Dieta sirtfood - odmładza i odchudza. Na czym polega dieta bogata w polifenole?

2020-02-18 12:57 Aleksandra Żyłowska, dietetyk

Dieta sirtfood to sposób odżywiania, który opiera się na włączeniu do jadłospisu jak największej ilości produktów bogatych w polifenole. Polifenole z żywności powodują bowiem aktywację sirtuin – białek nazywanych „genem młodości” i „genem szczupłości”, które mają sprzyjać redukcji masy ciała, poprawie samopoczucia i stanu zdrowia. Sirtuiny mogą wywierać korzystny wpływ na organizm, brakuje jednak badań na ludziach, które potwierdziłyby ich działanie odchudzające.

Spis treści:

  1. Dieta sirtfood - nowy modny sposób odżywiania
  2. Dieta sirtfood - produkty zalecane
  3. Dieta sirtfood - zasady
  4. Dieta sirtfood - etapy diety
  5. Czy dieta sirtfood rzeczywiście odchudza?
  6. Znaczenie sirtuin dla zdrowia

Dieta sirtfood - nowy modny sposób odżywiania

Dieta sirtfood to sposób żywienia opracowany przez dwóch absolwentów Uniwersytetu w Surrey w Anglii, którzy uzyskali tytuł magistra w dziedzinie nauk o żywieniu – Aidana Gogginsa i Glena Mattena. Ich plan zakłada połączenie ograniczeń kalorycznych oraz picie zielonych koktajli ze zwiększeniem udziału w diecie produktów bogatych w aktywatory sirtuin.

Sirtuiny to rodzaj białek występujących w organizmie ssaków o potencjalnie dużym znaczeniu dla jakości i długości życia. Zostały nazwane nawet „genem długowieczności” i „genem szczupłości”.

Ogromne zainteresowanie badaczy sirtuinami rozpoczęło się na początku XXI wieku, kiedy okazało się, że ich zwiększone stężenie jest powiązane z wydłużeniem żywotności drożdży.

Autorzy diety sirtfood wykorzystali doniesienia naukowe i na ich podstawie opracowali plan, który zawarli w książce „The Sirtfood Diet” wydanej w styczniu 2016 roku. Od tego czasu dieta zyskuje coraz większą popularność, szczególnie za sprawą stosujących ją celebrytów.

Dieta sirtfood - produkty zalecane

Według autorów diety jej kluczową zasadą nie jest to, czego należy się pozbyć z jadłospisu, a to, jakie produkty do niego dołączyć. Podstawą diety sirtfood są warzywa, owoce, przyprawy i orzechy bogate w polifenole, które aktywują działanie sirtuin w organizmie, dzięki czemu dochodzi do lepszego wykorzystania energii, szybszego spalania tkanki tłuszczowej i ochrony komórek przed procesami starzenia i chorobami.

Do 20 najsilniejszych aktywatorów sirtuin należą:

W wyniku współpracy autorów diety z szefem kuchni powstała książka kucharska proponująca przepisy na dania obfitujące w produkty sirtfood, np. sirt musli, pierś kurczaka z jarmużem, czerwoną cebulą i salsą z pomidorów i chili, czy trufle z orzechów włoskich i daktyli.

Wiele osób, które próbują różnych diet, może zadowolić fakt, że dieta sirtfood rozpatrywana długofalowo nie jest restrykcyjna i pozwala, a nawet zaleca włączenie do diety czerwonego wina i gorzkiej czekolady o zawartości powyżej 85% kakao.

Dieta sirtfood - zasady

Dieta sirtfood zakłada ścisły plan żywieniowy tylko na pierwsze trzy tygodnie diety. W dalszym etapie nie należy się koncentrować na kaloryczności i proporcjach makroskładników odżywczych w diecie, ale na wybieraniu jak najlepszych produktów dla zdrowia.

Mimo że autorzy podkreślają, iż na diecie sirtfood kalorie są nieważne, pierwszy etap diety zakłada duże restrykcje. Dietę rozpoczyna się od stosowania przez trzy dni jadłospisu dostarczającego 1000 kcal. Zawiera on trzy zielone koktajle, które można przygotować z jarmużu, selera, rukoli, pietruszki, zielonej herbaty i cytryny, a także jeden pełny posiłek proponowany przez autorów książki.

W kolejnych czterech dniach jadłospis ma 1500 kcal i składa się z dwóch koktajli i dwóch posiłków bogatych w sirtfood dziennie. Przez pierwszy tydzień można schudnąć trzy kilogramy.

Czytaj też: Kalorie – jakie jest twoje dzienne zapotrzebowanie?

