Dieta wodna: na czym polega?

2020-01-24 10:52 Monika Majewska

Dieta wodna nie jest głodówką, podczas której należy pić tylko wodę. W trakcie tej kuracji odchudzająco-oczyszczającej można spożywać "normalne" posiłki i schudnąć. Jak to możliwe? Wystarczy pić wodę w odpowiednich ilościach i, co najważniejsze, o odpowiednich porach dnia. Na czym polega dieta wodna? Jakie są jej efekty? Ile można schudnąć na diecie wodnej?

Dieta wodna to dieta odchudzająca, która pozwala zrzucić zbędne kilogramy bez obaw o efekt jo-jo, a jednocześnie jest również traktowana jako dieta oczyszczająca. W jaki sposób picie wody przyczynia się do spadku masy ciała? Naukowcy odkryli, że przy niedoborze płynów organizm wysyła do mózgu sygnał, który jest przez niego mylnie odbierany jako uczucie głodu. W rezultacie, zamiast uzupełnić niedobór płynów w organizmie, sięga się po jedzenie - niepotrzebne kalorie, które odkładają się w postaci zbędnego tłuszczyku. Dlatego częste picie wody pomaga oszukać głód.

Dieta wodna - zasady. Na czym polega dieta wodna?

W trakcie diety wodnej należy często i małymi łykami pić wodę. Najlepiej wybrać niegazowaną wodę mineralną, która dostarcza cennych dla zdrowia pierwiastków (m.in. wapń, magnez, sód, potas). Aby przyśpieszyć proces odchudzania, lepiej sięgnąć po chłodną wodę, ponieważ wówczas organizm musi zużyć więcej kalorii na jej ogrzanie. Poza wodą dozwolone są także herbaty ziołowe, herbata zielona i czerwona oraz kawa zbożowa.

Ile litrów wody dziennie należy pić? Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia za normę uznają min. 8 szklanek płynów (nie tylko wody) dziennie, czyli 2 litry. Aby dokładnie określić, ile litrów wody potrzebuje organizm w ciągu doby, należy wagę ciała pomnożyć przez 40. W związku z tym przy wadze 60 kg należy wypijać 2400 mililitrów wody dziennie, tj. 2,4 litra.

Dieta wodna: kiedy należy pić wodę?

  1. Rano, 20-30 minut przed śniadaniem - szklanka wody z plasterkiem cytryny lub 2 listkami mięty wypita na czczo wspomoże funkcjonowanie układu pokarmowego w dalszej części dnia. Poza tym przyśpieszy oczyszczanie organizmu z toksyn.
  2. Na pół godziny przed każdym posiłkiem - w ten sposób częściowo wypełnisz żołądek, dzięki czemu podczas obiadu czy kolacji szybciej poczujesz nasycenie. To sprawdzona metoda na oszukanie głodu.
  3. Półtorej godziny po posiłku - w ten sposób zapobiegniesz podjadaniu do czasu kolacji.
  4. Wieczorem, 30 minut przed położeniem się spać. W ten sposób woda przygotuje organizm do odpoczynku i regeneracji.
  5. Zawsze wtedy, gdy pojawi się uczucie głodu.

Czytaj też:

Polecamy
Jesz co lubisz - kwadrat 2

Autor: Time S.A.

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci schudnąć, jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Dzięki niej z łatwością zmienisz swoje nawyki żywieniowe. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Ważne

Nadmierne picie wody może zaszkodzić zdrowiu

Nadmierne picie wody, zwłaszcza dużych ilości w krótkim czasie (więcej niż 2 szklanki naraz), może spowodować liczne komplikacje zdrowotne. W przypadku przedawkowania wody, zostaje rozregulowana gospodarka wodno-mineralna organizmu, m.in. spada stężenie kluczowych dla funkcjonowania organizmu pierwiastków, czego objawami mogą być osłabienie, bóle głowy, a nawet utrata przytomności. Ponadto, nagły wzrost ilości wody w organizmie sprawia, że rozcieńcza się krew, której w zwiększonej ilości nie nadąża pompować serce. Jednak najgroźniejszym skutkiem picia zbyt dużych ilości wody jest obrzęk mózgu, który może doprowadzić do śmierci.

Dieta wodna: przykładowy jadłospis. Co można jeść na diecie wodnej?

Co można jeść na diecie wodnej? Najlepiej stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. W związku z tym w jadłospisie powinny znaleźć się chude mięsa i wędliny, ryby, chudy nabiał, produkty pełnoziarniste i kasze z grubego przemiału, a także warzywa i owoce - choć te należy jeść z umiarem.

Należy unikać słodyczy, ciężkich i tłustych potraw, zwłaszcza typu fast-food. Z jadłospisu powinno się wykreślić także sery, słodzone napoje. Należy ograniczyć sól i produkty ją zwierające, gdyż może powodować wzdęcia i zatrzymywanie wody w organizmie, co sprzyja wzrostowi masy ciała. Osoby, które zmagają się z odstającym brzuszkiem powinny zrezygnować również z potraw wzdymających.

