Dieta wodna: na czym polega?

2020-07-24 9:20

Dieta wodna nie jest głodówką, podczas której należy pić tylko wodę. W trakcie tej kuracji odchudzająco-oczyszczającej można spożywać "normalne" posiłki i schudnąć. Jak to możliwe? Na czym polega dieta wodna? Jakie są jej efekty? Ile można schudnąć na diecie wodnej?

Spis treści

  1. Dieta wodna: na czym polega dieta wodna?
  2. Dieta wodna: kiedy należy pić wodę?
  3. Dieta wodna: co można jeść na diecie wodnej?
  4. Dieta wodna: ile trwa, aby przyniosła efekty?
  5. Dieta wodna: kiedy nadmiar wody szkodzi?
Jak powinna być skomponowana prawidłowa dieta

Dieta wodna to dieta odchudzająca, która pozwala zrzucić zbędne kilogramy bez obaw o efekt jo-jo, a jednocześnie jest również traktowana jako dieta oczyszczająca. W jaki sposób picie wody przyczynia się do spadku masy ciała?

Naukowcy odkryli, że przy niedoborze płynów organizm wysyła do mózgu sygnał, który jest przez niego mylnie odbierany jako uczucie głodu. W rezultacie, zamiast uzupełnić niedobór płynów w organizmie, sięga się po jedzenie - niepotrzebne kalorie, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego częste picie wody pomaga oszukać głód.

Dieta wodna: na czym polega dieta wodna?

W trakcie diety wodnej należy często i małymi łykami pić wodę. Najlepiej wybrać niegazowaną wodę mineralną, która dostarcza cennych dla zdrowia pierwiastków, m. in.:

Aby przyśpieszyć proces odchudzania, lepiej sięgnąć po chłodną wodę, ponieważ wówczas organizm musi zużyć więcej kalorii na jej ogrzanie. Poza wodą dozwolone są także herbaty ziołowe, herbata zielona i herbata czerwona oraz kawa zbożowa.

Ile litrów wody dziennie należy pić? Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia za normę uznają min. 8 szklanek płynów (nie tylko wody) dziennie, czyli 2 litry. Aby dokładnie określić, ile litrów wody potrzebuje organizm w ciągu doby, należy wagę ciała pomnożyć przez 40. W związku z tym przy wadze 60 kg należy wypijać 2400 mililitrów wody dziennie, tj. 2,4 litra.

Dieta wodna: kiedy należy pić wodę?

  1. Rano, 20-30 minut przed śniadaniem - szklanka wody z plasterkiem cytryny lub 2 listkami mięty wypita na czczo wspomoże funkcjonowanie układu pokarmowego w dalszej części dnia. Poza tym przyśpieszy oczyszczanie organizmu z toksyn.
  2. Na pół godziny przed każdym posiłkiem - w ten sposób częściowo wypełnisz żołądek, dzięki czemu podczas obiadu czy kolacji szybciej poczujesz nasycenie. To sprawdzona metoda na oszukanie głodu.
  3. Półtorej godziny po posiłku - w ten sposób zapobiegniesz podjadaniu do czasu kolacji.
  4. Wieczorem, 30 minut przed położeniem się spać. W ten sposób woda przygotuje organizm do odpoczynku i regeneracji.
  5. Zawsze wtedy, gdy pojawi się uczucie głodu.

Czytaj też:

Dieta wodna: co można jeść na diecie wodnej?

Najlepiej stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. W związku z tym w jadłospisie powinny znaleźć się:

Należy unikać słodyczy, ciężkich i tłustych potraw, zwłaszcza typu fast-food. Z jadłospisu powinno się wykreślić także sery, słodzone napoje.

Należy ograniczyć sól i produkty ją zwierające, gdyż może powodować wzdęcia i zatrzymywanie wody w organizmie, co sprzyja wzrostowi masy ciała. Osoby, które zmagają się z odstającym brzuszkiem powinny zrezygnować również z potraw wzdymających.

Oto przykładowy jadłospis w diecie wodnej:

  • śniadanie: 1/2 szklanki kawy zbożowej albo ziołowej herbatki, 2 kromki chrupkiego, ciemnego pieczywa posmarowanego odrobiną miodu
  • II śniadanie: 1 butelka wody mineralnej (1,5 l) pita małymi łykami
  • obiad: zupa-krem z jarzyn: marchewki, pietruszki, selera, pora i brukselki
  • kolacja: 2 kromki pieczywa, 2 cienkie plasterki chudej wędliny, 1 pomidor, sałata

Uwaga! Nie popijaj podczas jedzenia! Naukowcy udowodnili, że przez ten zły nawyk nie przeżuwa się dokładnie pokarmu, a co za tym idzie - pochłania się coraz większe jego ilości. W konsekwencji organizm otrzymuje większą niż potrzebuje dawkę kalorii, co przekłada się na przyrost masy ciała.

Poza tym picie płynów w czasie posiłku powoduje rozcieńczanie soków żołądkowych i zaburzenie procesów trawiennych, co może prowadzić do powstawania gazów, wzdęć i zaparć.

Czytaj także: Dieta płynna: szybkie i skuteczne odchudzanie koktajlami

Dieta wodna: ile trwa, aby przyniosła efekty?

Dietę wodną zaleca się stosować do uzyskania zamierzonej wcześniej wagi. To, jak szybko zostaną zrzucone zbędne kilogramy i ile ich będzie, zależy głównie od dziennego bilansu energetycznego.

Dieta wodna: kiedy nadmiar wody szkodzi?

Nadmierne picie wody, zwłaszcza dużych ilości w krótkim czasie (więcej niż 2 szklanki naraz), może spowodować liczne komplikacje zdrowotne.

W przypadku przedawkowania wody, zostaje rozregulowana gospodarka wodno-mineralna organizmu, m.in. spada stężenie kluczowych dla funkcjonowania organizmu pierwiastków, czego objawami mogą być osłabienie, bóle głowy, a nawet utrata przytomności.

Ponadto, nagły wzrost ilości wody w organizmie sprawia, że rozcieńcza się krew, której w zwiększonej ilości nie nadąża pompować serce. Jednak najgroźniejszym skutkiem picia zbyt dużych ilości wody jest obrzęk mózgu, który może doprowadzić do śmierci.

Przeczytaj także:

Polecamy
Jesz co lubisz - kwadrat 2

Autor: Time S.A.

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci schudnąć, jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Dzięki niej z łatwością zmienisz swoje nawyki żywieniowe. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.