Drugi etap diety trwa 14 dni, w których codziennie zjada się trzy posiłki i wypija jeden koktajl. Według autorów gwarantuje to stały spadek masy ciała. Po upływie trzech tygodni nie stosuje się już konkretnego planu żywieniowego, a jedynie dba o to, żeby zjadać jak najwięcej produktów z grupy sirtfood.

Czytaj też: Jakie jest bezpieczne tempo odchudzania?

Podczas stosowania diety ostatni posiłek powinno się zjadać do godziny 19, a przerwy między posiłkami nie powinny wynosić mniej niż 1,5 godziny. Należy przy tym zrezygnować z produktów powszechnie uważanych za niezdrowe: sklepowych słodyczy, żywności fast-food, produktów instant i przetworów z białej mąki.

Autorzy diety sirtfood przekonują, że nie jest to tylko dieta odchudzająca, ale sposób odżywiania, który powinien stać się dietą na całe życie, ponieważ pozwala wyglądać lepiej, mieć więcej energii i czuć się zdrowiej. Polecana jest także jako idealne rozwiązanie dla osób kochających jedzenie.

Dieta sirtfood - etapy diety

Etap I
1-3. dzień

1000 kcal; 3 koktajle + 1 posiłek

4-7. dzień

1500 kcal; 2 koktajle + 2 posiłki

Etap II
8-14. dzień

brak wskazań kalorycznych; 1 koktajl + 3 posiłki

Etap III
Od 15. dnia brak ścisłych zaleceń; jak największy udział w diecie produktów sirtfood
Polecamy
jesz co lubisz odchudzanie

Autor: Time S.A

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci z łatwością schudnąć, jeść zdrowo i smacznie, a przy tym uniknąć pułapek "cudownych" diet odchudzających. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Czy dieta sirtfood rzeczywiście odchudza?

Goggins i Matten przeprowadzili doświadczenie, w którym wykazali, że osoby aktywne fizycznie stosujące dietę sirtfood chudły średnio 3 kg w tydzień, nie tracąc przy tym masy mięśniowej. U niektórych zauważono nawet wzrost masy mięśni, a wszyscy uczestnicy badania zgłaszali wyraźną poprawę samopoczucia.

Dietetycy są jednak sceptycznie nastawieni do wyniku doświadczenia, ponieważ utrata tkanki tłuszczowej to długotrwały proces, a zmniejszenie jej zawartości w organizmie o 3 kg w tak krótkim czasie jest praktycznie nierealne.

Sugerują oni, że utrata masy ciała w dużej mierze wynikała z utraty glikogenu i powiązanej z nim wody. Ponadto zastosowanie diety 1000 kcal i 1500 kcal przez osoby ćwiczące zawsze doprowadzi do spadku wagi i efekt jest głównie zasługą redukcji kaloryczności, a nie jedzenia produktów sirtfood.

Oczywiście stosowanie jadłospisu opartego na produktach obfitujących w polifenole jest bardzo korzystne dla zdrowia i z pewnością nikomu nie zaszkodzi. Polifenole wykazują bardzo szeroki pozytywny wpływ na organizm, co potwierdzono licznymi badaniami naukowymi.

Sądzi się jednak, że samo włączenie ich do diety nie spowoduje utraty masy ciała i dla osiągnięcia efektu trzeba połączyć produkty sirtfood z ograniczeniem kalorii. Według specjalistów za efekt odchudzający diety odpowiada głównie pierwszy tydzień, który narzuca restrykcje kaloryczne.

Sirtuiny, które są aktywowane w organizmie przez polifenole, mogą przyspieszać metabolizm i sprzyjać spalaniu tkanki tłuszczowej. Uczestniczą w metabolizmie tłuszczów i glukozy oraz odgrywają dużą rolę w wydłużaniu życia komórek powiązanego z niedostateczną podażą energii.

Doniesienia te brzmią bardzo obiecująco, jednak dotychczas przeprowadzono niewiele badań, które mogłyby potwierdzić odchudzające działanie sirtuin, a wszystkie wykonano na myszach, drożdżach lub ludzkich komórkach macierzystych. Brakuje cały czas badań na ludziach, które potwierdziłyby wpływ sirtuin na masę ciała.

Czytaj też: Dieta anti-aging: produkty mające największą moc odmładzającą

Warto wiedzieć

Znaczenie sirtuin dla zdrowia

Sirtuiny odgrywają dużą rolę w procesach starzenia i regulacji długości życia. Uczestniczą w replikacji i naprawie uszkodzonego materiału genetycznego, metabolizmie tłuszczów i węglowodanów, dezaktywują wolne rodniki tlenowe, a także w odpowiednich warunkach spowalniają procesy starzenia.