Oto przykładowy jadłospis w diecie wodnej:

  • śniadanie: 1/2 szklanki kawy zbożowej albo ziołowej herbatki, 2 kromki chrupkiego, ciemnego pieczywa posmarowanego odrobiną miodu
  • II śniadanie: 1 butelka wody mineralnej (1,5 l) pita małymi łykami
  • obiad: zupa-krem z jarzyn: marchewki, pietruszki, selera, pora i brukselki
  • kolacja: 2 kromki pieczywa, 2 cienkie plasterki chudej wędliny, 1 pomidor, sałata zielona

Czytaj także: Dieta płynna: szybkie i skuteczne odchudzanie koktajlami

Dieta wodna - ile trwa? Jakie są jej efekty? Ile można schudnąć na diecie wodnej?

Dietę wodną zaleca się stosować do uzyskania zamierzonej wcześniej wagi. To, jak szybko zostaną zrzucone zbędne kilogramy i ile ich będzie, zależy głównie od dziennego bilansu energetycznego.

Tego nie rób

Nie popijaj podczas jedzenia!

Naukowcy udowodnili, że przez ten zły nawyk nie przeżuwa się dokładnie pokarmu, a co za tym idzie - pochłania się coraz większe jego ilości. W konsekwencji organizm otrzymuje większą niż potrzebuje dawkę kalorii, co przekłada się na przyrost masy ciała.

Poza tym picie płynów w czasie posiłku powoduje rozcieńczanie soków żołądkowych i zaburzenie procesów trawiennych, co może prowadzić do powstawania gazów, wzdęć i zaparć.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020
KOMENTARZE
Roman
|

Dieta wodna nie jest najlepszym sposobem na utratę wagi ciała i powrót do zdrowia. Polecałbym zastosować post wodny (wg dr E. Dąbrowskiej) jako wstęp detoksykacyjny do diety warzywno-owocowej, czy nawet pseudo-wegetariańskiej (z dodatkiem egzogennych aminokwasów np. z ryb, "prawdziwego" kefiru czy jajka. Wystarczą tygodniowo 2 jajka tygodniowo, czy 100 g ryby ugotowanej na parze, czy 100 g płatów śledziowych w oleju rzepakowym nierafinowanym z przyprawami). Post wodny nie powinien trwać dłużej niż 2 tygodnie. Problem z postem mogą mieć diabetycy. Mogą go zastąpić postem o chlebie i wodzie kontrolując poziom glikemii. Chleb powinien być z pełnego przemiału bez żadnych "ulepszaczy". Dla niewytrwałych można zaproponować "post" owocowo warzywny (600 kcal/doba) dwa razy w tygodniu + woda mineralna pita małymi łykami w ilości waga x 30-40. Ten sposób oczyszczania organizmu tra nieco dłużej (do 6 tygodni). Ja stosując ten sposób (mam cukrzycę) w ciągu 4 miesięcy schudłem ok. 15 kg - z 99 kg "spadłem" na 84 przy wzroście 179 cm. Polecam na You Tube wysłuchać wykładów dr. Ewy Dąbrowskiej i dr Iwy Jonik. Bardzo przydatne.

trolloolll pfff
|

Celulit wodny jest spowodowany odkładaniem soli w organiźmie..niedouczony człowieku "W niewłaściwie skomponowanej diecie główną rolę odgrywa sól, która zatrzymuje wodę w organizmie i doprowadza do opuchlizny ciała. " woda wypłukuje sól z organizmu i zalegające toksyny. Ja zaczęłam pić 8 szkl. wody dziennie- przez pracę biurową i noszenie szpilek- masakra jaki miałam celullit -a teraz jestem zadowolona z efektu. Czuję się lżej nie puchną mi nogi i waga spadła. ;)

Trolololo
|

Dieta wodna, ha, ha, ha, co za bzdury. A po takiej diecie, stosująca ją kobietka woła z przerażeniem: "Ratunku, pojawił mi się cellulit na udach i brzuchu, mimo, że dobrze się odżywiam, jestem załamana, co robić?!". Na co "specjalista" z poradnikzdrowie.pl odpowiada: "Ano, kochana, masz celluli wodny. Aby mu zapobiec... (...)". Bla, bla, bla. Diety są bez sensu, wystarczy jeść to co zwykle, tylko mniejsze porcje, ograniczyć słodycze, fast-foody, napoje gazowane, pić sporo wody niegazowanej, włączyć trochę ruchu i voila! Kilogramy będą lecieć jak szalone i nie będzie efektu jo-jo. Jeśli zmienimy na stałe swoje podejście do odżywiania, to nie ma się czego obawiać.

Jełop
|

Dieta wodna: przykładowy jadłospis. Co można jeść na diecie wodnej?

http://www.poradnikzdrowie....
Co można jeść na diecie wodnej? Najlepiej stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. W związku z tym w jadłospisie powinny znaleźć się chude mięsa i wędliny, ryby, chudy nabiał, produkty pełnoziarniste i kasze z grubego przemiału, a także warzywa i owoce - choć te należy jeść z umiarem.

http://www.poradnikzdrowie....

marakesz
|

Nie dajcie się nabrać
Aby pobrać poradnik trzeba przejść zadania gdzie w efekcie musicie zsubskrybowac 3 sms dziennie po 6,15 każdy.
Oszustów nie brakuje