Dieta ziemniaczana: zasady i efekty. Ile schudniesz na diecie ziemniaczanej?

2014-02-27 8:35 Monika Majewska

Dieta ziemniaczana to sprawdzony sposób na odchudzanie. To mit, że ziemniaki są tuczące. Mają one nie tylko właściwości odchudzające, lecz także pozytywnie wpływają na zdrowie, m.in. na układ nerwowy, dzięki czemu pozwalają wyrwać na diecie i przetrwać kryzys w odchudzaniu. Sprawdź, na czym polega dieta ziemniaczana, jakie są jej efekty i ile można na niej schudnąć.

Dieta ziemniaczana, wbrew pozorom, jest skuteczną kuracją odchudzającą. 100 g ugotowanych ziemniaków bez skórki to 86 kcal, 20 g lekkostrawnych węglowodanów, 1,7 g białka, które dorównuje jakością bardzo zdrowemu białku sojowemu, 0,10 g tłuszczu, 1,8 g błonnika, który sprzyja procesowi trawienia, i aż 75 procent wody (dane: USDA National Nutrient Database). W związku z tym mitem jest twierdzenie, że ziemianki są tuczące. To dodatki do ziemniaków, takie jak sosy, mięso i tłuszcz, są przyczyną nadwagi. Nieprawdziwe jest również twierdzenie, że ziemniaki nie posiadają żadnych wartości odżywczych.

Jakie właściwości zdrowotne posiadają ziemniaki?

Gotowane ziemniaki, dzięki zawartości łatwo przyswajalnej skrobi, są zalecane osobom cierpiącym na choroby układu pokarmowego. Z kolei dzięki zawartości błonnika sprzyjają procesom trawienia, pomagają na zaparcia i biegunki. Błonnik przyczynia się także do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, co zapobiega rozwojowi miażdżycy. Ziemniaki można wykorzystać także w profilaktyce nadciśnienia tętniczego - w jednej bulwie znajduje się bowiem ok. 328 mg potasu, czyli prawie 100 mg więcej niż w pomidorach, które są podstawą diety osób ze zbyt wysokim ciśnieniem. Ziemniak to również niedocenione źródło witaminy C (7,4 mg/100g) w związku z tym już kilka sztuk dziennie skutecznie wspomaga układ odpornościowy. Z kolei na układ nerwowy korzystnie wpływa inny pierwiastek, który można znaleźć w ziemniakach - magnez (20 mg/100 g).

Dieta ziemniaczana – zasady. Na czym polega dieta ziemniaczana?

Dieta ziemniaczana to dwutygodniowa dieta odchudzająca. W trakcie jej stosowania należy 2 razy dziennie spożywać posiłek przygotowany na bazie ziemniaków. Jak przyrządzać kartofle, aby były dietetyczne? Najlepiej piec je w folii lub gotować (korzystniej na parze) w mundurkach. Dzięki temu zachowują najwięcej witamin i składników mineralnych. Należy także pamiętać o tym, aby obierać je cieniutko ze skórki i nie trzymać zbyt długo w wodzie. Najlepiej od razu je umyć, zalać wrzątkiem i ugotować.

Jak w każdej diecie odchudzającej, bardzo ważna jest odpowiednia podaż płynów w postaci wody mineralnej, zielonej herbaty lub świeżych soków owocowych. Według standardów - 2 litry płynów dziennie to minimum. Nie zaszkodzi także 30 minutowa dawka ćwiczeń.

Podczas stosowania diety ziemniaczanej można podjadać między posiłkami, pod warunkiem, że przekąskami są produkty niskokaloryczne, takie jak: jogurty i kefiry light, świeże owoce i warzywa. Można sobie pozwolić także na małą porcję orzechów włoskich.

Dieta ziemniaczana - efekty. Ile można schudnąć na diecie ziemniaczanej?

Na diecie ziemniaczanej można zrzucić nawet do 4 kg w ciągu dwóch tygodni. Efektem diety jest także m.in. oczyszczenie organizmu z toksyn i regulacja procesów trawiennych.

Dieta ziemniaczana - kto nie powinien z niej korzystać?

Diety ziemniaczanej nie powinny stosować osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, zwłaszcza diabetycy, ponieważ ziemniaki przyczyniają się do wzrostu poziomu cukru we krwi. Z kuracji odchudzającej powinny zrezygnować także kobiety w ciąży i w okresie karmienia piersią.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
aga
|

To, że ziemniaki tuczą, to bardzo duży mit. Są smaczne, mają dużo wartości odżywczych i mogą je jeść osoby będące na diecie :)

wit
|

Witamina C rozklada sie w temperaturze pow. 70°C. Raczej zatem nic nie bedzie z wit.C w ziemniakach, bo je gotujemy i to dlugo!