Co jest ważniejsze podczas odchudzania: dieta czy ćwiczenia? Odpowiada dietetyczka z Jesz co Lubisz

2020-05-06 6:44 Justyna Jessa, dietetyk platformy żywieniowej "Jesz co lubisz"

Zgubienie kilku kilogramów nadwagi bywa nie lada wyzwaniem. Strategie odchudzania są różne. Część osób nie wyobraża sobie ograniczenia jedzenia, dlatego stawia na zwiększenie aktywności. Inni nie należą do miłośników sportu i wolą korzystać z restrykcyjnych diet. Trudno jest jednak mówić o wyższości jednego podejścia nad drugim. Przekonajcie się, dlaczego.

Tylko odpowiednie połączenie idealnie skomponowanej diety i indywidualnie dobranych ćwiczeń przybliży nas do osiągnięcia upragnionego celu.

Pamiętajmy jednak!
Niskokaloryczne diety odchudzające często kończą się efektem jojo, a nadmierna aktywność fizyczna ciągnie za sobą ryzyko kontuzji i przeciążeń organizmu. Od czego więc zacząć?

Bilansu kalorycznego nie da się oszukać!

Żeby schudnąć trzeba spożyć mniej kalorii niż organizm wydatkuje. Kluczem jest znalezienie balansu pomiędzy dietą, a aktywnością.

Na całodzienny wydatek energetyczny, czyli tzw. całkowitą dzienną przemianę materii - CPM, składają się takie zmienne jak:

  • podstawowa przemiana materii - PPM – determinowana przez płeć, wiek, masę oraz wysokość ciała,
  • szeroko pojęta aktywność fizyczna, która oprócz treningów uwzględnia czynności dnia codziennego, takie jak np. przemieszanie się, sprzątanie, prasowanie, robienie zakupów czy zabawy z dzieckiem.

Praktyczne wskazówki: jak ćwiczyć, aby schudnąć
znajdziesz w serwisie: Wformie24pl

Jak uzyskać deficyt energetyczny?

Można to zrobić na 2 sposoby:

  1. zmniejszyć ilość dostarczanych kcal,
  2. zwiększyć aktywność fizyczną.

Opcja 1:
Mówiąc o zmniejszeniu ilości spożywanych kilokalorii pamiętajmy, że wartość PPM to granica, poniżej której nie powinniśmy obniżać kaloryczności planu. Podstawowa przemiana materii to minimalne zapotrzebowanie organizmu związane z przeprowadzaniem funkcji życiowych, takich jak utrzymanie stałej temperatury ciała, oddychanie czy pracę serca. Niskokaloryczna dieta poniżej PPM w głównej mierze doprowadzi do spadku tkanki mięśniowej, a jak wiemy to właśnie mięśnie generują największy wydatek energetyczny.

Jeżeli nie jesteśmy aktywni fizycznie i większość dnia spędzamy w pozycji siedzącej, to wartość naszego całkowitego zapotrzebowania energetycznego jest niska już na początku i ciężko będzie osiągnąć deficyt energetyczny, który zapewni nam zadowalające tempo redukcji masy ciała.

W teorii, by tempo chudnięcia wynosiło około 0,5-1kg/ tydzień trzeba stworzyć deficyt na poziomie 500-1000 kcal/ dzień. U osób z niską aktywnością fizyczną osiągnięcie takiego deficytu jest często niemożliwe, ponieważ kaloryczność takiej diety będzie za mała i nie wystarczy na pokrycie podstawowych potrzeb organizmu. Grozi to niedożywieniem zarówno jakościowym, jak i ilościowym.

Opcja 2:
Z kolei opierając się wyłącznie na zwiększonej aktywności fizycznej możemy nie osiągnąć zamierzonego celu. Wynika to z faktu, że często przeszacowujemy wydatek energetyczny związany z aktywnością oraz pozwalamy sobie na więcej „grzeszków” żywieniowych w ramach nagrody za ciężki trening. Taki schemat zachowań powoduje, że jemy tyle ile wynosi nasze zapotrzebowanie energetyczne, przez co masa ciała nie spada. Jeżeli nie zadbamy o dietę i nie zaczniemy kontrolować ilości spożywanych kalorii może okazać się, że tak naprawdę nie jesteśmy w deficycie energetycznym.

Najlepsze rozwiązanie!

Połączenie diety oraz aktywności fizycznej jest najlepszą receptą na osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Dostarczając wszystkich niezbędnych składników oraz uprawiając sport nie tylko poprawimy wygląd, ale także samopoczucie.

Zarówno sposób żywienia, jak i wybrany rodzaj aktywności powinien być dopasowany do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz trybu dnia. Z pomocą przychodzi Jesz co lubisz – kompleksowy program dietetyczny rekomendowany przez Poradnik Zdrowie.

W ramach subskrypcji dostajemy spersonalizowany plan diety i wiele dodatkowych funkcjonalności ułatwiających realizację celu. Możemy np. dodawać aktywności do konkretnego dnia diety, dzięki czemu system na bieżąco aktualizuje nasze zapotrzebowanie kaloryczne. W efekcie kontrolujemy spożyte oraz spalone kalorie i mamy pewność, że jesteśmy w ujemnym bilansie kalorycznym, który jest kluczowy w redukcji nadmiernej masy ciała.

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

• Diety dostępne bez wychodzenia z domu
• Listy zakupowe dostosowane do typu diety
• Baza ponad 2000 posiłków
• Niezbędne informacje na temat składników
• Opieka specjalistów ds. żywienia
• Możliwość integrowania diety z planem treningowym

Dr n. med. Justyna Jessa
Dr n. med. Justyna Jessa
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doktorat na temat diety w autyzmie kończyła w Instytucie Matki i Dziecka. Doświadczenie zawodowe nabywała w ramach pracy w szpitalnym oddziale pediatrycznym oraz prywatnym gabinecie, konsultując pacjentów z różnymi jednostkami chorobowymi. Jest autorką licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz webinarów na temat zdrowego żywienia dzieci i kobiet w ciąży. Prowadzi wykłady i warsztaty zarówno dla profesjonalistów, jak i pacjentów oraz osób zainteresowanych zdrowym stylem życia. Kieruje zespołem dietetyków platformy dietetycznej Jesz co Lubisz.
Jesz co lubisz - nowy program dietetyczny online

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE