Dieta błonnikowa doktora Siegala

2019-08-29 10:31 Ewa Konarowska

Dieta błonnikowa doktora Siegala polega na jedzeniu dużej ilości warzyw, owoców i zbóż z pełnego przemiału, czyli produktów zawierających duże ilości błonnika. Jest dietą, która eliminuje kalorie, ale także nie doprowadza do uczucia głodu. Reguluje przemianę materii. Jakie są zasady diety błonnikowej.

Dieta błonnikowa została stworzona na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku przez  amerykańskiego lekarza, doktora Siegala.

Dieta błonnikowa - podstawowe zasady

Dziennie należy spożyć 50 gramów błonnika, zawartego przede wszystkim w naturalnych zbożach i produktach zbożowych nieprzetworzonych (brązowy ryż, kasze), pieczywie razowym i z pełnego przemiału (ale polecane jest tylko to  na zakwasie), owocach i warzywach suszonych i świeżych. Jest to o wiele więcej niż wynosi spożycie w przeciętnej diecie, gdyż zazwyczaj spożywamy go od 15 do 25 g. Można jeść chude białe mięso lub chude ryby, a także chude przetwory mleczne w ilości od 60 do 80 g. Dopuszczalne jest używanie oliwy i masła, ale w bardzo niewielkich ilościach, jako dodatek. Podczas trwania diety zabronione jest smażenie, alkohol, cukier, a także wszystkie napoje z dodatkiem cukru, wszelkie słodycze. Polecane jest używanie świeżych i suszonych ziół, przypraw i picie dużych ilości niegazowanej wody.

Dlaczego warto wybrać tę dietę?

Dieta jest łatwa do stosowania. Można jeść do syta, ale potrawy nie są kaloryczne, więc szybko się chudnie. Błonnik w żołądku w połączeniu z płynem zwiększa swoją objętość i powoduje uczucie sytości, a ponieważ długo zalega w żołądku, więc to uczucie również długo się utrzymuje.  Błonnik oczyszcza jelita i przyspiesza trawienie innych produktów.

Przeciwwskazania do stosowania diety błonnikowej

Choroby jelit i układu pokarmowego, gdyż dieta może prowokować wówczas wzdęcia spowodowane zatrzymaniem gazów, a w konsekwencji nieprzyjemny zapach z ust. Przy dłuższym stosowaniu diety błonnikowej mogą wystąpić niedobory wapnia, magnezu i żelaza.

Co jeść, żeby dostarczyć organizmowi minimum 30 g błonnika dziennie?

  • 15-20 g gotowanych zielonych warzyw,
  • 15–20 g świeżych surowych warzyw
  • jeden duży lub dwa małe owoce

Stosując dietę błonnikową, przede wszystkim należy zwiększyć ilość zjadanych w ciągu dnia produktów zbożowych. To mogą być płatki na śniadanie, albo brązowy ryż na obiad. Dobrym dostarczycielem błonnika są także tzw. suche warzywa, czyli nasiona fasoli, groch, soczewica (żeby nie mieć wzdęć należy dobrze je ugotować, a do gotowania dodać kminek). Owoców nie należy obierać ze skórki (oczywiście poza tymi, które koniecznie trzeba). Są one bogatym źródłem błonnika. Lepiej zjeść je w całości, niż pić soki owocowe.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE