Zdrowa dieta i ćwiczenia dla 14-latki [Porada eksperta]

2013-04-12 11:55 Katarzyna Pryzmont

Mam 14 lat, 161 cm wzrostu i ważę 60 kg. Chciałabym, w szybkim czasie, schudnąć 10 kg. Od kilku tygodni ćwiczę (nieregularnie), ale moja waga stoi w miejscu. Chciałabym wiedzieć, jakie powinnam robić ćwiczenia i jaką dietę stosować?

Jaka dieta na szybkie spalanie tłuszczu dla 14-latki?

Skuteczne odchudzanie musi być regularne. Większe znaczenie ma fakt, że ćwiczysz codziennie, niż to, co ćwiczysz. Podobnie jest z posiłkami - małe i w regularnych odstępach posiłki są lepsze niż 3 dni ścisłej diety, a potem wielkie objadanie się. Nie można rozsądnie, czyli bez uszczerbku na zdrowiu, zarówno fizycznym jak i psychicznym zrzucić 10 kg szybko. Niestety, tłuszcz nie spala szybko. Diety, które proponują takie efekty, mogą powodować odwodnienie, oczyszczenie, utratę wewnątrzustrojowego białka (czyli mięśni) i 2-3 kilo tłuszczu. Zaprzestanie stosowania takiej diety powoduje szybki przyrost utraconych kilogramów. Mądre odchudzanie dla dziewczyny w twoim wieku powinno być wolne, czyli ok. 0,5 do 1 kg na tydzień. Wyliczając warto poświecić na nie od 3 do 6 miesięcy. Możesz pomyśleć, że to długo. Jednak, jak wybierzesz drogę na skróty, to ponownie przytyjesz z nawiązką. Nie będzie 60 kg, a 65 kg. Wiem, że zbliżają się wakacje i każda dziewczyna chce być szczuplejsza. Jednak w odchudzaniu nie ma drogi na skróty.

Ćwiczenia dla 14-latki

Jeżeli chodzi o ćwiczenia, to przede wszystkim każdy w-f w szkole spędzaj aktywnie. Dodatkowo, od 3 do 6 razy w tygodniu wybieraj się na rower lub szybko maszeruj około godziny bez zatrzymywania się. Aktywność fizyczną wykonuj przed posiłkiem, nigdy po posiłku. Dobrze byłoby abyś dodatkowo 3 razy w tygodniu ćwiczyła w domu. Taka gimnastyka powinna rozpoczynać się krótką rozgrzewką. Bardzo dobre są pajacyki, wyskoki, przeskoki, skłony, skakanie na skakance.

Podczas gimnastyki zawsze rób serię brzuszków i na koniec rozciąganie. Zamiennie ćwicz nogi i górną partię ciała. Brzuszki rozpocznij od 5 serii po 20 powtórzeń. Między seriami rób ok. 30-40 sekund przerwy. Serie mogą być różne: 1) ręce pod głową, 2) ręce nad ziemią wzdłuż ciała, 3) ręce do ugiętych nóg, naprzemiennie lewa, prawa kostka itd. Aby ćwiczyć górną partię ciała, najpierw trzeba ją rozgrzać. Kilkanaście wymachów w jedną i drugą stronę, ręce proste, potem zgięte w łokciach, młynek z nadgarstków. Do ćwiczeń nie potrzebujesz ciężarków. Obciążenie możesz dołożyć (0,5 kg na rękę), jak ćwiczenia przestaną cię męczyć. Proponuję żebyś znalazła w internecie takie ćwiczenia, które będą ci odpowiadać. Pamiętaj, że ważniejsze jest ich regularne wykonywanie niż samo ćwiczenie. Podobnie z nogami. Kiedy są rozgrzane, możesz ćwiczyć. Zarówno przysiady pełne, szerokie, wąskie, zatrzymuj się czasem w pozycji "krzesła" (nogi nigdy nie wychodzą za kolana) i przytrzymuj 8-10 sekund.

Zdrowy jadłospis dla 14-latki

Do jedzenia polecam ci następujące zasady: 5 małych posiłków dziennie, co 3 godziny. Wyklucz słodycze, potrawy smażone, biały chleb, biały makaron i biały ryż. Niech w twoim jadłospisie przeważają: warzywa, kasze pełnoziarniste, ryby i owoce. Proponuję pokazać mamie te zalecenia, by mogła z kupowanych przez nią produktów, sporządzić odpowiedni jadłospis.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Katarzyna Pryzmont

Katarzyna Pryzmont - dietetyk, psychodietetyk, właściciel gabinetu dietetycznego ATP. Specjalizuje się w odchudzaniu dorosłych, prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące motywacji podczas zmiany nawyków żywieniowych mi.in. "Jak radzić sobie z pokusami podczas odchudzania". Więcej na www.katarzynapryzmont.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE