Wskazówki dla wegetarian: 12 rad dla tych, którzy nie chcą jeść MIĘSA

2019-01-20 15:31 Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: dr inż. Ewa Furstenberg, dietetyk z Katedry Dietetyki SGGW w Warszawie

Wegetarianizm to nie tylko dieta eliminująca mięso, to także zdrowy styl życia, który opiera się na swoistej filozofii, moralności i poglądach dotyczących żywienia. Dieta wegetariańska jest zdrowa, pod warunkiem że wiesz, jak prawidłowo komponować jadłospis. Oto 12 rad, dla tych, którzy nie chcą jeść mięsa.

Aby zostać prawdziwym wegetarianinem, nie wystarczy wyeliminować mięso z diety. Trzeba również nauczyć się nowego stylu życia. Pomoże w tym przestrzeganie poniższych zasad.

Jeśli nie chcesz jeść mięsa:

1. Pamiętaj, żeby urozmaicać posiłki

Oprócz owoców i warzyw jedz produkty zbożowe, mleczne i wysokobiałkowe. Każdy dostarcza innych składników odżywczych. Urozmaicając dietę, zmniejszysz niebezpieczeństwo, że eliminując mięso z diety, czegoś ci zabraknie. W miesięcznym jadłospisie zdrowego człowieka powinno się znaleźć ok. 60 różnych artykułów.

2. Wybieraj produkty zbożowe z grubego przemiału

Jedz razowe pieczywo z dodatkiem soi, orzechów lub słonecznika, ciemny ryż, kaszę jaglaną i gryczaną, białą mąkę zastąp tą z grubego przemiału. Dodawaj do potraw kiełki, zarodki i otręby pszenne. Możesz też jeść je same.

3. Codziennie zjadaj ok. 80 dag warzyw i owoców

Najlepiej na surowo. Surówki przyrządzaj tuż przed spożyciem. Pij świeże soki. Pamiętaj, że obróbka termiczna niszczy witaminy. Gotuj więc warzywa i owoce, najlepiej w skórce, na parze albo w małej ilości wody i jak najkrócej. Nie obieraj warzyw, tylko je oskrobuj.

4. Jadaj nasiona roślin strączkowych

Bób, groch, ciecierzyca (czyli cieciorka, zwana także włoskim grochem), soja, soczewica i wszystkie odmiany fasoli zawierają dużo białka oraz niezbędne składniki mineralne, witaminy z grupy B, a także cenny błonnik.

5. Nie przesadzaj z jedzeniem soi

Stosuj ją zamiennie z jajkami i innymi warzywami strączkowymi. Jedz z dużą ilością sałatek, warzyw i owoców, żeby zapewnić organizmowi właściwe proporcje białka i węglowodanów. Wybieraj produkty fermentowane, ponieważ są lepiej trawione niż nasiona.

6. Pogryzaj w ciągu dnia pestki i orzechy

Ziarna słonecznika, dyni, sezamu, orzechy i migdały są źródłem witamin, w tym z grupy B, oraz mikroelementów, np. cynku, wapnia, żelaza. Orzechy włoskie dostarczają też dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych.

7. Używaj tłuszczów roślinnych

Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E i prowitaminę A. Kupuj oleje tłoczone na zimno. Kukurydziany, słonecznikowy i sojowy łatwo się utleniają w czasie smażenia i tracą swoje właściwości. Smaż na oleju rzepakowym i oliwie. Wszystkich używaj na surowo.

8. Jedz nabiał

Mleko jest doskonałym źródłem wapnia, a jego przefermentowane produkty także przyjaznych dla przewodu pokarmowego pałeczek kwasu mlekowego. Zjadaj przynajmniej 4 jajka w tygodniu od kur biegających po podwórku, pod warunkiem że nie masz podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi.

9. Parz domowe ziołowe herbatki

Przygotuj je z liści malin, poziomek, jeżyn, czarnej porzeczki, kwiatów czarnego bzu, akacji, owoców dzikiej róży, czarnej jagody i jarzębiny, odpowiednio ususzonych i połączonych w ulubione kompozycje. Z herbat tradycyjnych wybieraj zielone i białe – są mniej przetworzone.

10. Pij przynajmniej 2-3 litry wody dziennie

Jest potrzebna do wszystkich przemian metabolicznych, rozpuszcza sole mineralne i witaminy, oczyszcza organizm z toksyn, reguluje temperaturę. Nawilża skórę, zapobiegając jej starzeniu.

11. Bez soli i cukru

Sól występuje w większości produktów. Dlatego nie ma potrzeby dosalania potraw. Używaj ziół, warzyw przyprawowych, wodorostów. A jeśli nie możesz się obyć bez słonego smaku, wybierz sól ziołową lub morską. Zamiast cukru wykorzystuj miód, syrop klonowy, melasę.

12. Kupuj produkty ekologiczne

Staraj się kupować żywność z upraw biodynamicznych, owoce i warzywa niepryskane, hodowane na nawozach naturalnych. Zaopatruj się w sklepach ze zdrową żywnością, bezpośrednio u rolników. Wybieraj żywność bez polepszaczy i środków konserwujących.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Eleonora Daszkiewicz
|

Suplementacja jest oczywista nie mamy już brudnych warzyw, które dostarczają witamię B12. Trzeba też uważać na posiłki, bo nikt nie ma czasu wymyślać potraw od początku jak w indiach. Niby dlaczego większośc osób, które przechodzą na weganizm chudnie? Bo nie pochałaniają tyle kalorii ile powinni. Najlepiej szukać przepisów w internecie, planować jedzenie i inspirować się w wege miejscach.

Killer
|

Jak to nie mogę uratować? A te świnie które bym zjadł ale nie zjem w ciągu całego życia to się nie liczą? To że osobiście nie zabijasz zwierząt to nie znaczy że na to nie zezwalasz bo przecież "mięsko" nie rośnie na drzewach ani na tackach w markecie. Ludzie - uzywajcie mózgu!

Killer
|

Co do suplementacji przy niejedzeniu mięsa itp. to znam gościa który je od dłuższego czasu tylko owoce i jakoś nie narzeka na brak witamin. Ludzie - słuchajcie lekarzy! Oni tylko na to liczą.
Jestem po dwóch 21-dniowych glodowkach o samej wodzie i jakbym słuchał lekarzy a nie samego siebie to nawet bym nie zaczął.
Poczytajcie jakie choroby są w krajach "rozwiniętych" gdzie spożywa się dużo mięsa i produktów rafinowanych w porównaniu z "zacofanymi" i sami wyciągnijcie wnioski: czy warto jeść coś co nas truje? Człowiek jest istotą inteligentną. Podobno. Ale jak patrzę na to wszystko to mam duuuuże wątpliwości.
Poczytajcie o starożytnych Grekach którzy nie jedli mięsa i nie znali tzw. suplementów a jednak żyli.

Killer
|

Otóż to: świnia i pies nie różnią się znacznie a przecież w krajach azjatyckich psy są zadane. Więc pytam: dlaczego nie mogę legalnie zjeść swojego pieska? Bo to zbrodnia? Natomiast świnie mordowane są w świetle prawa i ludzie je jedzą, nie chcąc wiedzieć co, jak i skąd. Jakby ściany rzeźni że szkła były, to nikt normalny by mięsa nie tknął. Jakby ludzie wiedzieli co jedzą - tak samo. To że coś jest powszechne to nie znaczy że jest normalne. Tak jak zabijanie w czasie wojny. Pozdrawiam i życzę powrotu do Myślenia.

michalina91
|

Weganie - tak. Wegetarianie nie muszą, bo w produktach pochodzenia zwierzęcego znajdziemy B12 - np. w jajkach :)

Agata
|

O to to. Dobre jakościowo mięso jest po prostu drogie. Te marketowe robi więcej szkody niż pożytku i to w ogóle nie jest związane z żadną ideologią. Po prostu nie ma problemu, żeby w mięso napchać antybiotyków i innych nieciekawych substancji, a potem sprzedać za kilka złotych. Nie namawiałabym nikogo do całkowitej rezygnacji, ale ograniczenie mięsa jest jak najbardziej na plus. W ogóle mam wrażenie, że u nas standardowa dieta to zazwyczaj kanapki z szynką rano i wieczorem, kawałek kotleta + ziemniaki na obiad i w międzyczasie jakieś kiepskie przekąski. Masakra.

Adamko
|

Dodatkowo, jeżeli już wymieniać cukier na miód, to polecam naprawdę zdrowy miód Manuka. Koniecznie oryginalny

Andzia
|

Weganie poniewaz nie jedza miesa powinni supplementowac witamine B12.

Jacek
|

Wegetarianie zazwyczaj mają wyższy iloraz inteligencji, co już zostało potwierdzone naukowo, w związku z tym raczej witaminki z apteki mają głęboko w poważaniu

Jacek
|

Ludzki organizm oprócz nielicznych witamin z grupy B i witaminy C, nie przyjmuje żadnych wynalazków, a twoje "trany" są produkowane z odpadów po hodowlanych sardynkach, bardziej trują niż pomagają.