Dieta na święta. Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie i utrzymać dietę?

2012-12-24 10:01
Dieta na święta. Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie i utrzymać dietę?
Autor: GettyImages

Boisz się, że święta Bożego Narodzenia i dieta odchudzająca będą trudne do pogodzenia? Masz rację! Tradycyjna wieczerza wigilijna, choć postna, jest potężną bombą kaloryczną. Zdarza się, że pochłaniamy nawet 5000-6000 kcal, a więc kilkakrotnie więcej niż wynosi dobowe zapotrzebowanie organizmu. Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie i utrzymać dietę?

Czy dieta odchudzająca i Boże Narodzenie są do pogodzenia? Święta to niezwykle trudny okres dla osób będących na diecie redukcyjnej oraz przestrzegających zasad zdrowego odżywiania. Rodzinna atmosfera panująca przy suto zastawionym świątecznym stole, pachnącym domowymi potrawami i wypiekami nie zachęcają nas do ścisłego przestrzegania ustalonej diety. Jak przetrwać Boże Narodzenie na diecie bez stresu i w miarę bezpiecznie, nie zapominając jednocześnie o zdrowym odżywianiu?

Jak utrzymać dietę w święta?

Przede wszystkim zastanów się, czy radość związana ze świętowaniem jest rzeczywiście związana jedynie z jedzeniem oraz co tak naprawdę jest dla ciebie ważne: jedzenie czy spotkanie z bliskimi. Jedzenie, nawet w te wyjątkowe dni, ma tak naprawdę znaczenie drugorzędne. Nie myśl, że musisz ulegać presji ze strony otoczenia. Podziel się z rodziną nowymi zwyczajami. Wtedy łatwiej będzie jej uszanować twoje starania.

Dieta odchudzająca w święta: regularne posiłki

Często w nagonce przedświątecznych obowiązków zapominasz o posiłkach. Błędem jest również myślenie, że nic nie jedząc przez cały dzień, będziesz mogła pozwolić sobie na więcej podczas wieczerzy. Również tego dnia należy zaplanować pięć posiłków w ciągu dnia. Posiłek warto zacząć od wypicia szklanki wody, a następnie nałożyć sobie od razu na talerz to, co chcesz zjeść. Widząc zapełniony talerz, zjesz mniej. Pamiętaj, że mimo częściowej rezygnacji z diety, nie powinnaś zmieniać wielkości posiłków, wybierając możliwie najmniej kaloryczne dania. Szczególnie popularne w święta Bożego Narodzenia są jabłka, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty. Są nie tylko niskokaloryczne, ale także dostarczają wielu witamin i składników mineralnych, a błonnik i kwasy w nich zawarte ułatwiają trawienie. Zadbaj też o to, by nie jeść tuż przed snem - nie biesiaduj już po Pasterce.

Dieta odchudzająca w święta: umiar

Podczas świąt łatwo zapomnieć, że umiar jest głównym sprzymierzeńcem w redukcji nadwagi. Załóż, że spróbujesz wszystkich wigilijnych dań ze stołu, ale będzie to naprawdę tylko kosztowanie. Skup się na potrawach typowo świątecznych, na które czekasz cały rok, zrezygnuj natomiast z tych, które masz na stole częściej (np. ziemniaki). Pamiętaj, by także podczas świąt na stole znalazły się świeże, niskokaloryczne warzywa, które dostarczają mnóstwa witamin i składników mineralnych.

Odchudzenie tradycyjnych potraw świątecznych

Nawet podczas świąt nie wstydź się poprosić o lżejsze wersje tradycyjnych dań. Bez bigosu, ryby, słodkiej kutii wielu z nas nie wyobraża sobie prawdziwych świąt. Spróbuj jednak przygotować wigilijne potrawy w "lżejszej" wersji, by mimo wielu świątecznych pokus przestrzegać zasad prawidłowej diety. Zamiast smażonej ryby zrób ją w wersji sauté (bez panierki, a jedynie oprószoną szczyptą soli, pieprzu i ziołami). By nie było nudno możesz ją posypać płatkami migdałowymi, ziarnami sezamu czy pestkami słonecznika, co doda jej wartości odżywczej i urozmaici danie. Rodzinie zaproponuj także lżejsze wersje sałatek i surówek – zamiast tłustych sosów możesz dodać do nich jogurt naturalny lub oliwę z oliwek. Zrezygnuj ze śmietany dodawanej do zupy grzybowej czy barszczu czerwonego. Odgrzewając potrawy unikaj smażenia na głębokim tłuszczu, np. pierogi odgrzej w wodzie a nie na patelni. Do bigosu zamiast wieprzowiny możesz dodać drób lub przygotować go w wersji wegetariańskiej. Zamiast śledzi w śmietanie możesz przygotować je w wersji jogurtowej lub z jabłkiem.

Świąteczna dieta odchudzająca: zasada slow food

Pamiętaj o starej zasadzie, że każdy posiłek należy jeść powoli i delektować się smakiem. Dopiero po około 15-20 minutach od rozpoczęcia jedzenia podwzgórze (ośrodek w mózgu odpowiedzialny za uczucie głodu i sytości) wysyła do żołądka sygnał, że organizm otrzymał wystarczającą mu ilość pożywienia.

Czytaj też: Odchudzanie - jak zmniejszyć apetyt i głód?

Ruch po świątecznej wieczerzy

Zazwyczaj święta kojarzone są z siedzeniem przy stole. Zanim znowu oddasz się pasji świątecznego jedzenia zafunduj sobie i rodzinie mały trening na poprawę wyglądu i samopoczucia. Pomoże to spalić zbędne ilości spożytych kalorii oraz umili świąteczny czas.

Czytaj też: Jak wrócić do formy po świętach? Pierwsze kroki w klubie fitness

Jak po grzesznych przyjemnościach szybko odzyskać lekkość bytu?

Na poprawę trawienia pamiętaj o piciu niegazowanej wody mineralnej. Podczas świąt pomocne mogą okazać się również czerwona herbata, mięta czy melisa, znane z właściwości stymulujących wydzielanie żółci i soków trawiennych. Dzięki nim żołądek łatwiej poradzi sobie z ciężkostrawnymi potrawami.  Warto też, by na stole nie zabrakło tradycyjnego kompotu z suszu, który warto spożywać razem z owocami. Gdy nie posłodzisz go dużą ilością cukru, jest niskokaloryczny oraz bardzo pomocny (szczególnie jeśli ugotuje się go z suszonych śliwek) przy wzdęciach i zaparciach dokuczających w święta. Zgubną strategią jest głodzenie się przez kilka dni po Bożym Narodzeniu lub stosowanie jakiejś rygorystycznej monodiety, by wyglądać szczuplej na Sylwestra. W ten sposób nie pozbędziesz się zgromadzonej podczas świąt tkanki tłuszczowej, a jedynie znacznie się odwodnisz. Najlepiej po prostu wrócić do zdrowych nawyków żywieniowych i zwiększyć dawkę ruchu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.