Skóra, włosy i paznokcie - wpływ diety na naszą urodę

2009-10-07 15:48 Janina Kruszyńska

Uroda w dużej mierze zależy od diety. Zamiast wydawać fortunę na suplementy, po prostu zmień codzienny jadłospis. Nie powinno w nim zabraknąć produktów zawierających witaminy i minerały. Zdrowa, zrównoważona i urozmaicona dieta sprawi, że twoje włosy będą lśniące, skóra promienna i gładka a włosy gęste.

Lśniące włosy, promienną i jędrną skórę oraz twarde paznokcie zawdzięczasz odpowiedniej dawce witamin i minerałów. Jeśli w organizmie brakuje któregoś z nich włosy - zaczynają wypadać, paznokcie łamać, a cera szarzeje. Dlatego tak ważna jest urozmaicona, zdrowa i pełnowartościowa dieta. Najlepsza jest ta zbliżona do zalecanej przez dietetyków piramidy żywienia.

Jakie witaminy korzystnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci?

Są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, wspomagają walkę z wolnymi rodnikami i są istotnymi sprzymierzeńcami urody. Ich niedobór odbije się nie tylko na twoim zdrowiu, ale i na wyglądzie. Na stan skóry, włosów i paznokci mają wpływ przede wszystkim prowitamina A, witamina E oraz witaminy z grupy B.
Prowitamina A (beta karoten) sprzyja regeneracji komórek, utrzymuje odpowiedni poziom nawilżenia skóry i zapobiega jej rogowaceniu.
Gdzie ją znajdziesz?
Najwięcej jest jej w wieprzowej i wołowej wątróbce, a także w żółtych owocach, marchwi, papryce, pomidorach, szpinaku, brokułach, jarmużu.
Witamina E ( tokoferol) chroni przed wpływem wolnych rodników, odnawia lipidy międzykomórkowe i wzmacnia naczynia krwionośne.
Gdzie ją znajdziesz?
W olejach roślinnych, margarynie, jajkach, mące pełnoziarnistej, orzechach włoskich i ziemnych, warzywach zielono-listnych (brukselce, kapuście), marchwi, migdałach.
Witamina B3 (niacyna, witamina PP) zapewnia dobrą kondycję włosów, poprawia ukrwienie skóry i jej ładny koloryt.
Gdzie ją znajdziesz?
W drobiu (wątróbka), chudym mięsie, rybach (świeży węgorz!), koprze włoskim, warzywach strączkowych, drożdżach, orzechach, migdałach, mleku, pełnym ziarnie, grzybach.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) przyśpiesza porost włosów i regenerację komórek skóry.

Gdzie ją znajdziesz? 
W wątróbce, rybach (pstrąg, śledź, makrela), borowikach, arbuzach, brokułach, udkach kurczaka, endywii, otrębach pszennych, pestkach słonecznika, serach pleśniowych, jajkach.

Witamina B6 (pirydoksyna) reguluje pracę gruczołów łojowych i zapobiega wypadaniu włosów.

Gdzie ją znajdziesz?
W bananach, awokado, kapuście, kalafiorze, groszku, fasoli, ziemniakach, ziarnach zbóż i orzechach, drobiu (wątróbka), rybach (świeży łosoś i tuńczyk, sardynki) oraz odtłuszczonym mleku.

Witamina B9 (kwas foliowy) regeneruje komórki skóry i chroni ją przed wpływem czynników zewnętrznych.

Gdzie ją znajdziesz?
W zielonych warzywach (fasolka szparagowa, kapusta, szparagi, sałata, brukselka, brokuły, szpinak), bananach, wątróbce (kurzej i cielęcej), jajkach (w żółtku), ziarnach zbóż, tuńczyku, serze emmentaler i cammember.

Ważne

Przykładowy jadłospis

Śniadanie:
Pieczywo razowe z masłem, pastą z makreli i jajka, posypane natką pietruszki.
II śniadanie:
Jogurt owocowy z otrębami.
Obiad:
Wątróbka drobiowa duszona z cebulką i jabłkiem, ziemniaki z koperkiem, fasolka szparagowa.
Podwieczorek:
Banan
Kolacja:
Sałata z pomidorami, oliwą, posypana orzechami włoskimi.

Jakie mikro- i makroelementy mają zbawienny wpływ na skórę, włosy i paznokcie?

Tak samo jak witaminy ważne są również minerały - jako ważny składnik przemiany materii, mają wpływ na powstawanie tkanki łącznej i kolagenu oraz na działanie substancji rogowej, odpowiedzialnej za wzrost i strukturę włosów i paznokci. Opóźniają też procesy starzenia.
Najważniejsze są cynk, magnez, miedź, selen, wapń i żelazo. Te pierwiastki często nazywane są minerałami piękna. Nie bez przyczyny.

Cynk chroni komórki przed niszczącym działaniem wolnych rodników, odpowiedzialny jest za jędrność i koloryt skóry oraz pracę gruczołów łojowych. Jego niedobór powoduje łamliwość włosów i paznokci.
Gdzie go znajdziesz?
W owocach morza, rybach, drobiu, kaszach, fasoli, chlebie pełnoziarnistym.

Magnez uodparnia nas na stres, niedostatek tego pierwiastka powoduje wzmożone wypadanie włosów i łamliwość paznokci.

Gdzie go znajdziesz?
W kakao, gorzkiej czekoladzie, kaszach, razowym pieczywie, pestkach dyni, orzechach włoskich, jabłkach (jedzonych ze skórką), fasoli, koperku i natce pietruszki.

Miedź bierze udział w procesie barwienia skóry i włosów, uczestniczy w syntezie kolagenu i elastyny, które opóźniają starzenie się skóry.
Gdzie ją znajdziesz?
W otrębach, wątróbce drobiowej, serze żółtym, orzechach włoskich, awokado, chlebie pełnoziarnistym, kakao i gorzkiej czekoladzie, groszku.

