Dieta bogata w białko dobra nie tylko dla kulturystów

2007-07-19 10:54
Dieta bogata w białko dobra nie tylko dla kulturystów
Autor: Photos.com Dieta bogata w białko dobra nie tylko dla kulturystów

Białko jest jednym z podstawowych składników odżywczych i buduje tkankę mięśniową. Dlatego dieta białkowa kojarzona jest z kulturystami. z kolei dieta uboga w białko odbija się ujemnie na naszych mięśniach - sprawia, że wiotczeją i słabną.

Białka w naszej codziennej diecie nie powinno być dużo. Wystarczy, że będą stanowić ok. 10-15 proc. wszystkich składników odżywczych, które każdego dnia dostarczamy organizmowi. Dieta wysokobiałkowa jest polecana kulturystom, ponieważ zwiększa masę tkanki mięśniowej. Jest także dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy postanowili zmienić nawyki żywieniowe.

Białko to podstawowy składnik odżywczy - niezbędny w naszej diecie

Białka, poza węglowodanami i tłuszczami, to jeden z podstawowych składników odżywczych. Spełniają w organizmie szereg funkcji budulcowych, są składnikami hormonów, różnorodnych transporterów, enzymów.
W zdrowej diecie wraz z pożywieniem powinnaś dostarczać organizmowi 10-15 proc. białek. Ich źródłem jest chude mięso, ryby, jaja, mleko, ser żółty, twaróg czy rośliny strączkowe.

Istnieją jednak sytuacje zdrowotne, w których stosuje się niewielkie modyfikacje, obniżając zawartość tłuszczy, węglowodanów i wprowadzając większą zawartość białek. Wysokobiałkową dietę stosuje się w przy takich dolegliwościach i chorobach jak: marskość wątroby, zespół nerczycowy, zespół upośledzonego trawienia i wchłaniania, przy gruźlicy i wychudzeniu, cukrzycy, przewlekłej niewydolności krążenia, nadczynności tarczycy i w stanach pooperacyjnych. Proponuje się je czasem także osobom chcącym zredukować masę ciała. Bogatą w białko dietę, w połączeniu z węglowodanami, poleca się także osobom podejmującym wysiłek fizyczny (kulturyści, sportowcy). Ich skutkiem ma być wszak zwiększenie masy tkanki mięśniowej. W każdej jednak sytuacji należy pamiętać, aby stosowanie diety wysokobiałkowej skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

Ograniczenie spożywania białek w codziennej diecie jest bardzo częstym błędem żywieniowym. Szczególnie panie boją się, że doprowadzą one do rozrostu muskulatury. Tymczasem układ hormonalny nie predysponuje pań do znacznej rozbudowy umięśnienia bez odpowiedniego treningu siłowego i dodatkowej suplementacji specjalnymi preparatami proteinowymi. Nie ma się więc czego obawiać, można tylko zyskać - ujędrnieniem sylwetki.

Białka budują tkankę mięśniową. Ale warto pamiętać, że mięśnie służą nam nie tylko do poruszania się w przestrzeni - dieta uboga w białko odbija się ujemnie np. na wyglądzie. Tak jest z mięśniami mimicznymi twarzy, które bez odpowiedniej dawki białka po prostu słabną i wiotczeją.

Białko w diecie a przyrost masy mięśniowej

Panowie marzący o muskularnej sylwetce powinni pamiętać, że do budowania mięśni, oprócz białka, potrzebne są potrawy bogate w węglowodany. Zbyt ograniczone przyjmowanie węglowodanów prowadzi do sytuacji zużywania białka jako źródła energii do pracy mięśni podczas ćwiczeń fizycznych. Tak więc, gdy chcesz zabrać się za trening siłowy rozwijający mięśnie, pamiętaj o węglowodanach zawartych w makaronie, ryżu, kaszy itp. Bez nich organizm nie wykorzysta przyjmowanego w dużych ilościach białka. Optymalne proporcje to 1:3 (100g białka + 300g węglowodanów dziennie).

Dieta bogata w białko a odchudzanie

Jak to możliwe, że stosując dietę wysokobiałkową, możemy spowodować spadek masy ciała? Białko w diecie sprzyja uwalnianiu hormonu wzrostu, który wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej. Przyjmując z pożywieniem pełnowartościowe białka w dużych ilościach, powodujemy przyspieszenie naszej przemiany materii - nawet o kilkanaście procent! W leczeniu nadwagi może więc pomóc niskokaloryczna dieta redukcyjna, polegająca na spożywaniu dużych ilości białka: 2-2,5 g na kilogram masy ciała, tłuszczów: 1-1,5 g na kilogram kg masy ciała i węglowodanów: 4-4,5 g/kg masy ciała. Potrawy mięsne przygotowuj pomijając procesy smażenia. Zamiast tego gotuj je w wodzie, na parze, duś, piecz bez tłuszczu w folii aluminiowej.

Pamiętaj, że dieta wysokobiałkowa sprzyja zaparciom, a w przypadku drastycznego ograniczenia tłuszczu - prowadzić może do niedoborów witamin w organizmie.

Ważne

Możemy chudnąć, jedząc 4 posiłki dziennie:

  • śniadanie wysokobiałkowe z dodatkiem niewielkiej ilości ciemnego pieczywa (pasta z sera twarogowego, chuda wędlina, masło)
  • drugie śniadanie powinno składać się z produktów ubogoenergetycznych (np. warzywa)
  • obiad składający się z porcji mięsa, ryby lub jaj oraz nieograniczonej ilości niskokalorycznych warzyw (możemy również co kilka dni główną potrawę dnia przyrządzić z soczewicy, fasoli lub soi)
  • kolacja – nabiał i warzywa
Ważne

Poradnikzdrowie.pl wspiera bezpieczne leczenie i godne życie osób chorych na otyłość.
Ten artykuł nie zawiera treści dyskryminujących i stygmatyzujących osoby chore na otyłość.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.