Dieta wodna: na czym polega?

2020-07-24 9:20 Monika Majewska

Dieta wodna nie jest głodówką, podczas której należy pić tylko wodę. W trakcie tej kuracji odchudzająco-oczyszczającej można spożywać "normalne" posiłki i schudnąć. Jak to możliwe? Na czym polega dieta wodna? Jakie są jej efekty? Ile można schudnąć na diecie wodnej?

Dieta wodna to dieta odchudzająca, która pozwala zrzucić zbędne kilogramy bez obaw o efekt jo-jo, a jednocześnie jest również traktowana jako dieta oczyszczająca. W jaki sposób picie wody przyczynia się do spadku masy ciała?

Naukowcy odkryli, że przy niedoborze płynów organizm wysyła do mózgu sygnał, który jest przez niego mylnie odbierany jako uczucie głodu. W rezultacie, zamiast uzupełnić niedobór płynów w organizmie, sięga się po jedzenie - niepotrzebne kalorie, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego częste picie wody pomaga oszukać głód.

Spis treści:

  1. Dieta wodna: na czym polega dieta wodna?
  2. Dieta wodna: kiedy należy pić wodę?
  3. Dieta wodna: co można jeść na diecie wodnej?
  4. Dieta wodna: ile trwa, aby przyniosła efekty?
  5. Dieta wodna: kiedy nadmiar wody szkodzi?

Dieta wodna: na czym polega dieta wodna?

W trakcie diety wodnej należy często i małymi łykami pić wodę. Najlepiej wybrać niegazowaną wodę mineralną, która dostarcza cennych dla zdrowia pierwiastków, m. in.:

Aby przyśpieszyć proces odchudzania, lepiej sięgnąć po chłodną wodę, ponieważ wówczas organizm musi zużyć więcej kalorii na jej ogrzanie. Poza wodą dozwolone są także herbaty ziołowe, herbata zielona i herbata czerwona oraz kawa zbożowa.

Ile litrów wody dziennie należy pić? Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia za normę uznają min. 8 szklanek płynów (nie tylko wody) dziennie, czyli 2 litry. Aby dokładnie określić, ile litrów wody potrzebuje organizm w ciągu doby, należy wagę ciała pomnożyć przez 40. W związku z tym przy wadze 60 kg należy wypijać 2400 mililitrów wody dziennie, tj. 2,4 litra.

Dieta wodna: kiedy należy pić wodę?

  1. Rano, 20-30 minut przed śniadaniem - szklanka wody z plasterkiem cytryny lub 2 listkami mięty wypita na czczo wspomoże funkcjonowanie układu pokarmowego w dalszej części dnia. Poza tym przyśpieszy oczyszczanie organizmu z toksyn.
  2. Na pół godziny przed każdym posiłkiem - w ten sposób częściowo wypełnisz żołądek, dzięki czemu podczas obiadu czy kolacji szybciej poczujesz nasycenie. To sprawdzona metoda na oszukanie głodu.
  3. Półtorej godziny po posiłku - w ten sposób zapobiegniesz podjadaniu do czasu kolacji.
  4. Wieczorem, 30 minut przed położeniem się spać. W ten sposób woda przygotuje organizm do odpoczynku i regeneracji.
  5. Zawsze wtedy, gdy pojawi się uczucie głodu.

Czytaj też:

Dieta wodna: co można jeść na diecie wodnej?

Najlepiej stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. W związku z tym w jadłospisie powinny znaleźć się:

Należy unikać słodyczy, ciężkich i tłustych potraw, zwłaszcza typu fast-food. Z jadłospisu powinno się wykreślić także sery, słodzone napoje.

Należy ograniczyć sól i produkty ją zwierające, gdyż może powodować wzdęcia i zatrzymywanie wody w organizmie, co sprzyja wzrostowi masy ciała. Osoby, które zmagają się z odstającym brzuszkiem powinny zrezygnować również z potraw wzdymających.

Oto przykładowy jadłospis w diecie wodnej:

  • śniadanie: 1/2 szklanki kawy zbożowej albo ziołowej herbatki, 2 kromki chrupkiego, ciemnego pieczywa posmarowanego odrobiną miodu
  • II śniadanie: 1 butelka wody mineralnej (1,5 l) pita małymi łykami
  • obiad: zupa-krem z jarzyn: marchewki, pietruszki, selera, pora i brukselki
  • kolacja: 2 kromki pieczywa, 2 cienkie plasterki chudej wędliny, 1 pomidor, sałata

Uwaga! Nie popijaj podczas jedzenia! Naukowcy udowodnili, że przez ten zły nawyk nie przeżuwa się dokładnie pokarmu, a co za tym idzie - pochłania się coraz większe jego ilości. W konsekwencji organizm otrzymuje większą niż potrzebuje dawkę kalorii, co przekłada się na przyrost masy ciała.

Poza tym picie płynów w czasie posiłku powoduje rozcieńczanie soków żołądkowych i zaburzenie procesów trawiennych, co może prowadzić do powstawania gazów, wzdęć i zaparć.

Czytaj także: Dieta płynna: szybkie i skuteczne odchudzanie koktajlami

Dieta wodna: ile trwa, aby przyniosła efekty?

Dietę wodną zaleca się stosować do uzyskania zamierzonej wcześniej wagi. To, jak szybko zostaną zrzucone zbędne kilogramy i ile ich będzie, zależy głównie od dziennego bilansu energetycznego.

Dieta wodna: kiedy nadmiar wody szkodzi?

Nadmierne picie wody, zwłaszcza dużych ilości w krótkim czasie (więcej niż 2 szklanki naraz), może spowodować liczne komplikacje zdrowotne.

W przypadku przedawkowania wody, zostaje rozregulowana gospodarka wodno-mineralna organizmu, m.in. spada stężenie kluczowych dla funkcjonowania organizmu pierwiastków, czego objawami mogą być osłabienie, bóle głowy, a nawet utrata przytomności.

Ponadto, nagły wzrost ilości wody w organizmie sprawia, że rozcieńcza się krew, której w zwiększonej ilości nie nadąża pompować serce. Jednak najgroźniejszym skutkiem picia zbyt dużych ilości wody jest obrzęk mózgu, który może doprowadzić do śmierci.

Przeczytaj także:

Polecamy
Jesz co lubisz - kwadrat 2

Autor: Time S.A.

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci schudnąć, jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Dzięki niej z łatwością zmienisz swoje nawyki żywieniowe. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Roman
|

Dieta wodna nie jest najlepszym sposobem na utratę wagi ciała i powrót do zdrowia. Polecałbym zastosować post wodny (wg dr E. Dąbrowskiej) jako wstęp detoksykacyjny do diety warzywno-owocowej, czy nawet pseudo-wegetariańskiej (z dodatkiem egzogennych aminokwasów np. z ryb, "prawdziwego" kefiru czy jajka. Wystarczą tygodniowo 2 jajka tygodniowo, czy 100 g ryby ugotowanej na parze, czy 100 g płatów śledziowych w oleju rzepakowym nierafinowanym z przyprawami). Post wodny nie powinien trwać dłużej niż 2 tygodnie. Problem z postem mogą mieć diabetycy. Mogą go zastąpić postem o chlebie i wodzie kontrolując poziom glikemii. Chleb powinien być z pełnego przemiału bez żadnych "ulepszaczy". Dla niewytrwałych można zaproponować "post" owocowo warzywny (600 kcal/doba) dwa razy w tygodniu + woda mineralna pita małymi łykami w ilości waga x 30-40. Ten sposób oczyszczania organizmu tra nieco dłużej (do 6 tygodni). Ja stosując ten sposób (mam cukrzycę) w ciągu 4 miesięcy schudłem ok. 15 kg - z 99 kg "spadłem" na 84 przy wzroście 179 cm. Polecam na You Tube wysłuchać wykładów dr. Ewy Dąbrowskiej i dr Iwy Jonik. Bardzo przydatne.

trolloolll pfff
|

Celulit wodny jest spowodowany odkładaniem soli w organiźmie..niedouczony człowieku "W niewłaściwie skomponowanej diecie główną rolę odgrywa sól, która zatrzymuje wodę w organizmie i doprowadza do opuchlizny ciała. " woda wypłukuje sól z organizmu i zalegające toksyny. Ja zaczęłam pić 8 szkl. wody dziennie- przez pracę biurową i noszenie szpilek- masakra jaki miałam celullit -a teraz jestem zadowolona z efektu. Czuję się lżej nie puchną mi nogi i waga spadła. ;)

Trolololo
|

Dieta wodna, ha, ha, ha, co za bzdury. A po takiej diecie, stosująca ją kobietka woła z przerażeniem: "Ratunku, pojawił mi się cellulit na udach i brzuchu, mimo, że dobrze się odżywiam, jestem załamana, co robić?!". Na co "specjalista" z poradnikzdrowie.pl odpowiada: "Ano, kochana, masz celluli wodny. Aby mu zapobiec... (...)". Bla, bla, bla. Diety są bez sensu, wystarczy jeść to co zwykle, tylko mniejsze porcje, ograniczyć słodycze, fast-foody, napoje gazowane, pić sporo wody niegazowanej, włączyć trochę ruchu i voila! Kilogramy będą lecieć jak szalone i nie będzie efektu jo-jo. Jeśli zmienimy na stałe swoje podejście do odżywiania, to nie ma się czego obawiać.

Jełop
|

Dieta wodna: przykładowy jadłospis. Co można jeść na diecie wodnej?

http://www.poradnikzdrowie....
Co można jeść na diecie wodnej? Najlepiej stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. W związku z tym w jadłospisie powinny znaleźć się chude mięsa i wędliny, ryby, chudy nabiał, produkty pełnoziarniste i kasze z grubego przemiału, a także warzywa i owoce - choć te należy jeść z umiarem.

http://www.poradnikzdrowie....

marakesz
|

Nie dajcie się nabrać
Aby pobrać poradnik trzeba przejść zadania gdzie w efekcie musicie zsubskrybowac 3 sms dziennie po 6,15 każdy.
Oszustów nie brakuje