Selen opóźnia procesy starzenia, ponieważ chroni komórki przed działaniem wolnych rodników.
Gdzie go znajdziesz?
W brązowym ryżu, chudym mięsie, drobiu, rybach i owocach morza, orzechach (przede wszystkim brazylijskich), półtłustym mleku, zbożach, pestkach dyni.

Wapń jest składnikiem paznokci, zapewnia im twardość i wytrzymałość.
Gdzie go znajdziesz?
W odtłuszczonym mleku, jogurcie i półtłustych serach oraz rybach (zwłaszcza w konserwach) oraz rosole.

Żelazo - jego niedobór sprawia, że cera staje się poszarzała, zaczynają wypadać włosy i łamać paznokcie.
Gdzie je znajdziesz?
W czerwonym mięsie, wątróbce, warzywach strączkowych i zielono-listnych.

Woda, białko i nienasycone kwasy tłuszczowe niezbędne dla skóry

W diecie, która ma służyć urodzie, bardzo ważne jest białko. Dlaczego? Ponieważ jest niezastąpione podczas produkcji i odnowy komórek. Ma wpływ również na napięcie skóry. Białko znajduje się w produktach, w których mnóstwo też witamin i minerałów, czyli w chudym mięsie, rybach, jajkach, warzywach strączkowych i nabiale.
Równie ważne są, słynące ze swoich zdrowotnych właściwości, nienasycone kwasy tłuszczowe. Wspomagają funkcjonowanie płaszcza hydrolipidowego, dzięki któremu skóra jest odpowiednio nawilżona, elastyczna i sprężysta. A więc przy komponowaniu posiłków nie zapomnij o oliwie, oleju rzepakowym albo lnianym oraz morskich rybach (śledziu, tuńczyku, makreli).
Nieodzownym składnikiem każdej zdrowej diety jest woda. Urodzie też sprzyja, bo pomaga wypłukać z organizmu toksyny i poprawia jędrność skóry. Żeby pomogła, musisz jej wypijać co najmniej 2 litry dziennie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Anettt
|

prowitamina witaminy A nie zawarta jest w wieprzowinie.... znajdziemy ja TYLKO w produktach pochodzenia roślinnego; witamina A- retinol to źródło produktów zwierzęcych

K.
|

Zapomniałam dodać jeszcze jednej kwestii: wszyscy piszący artykuły dot. włosów zapominają o witaminie H. To ona jest najważniejsza i lekarze przepisują ją w zastrzykach, bo bardzo trudno ją przyswoić w codziennej diecie.

K
|

Pani Janino, nie zgodzę się z Panią. Przeszłam na dietę ułożoną przez dietetyka i wcale nic mi się nie poprawiło. Włączyłam w codzienność więcej ruchu. Z dermatologiem walczymy o lepszą cerę, włosy i paznokcie od półtorej roku... Nie na wszystkich działa dieta. U mnie nie ma poprawy, każdy organizm jest inny i lekarze to potwierdzają!

santorini
|

"Najlepsza jest ta zbliżona do zalecanej przez dietetyków piramidy żywienia."
Nie wierzę, że takie rzeczy można przeczytać w "Poradniku zdrowie"...
Dietetycy opowiadają czasem piramidalne bzdury, a zalecaną "piramidę żywienia" już chyba nawet "oficjalna" medycyna wreszcie uznała za błędną. Plus gdzieś-tam w treści pojawia się ... margaryna, jako dobre (???!!!) źródło czegoś-tam, chociaż już chyba nawet małe dzieci wiedzą, że margaryna jest szkodliwa. Reszty nie czytam, skoro już na pierwszy rzut oka tyle tu wątpliwych "rewelacji"...

Bailine_Polska
|

Otyli ludzie mają całkowicie odmienny sposób postrzegania wrażenia głodu i nasycenia w porównaniu do szczupłych. Osoby z nadwagą prawie w ogóle nie jedzą z powodu głodu.
Nadwaga nie znika w oka mgnieniu, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Jej redukcja wymaga
wprowadzenia na stałe nowych nawyków żywieniowych i uczynienie z nich integralnej części naszego
życia. Jeżeli odczuwasz nasycenie jakieś 20 minut po napełnieniu żołądka, to oznacza, że jesz za szybko i zjadasz więcej, zanim żołądek powie stop. Spożywasz za dużo kalorii niż to wskazane, ponieważ jesz nawet wówczas, gdy żołądek jest nasycony.
Bailine_Polska

jasia
|

Przyjmowanie witamin, makro- i mikroelementów według mnie w czasie diety jest obowiązkowe, ponieważ ciężko jest zbilansować posiłki tak aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość potrzebnych substancji. Jestem zwolenniczka suplementów diety Prolady, w ich ofercie można znaleźć różnego rodzaju kapsułki, które pozwolą nam uzupełnić niedobory wszelkich pierwiastków potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

AgnieszkaS
|

Ale na skóre dobrze robi duzo wody, np. woda polecana jest przy walce z cellulitem, wiem cos o tym, bo zawsze za malo pilam i mialam problemy z cera (skora mi schodzila) i cellulitem. Lekarka zalecila mi picie duzej ilosci plynow (niekoniecznie wody) i pomoglo.

janina
|

Dzisiaj obejrzalam program, gdzie ludzie podzieleni na grupy testowali zasadnosc wypijania 2l wody i stwierdzono, ze to nie jest koniecznosc, bo te wode dostarczamy do organizmu rowniez pod postacia zjadananych produktow, a za uslugi typu oczyszczanie organizmu-detoks niepotrzebnie placimy