby pić dużo na raz, wystarczy woda podawana małymi porcjami, ale regularnie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Katarzyna Słupska
|

Podstawą jest systematyczność.No i cierpliwość. Ja kiedyś chciałam schudnąć szybko i kupowałam tabletki na odchudzanie, niestety efekt był zerowy. Tylko strata kasy. Teraz postawiłąm na ruch i na zdrowe odżywianie. Nie kupuję białego pieczywa tylko sama w domu przyrządzam chlebek PFV ze specjalnej mieszanki. Można ją kupić przez internet http://islaverde.eu/chleb-f... . Chleb PFV nie zawiera mąki zbożowej tylko mieszankę surowców roślinnych pochodzących z fasoli mung, fasoli białej, otrąb pszennych i owsianych. Składniki te powoduj zmniejszenie wchłaniania się cukru do krwiobiegu oraz normują poziom glukozy we krwi. Ponadto nie zawiera żadnych dodatków chemicznych!! I jest bardzo smaczny