Czytaj też: Wpływ diety na geny, czyli dlaczego jesteś tym, co jesz

Sirtuiny są aktywowane w przypadku stosowania niskokalorycznej diety, która dostarcza o 30-50% mniej energii, niż wynosi zapotrzebowanie organizmu. Badania in vitro i in vivo wykazały, że taki sam efekt jak dieta ubogokaloryczna wykazują niektóre polifenole, np. resweratrol z czerwonego wina. Trwają badania nad wykorzystaniem sirtuin i substancji, które je aktywują, w terapii chorób związanych z podeszłym wiekiem.

Korzystne oddziaływanie sirtuin na utratę tkanki tłuszczowej może wynikać z ich wpływu na spadek poziomu glukozy we krwi i zwiększania insulinowrażliwości komórek (nadmiar insuliny krążącej we krwi sprzyja przekształcaniu glukozy do postaci tkanki tłuszczowej).

Zmniejszone wydzielanie insuliny w odpowiedzi na glukozę w obecności sirtuin stwierdzono w badaniach na myszach. Zauważono także zwiększoną intensywność procesów wytwarzania energii w wyniku aktywowania sirtuin.

Jak zdrowo schudnąć - rady psychodietetyka

Każdy z nas marzy o szczupłej i zgrabnej sylwetce. Jednak nie wszystkie sposoby na odchudzanie są dobre dla naszego zdrowia. W jaki sposób mądrze i zdrowo się odchudzać? Posłuchajcie naszego eksperta - psychodietetyka i coacha zdrowia Elżbiety Lange.

Jak zdrowo schudnąć - rady psychodietetyka

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Źródła:

1. http://www.dailymail.co.uk/health/article-3437410/Is-latest-weight-loss-craze-includes-chocolate-red-wine-good-true-Yes-says-expert-Sirtfood-diet-just-fad.html

2. http://www.cbsnews.com/news/sirtfood-diet-does-it-work/

3. Haigis M.C. i in., Mammalian sirtuins – emerging roles in physiology, aging and calories restriction, Genes and Development 2006, 20, 2913-2921.

4. Siedlecka K. i in., Sirtuiny – enzymy długowieczności?, Gerontologia Polska 2005, 13(3), 147-152.

O autorze
Aleksandra Żyłowska-Mazgaj dietetyk
Aleksandra Żyłowska-Mazgaj, dietetyk
Technolog żywności, dietetyk, edukator. Absolwentka Biotechnologii na Politechnice Gdańskiej i Usług żywieniowych na Akademii Morskiej. Zwolenniczka prostej, zdrowej kuchni i świadomych wyborów w codziennym odżywianiu. Do moich głównych zainteresowań należy budowanie trwałych zmian nawyków żywieniowych oraz indywidualne komponowanie diety zgodnie z potrzebami organizmu. Bo nie dla każdego to samo jest zdrowe! Uważam, że edukacja żywieniowa jest bardzo istotna, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Koncentruję swoje działania na szerzeniu wiedzy o żywieniu, analizuję nowe wyniki badań, samodzielnie wnioskuję. Wyznaję zasadę, że dieta to styl życia, a nie ścisłe przestrzeganie posiłków z kartki. W zdrowym i świadomym odżywianiu zawsze jest miejsce na pyszne przyjemności.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
sylwia
|

Zuzka zamawiaj, ja dzięki nim schudłam aż 15 kg, wiadomo uważałam też na to co jem i starałam się ruszać, ale gdyby nie one to raczej bym nie osiągnęła swojego celu. W sieci są teraz fajne promocje na ten preparat.

Nikt
|

@atik No można pisać u nich na twitterze i jutro jakoś chyba o 18 będzie dietetyk odpisywać

atik
|

@Nikt CO CO? Powiedz coś więcej o tym

Nikt
|

Ja tam ostatnio się zastanawiam nad skuteczną dietą i mam mnóstwo pytań i jak z nieba mi spadło ME z tym swoim czatem z dietetykiem:D

Karcia
|

Zuzka ja od dziecka byłam gruba i myślę że było to zaniedbanie moich rodziców - bo mnie nie ogarnęli, no ale nie ma co rozpaczać, bo w końcu schudłam. Wspomagałam się właśnie tym suplementem IQacai, ma dużo witamin i wspomaga organizm - w ogóle nie byłam zmęczona, a w necie są w spoko cenach.

Zuzka
|

Ja ostatnio dużo czytałam na temat skutecznych metod na odchudzanie i wpadłam na taki suplement jak jagody acai. Ktoś coś więcej wie? Bo zamierzam się w końcu za siebie wziąć, a nie chcę tego zrobić pochopnie i szukam najlepszej dla mnie opcji.