ODCHUDZANIE – jak polubić dietę

2014-05-07 9:35 Katarzyna Zielińska, dietetyk z Centrum Przeciwdziałania Otyłości i Promocji Zdrowia

Osoby z nadwagą często zaspokajają głód szybkimi, kalorycznymi przekąskami. A przecież niewiele trzeba, by jeść smacznie i chudnąć. Sprawdź, jak polubić dietę, poznaj zdrowe sposoby na odchudzanie.

- Zanim ustawię dietę odchudzającą – mówi – Katarzyna Zielińska, autorka nowatorskiego programu odchudzania – rozmawiam z moimi pacjentami o ich nawykach żywieniowych. Niestety, zwykle dieta jest monotonna, często zapomina się o śniadaniu, a obfity obiad staje się pożną kolacją. Zwykle słyszę: „Nie mam czasu na gotowanie wyszukanych potraw, a poza tym to co zdrowe mi nie smakuje”. I tu zaczyna się moje zadanie jako dietetyka – udowodnić, że zdrowa dieta to nie przykry obowiązek, ale przyjemność. Jeśli dieta stanie się dla kogoś uciążliwa, nie będzie skuteczna. Dlatego tak ważne jest dopasowanie jej do siebie, do swojego trybu życia, smaku.

Zdrowa dieta eliminująca nadmiar kalorii

Miałam pacjentkę, która uwielbiała serki homogenizowane. Niestety, dużo w nich tłuszczu i cukru, wiec starałam się wyeliminować ten produkt z jej diety. „Ale one są pyszne!” – słyszałam. Namówiłam ją do jogurtów, które zawierają mniej tłuszczu. I teraz już rzadziej sięga po serki. Nie lubisz ryb, bez których przecież nie ma zdrowej diety. Wystarczy przygotować sałatkę z ulubionych warzyw i do niej dodać kilka łyżek ryby na zimno (pieczonej, wędzonej). Jeśli do tego jeszcze dołożysz świeże zioła, aromatyczne przyprawy, danie przestanie przypominać zwykłą  rybę.
Nie pijesz wody, bo ci nie smakuje, i sięgasz po słodkie soki? Radzę: rozcieńczaj soki z tygodnia na tydzień coraz bardziej. A może polubisz wodę z plasterkiem cytryny lub limonki i listkami świeżej mięty? Jesteś fanką chleba i nie chcesz z niego rezygnować? Kupuj ten z razowej maki, na zakwasie i krój w jak najcieńsze kromki (warto zainwestować w maszynę do krojenia). Albo wypróbuj pieczywo chrupkie.

Dowiedz się jak schudnąć na wiosnę [#TOWIDEO]

Zmiana nawyków żywieniowych

Mam pacjentkę, która bardzo blisko biura ma sklep spożywczy. Nie zabiera więc z domu śniadania ani przekąsek, bo przecież może kupić je w każdej chwili. W praktyce wygląda to tak, że idąc po pieczywo razowe, pomidora i chudą wędlinę, wrzuca do koszyka baton albo pachnącą bułeczkę drożdżową. Wejście do sklepu „na głodniaka” dobrze nie wróży. Dlatego lepiej wstać 5 minut wcześniej i zjeść śniadanie w domu, a do pracy zabrać owoce, jogurt czy przygotowana w domu sałatkę. To najlepszy sposób na ominięcie pokus!

Zrób to koniecznie

Dla niepoprawnych łasuchów

Aby dieta była skuteczna, pomyśl o swoich słabościach. Codziennie musisz zjeść coś słodkiego? Niech to nie będzie przekładane kremem ciastko czy drożdżówka z dżemem. Lepiej zjedz kostkę ciemnej czekolady, jogurt z kopiastą łyżką mrożonych malin albo cienki biszkopt z owocami. I pamiętaj: delektuj się ucztą, smakuj każdy kęs. Na jedzenie trzeba mieć czas, tego nie można robić przy okazji! A ponieważ jemy oczami, przygotowując posiłek, zadbaj o jego estetykę.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Justyna
|

Właśnie, ruch przede wszystkim, nie tylko, żeby schudnąć, ale ogólnie dla zdrowia. Brak ruchu naprawdę zabija. Warto też poszperać w internecie i poszukać jakichś preparatów wspomagających odchudzanie.

Edyta
|

Ja pod koniec liceum schudłam dużo jedząc sałatki przynajmniej raz dziennie składające się ze zwykłej sałaty pomidora cebuli ogórka koperku i w zależności co jeszcze miałam np rzodkiewke do tego dIP z kwaśnej śmietany Krasnystaw 12- tłuszcz potrzebny do wchłaniania witamin A D E .... paru kropli octu -wydaje mi sie ze poprawiałzami mi przemiane materii ,sól pieprz ... Do tego na pewno ruch spacery wysiłek fizyczny przede wszystkim.