DIETA JABŁKOWA - zasady, efekty, jadłospis. Ile można schundąć?

2019-02-19 11:36 Monika Majewska

Dieta jabłkowa to dieta, której jadłospis jest dość monotonny, ale jej efekty są spektakularne - jedna z wersji diety jabłkowej pozwala zrzucić nawet 10 kg w 7 dni. Poza tym dieta jabłkowa poprawia przemianę materii i pozwala oczyścić organizm z toksyn. Jakie są zasady diety jabłkowej? Czy dieta jabłkowa jest zdrowa?

Spis treści

  1. Dieta jabłkowa - zasady
  2. Dieta jabłkowa - jadłospis
  3. Dieta jabłkowa - efekty
  4. Dieta jabłkowa - przeciwwskazania

Dieta jabłkowa to nie tylko dieta odchudzająca, lecz także dieta oczyszczająca. Jej głównym składnikiem są jabłka, które zawierają najsilniejsze przeciwutleniacze. Jeden z nich - kwercetyna - uszczelnia naczynia krwionośne i zapobiega podwyższaniu się poziomu cholesterolu. Hamuje więc rozwój miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca.

Działa również antybakteryjnie, antynowotworowo i przeciwwirusowo. Warto wiedzieć, że dwa jabłka zaspokajają jedną trzecią dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Ponadto jabłka zawierają pierwiastki mineralne, takie jak: potas, żelazo, magnez, cynk, miedź, krzem.

Dieta jabłkowa - zasady

Dieta jabłkowa występuje w dwóch wariantach. Ten mniej rygorystyczny zakłada, że jabłka są tylko dodatkiem do zbilansowanych posiłków. W tym bardziej rygorystycznym jabłka stanowią jedyny składnik posiłku.

Drugi wariant diety jabłkowej, podobnie jak inne diety oparte na dominacji jednego składnika, niesie za sobą ryzyko niedostarczenia organizmowi odpowiednich składników odżywczych, niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania, a w konsekwencji może doprowadzić do jego wyniszczenia. W związku z tym ten wariant diety jabłkowej należy stosować nie dłużej niż 7 dni.

Z wyżej wymienionych powodów dieta jabłkowa nie powinna polegać tylko na spożywaniu samych jabłek. Lepiej wybrać drugi wariant i urozmaicić jadłospis o inne produkty, przy czym należy pamiętać o zmniejszeniu kaloryczności posiłków do 1000 kalorii na dobę.

Do diety jabłkowej należy się odpowiednio przygotować, dlatego na kilka dni przed rozpoczęciem diety jabłkowej warto stopniowo ograniczać ilość jedzenia, zwłaszcza słodyczy, alkoholu i kawy.

Dieta jabłkowa - jadłospis

Przykładowy jadłospis w mniej rygorystycznej wersji diety jabłkowej na 2 dni:

Dzień 1

  • śniadanie:

owsianka z jabłkiem na wodzie (1/2 szklanki płatków owsianych, 1 jabłko, 1 łyżka siemienia lnianego lub nasion chia, 1/2 łyżeczki mielonego cynamonu, 1 łyżka miodu lub ksylitolu)

  • obiad

pieczona pierś kurczaka (100 g) z jabłkami (2 sztuki) i żurawiną (garść - ok. 10-15 g), ryż (80 g ugotowanego ryżu), szpinak (100 g)

  • podwieczorek

pieczone jabłko oprószone cynamonem

  • kolacja

surówka z marchewki i jabłka (200 g)

Na diecie jabłkowej każdy dzień najlepiej zacząć od szklanki wody zmieszanej z jedną łyżką octu jabłkowego. Dzięki temu pobudzimy przemianę materii i usuniemy toksyny z naszego organizmu.

Dzień 2

  • śniadanie

omlet z jabłkiem (jajko, 1 łyżka ksylitolu lub innego zamiennika cukru, ¼ szklanki mąki owsianej, ¼ szklanki mleka, małe jabłko, 1 łyżeczka masła) polany syropem klonowym (2 łyżki)

  • obiad

ryba (dorsz - 100 g) duszona z jabłkami (2 sztuki), 2 ziemniaki, brokuły (100 g)

  • podwieczorek

jabłka zapiekane z kaszą jaglaną i rodzynkami

  • kolacja

mus jabłkowy (200 g)

Dieta jabłkowa - efekty

Efektem diety jabłkowej są m.in. oczyszczenie organizmu z toksyn, usprawnienie perystaltyki jelit, wzmocnienie układu odpornościowego i zmniejszenie masy ciała.

Jabłka są bowiem mało kaloryczne: w 100 g jabłek znajduje się od 36 do 57 kcal (w zależności od gatunku jabłek). Jedno średniej wielkości jabłko waży ok. 150 g, ma więc od 54 do ok. 85 kcal.

Jednak uwaga! Jabłka są bogatym źródłem cukrów prostych, dlatego nie zaleca się ich jeść wieczorem, zawłaszcza w dużych ilościach. Nie zużyjemy bowiem spożytego cukru, w związku z tym odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej. Poza tym podniesie się poziom glukozy we krwi, przez co będzie trudniej zasnąć.

W procesie odchudzania ważną rolę odgrywają pektyny - rodzaj błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który pęczniejąc, daje poczucie sytości. W jabłkach najwięcej pektyn znajduje się w gniazdach nasiennych, których, niestety, nie jadamy. Ideałem byłoby jeść jabłka starte wraz z gniazdami nasiennymi na plastikowej tarce.

W tej postaci zajmują więcej miejsca i działają na większej powierzchni przewodu pokarmowego. Dlatego zaleca się jeść przynajmniej nieobrane i surowe jabłka, ponieważ przetworzone tracą cenny błonnik.

CZYTAJ TEŻ:

Poznaj właściwości zdrowotne jabłek

Dieta jabłkowa - przeciwwskazania

Diety jabłkowej nie powinny stosować osoby cierpiące na

Polecamy
jesz co lubisz odchudzanie

Autor: Time S.A

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci z łatwością schudnąć, jeść zdrowo i smacznie, a przy tym uniknąć pułapek "cudownych" diet odchudzających. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Tego nie rób

Nie jedz zepsutych jabłek!

A także nie rób na ich bazie przetworów. Brązowe plamy to trucizna - rakotwórczy alkaloid zwany patuliną. Przenika cały miąższ, więc nie wystarczy wykrojenie zgniłego kawałka. Nasze polskie jabłka bywają nieodpowiednio przechowywane, dlatego wiosną parcieją i gniją. Wtedy warto kupować owoce z importu.

W tekście wykorzystano fragmenty artykułu Joanny Krupy z miesięcznika "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Emmi
|

Cukier z jabłek nie magazynuje się w postaci tłuszczu. Jest wchłaniany do organizmu i nie zamienia się na tłuszcz. To nie cukier z buraka, który jest rafinowany.

Adam
|

Polskie jabłka oceniane są jako jedne z najlepszych produktów na świecie i to są opinie światowych ekspertów i smakoszy . Pisanie głupot odnośnie jabłek z zachodu utwierdza mnie w brakach wiedzy w/w autora . Jeżeli nie mam racji proszę o napisaniu o woskowaniu jabłek z zachodu , o SmartFresh i zastanowić się czy to jest zdrowe .

Sulim
|

Co za bzdurny artykuł! 33 lata zyłem w nieświadomości ze jabłka zawierają cukry proste!!! No nie wierze jak takie bzdury można pisać.

Anna
|

jabłka posiadają pektyny, które z pewnoscią wspomagają odchudzanie, ale dieta jablkowa należy do diet jednoskąłdnikowych, które w dłuższym czasie przynoszą organizmowi wiecej złego niż dobrego. Jak każda inna dieta ma swoje wady i zalety - http://bonavita.pl/zalety-i... Jeko dieta na góra 3 dni, w celu oczyszczenia organizmu jest ok, jeśli oczekujemy po niej szczupłej sylwetki, to raczej nam sie to nie uda, chyba ze kosztem zdrowia

kamylek
|

W tej diecie przydałby się jeszcze sok jabłkowy na pragnienie, tyle że coś wytrawniejszego w smaku, w dobrym guście. Znacie może sok Michaś Gomaru? Niech was nie zwiedzie nazwa, że dziecinny. A na zgagę polecam zwłaszcza gorzkie pestki moreli.

Natalia
|

Hej . Czy ta dieta na serio pomaga ?
Chciałam schudnąć ponieważ mam 14 lat a ważę 60 kg i to jest mój powód żeby schudnąć :(

ani
|

zgadza się, cytat z innej strony "Mimo kwaskowatego smaku jabłka odkwaszają organizm, ponieważ zawierają bardzo dużo zasadowych soli mineralnych."

moro
|

Sam miałem duże problemy ze zgagą i lekarz mi zalecił właśnie jedzenie jabłek i zabronił całkowicie przyjmowanie leków typu reni, manti itp. Efekt był natychmiastowy, jak tylko zgaga mnie łapie to jem jabłko i w ciągu 15 min znika zupełnie a nie tak jak po tych lekach pojawia się po jakimś czasie ponownie. Ogólnie odkąd zacząłem jeść jabłka (wcześniej niewiele ich jadłem) to rzadko miewam zgagę.

burczy mucha
|

jabłko z wieczora i nie trzeba doktora

pałuszka
|

jem jje i dupa mi rośnie a twarz mam taka do przodu.