Wrzodziejące zapalenie jelit i aktywnośc fizyczna. Jaka dieta? [Porada eksperta]

2016-07-02 23:29 Agnieszka Ślusarska

Mam 21 lat i choruję na wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Czy istnieje możliwość połączenia diety na tę chorobę z dietą sportową (budowanie masy mięśniowej, siłownia itp.)? I czy do ułożenia takiej diety potrzebuję gastrologa, czy dietetyk byłby bardziej wskazany?

Dieta przy remisji choroby nie różni się bardzo od diety zdrowego człowieka. Jednak są pewne elementy wyborów żywieniowych, na które warto szczególnie zwrócić uwagę. Ze względu na ryzyko zakażeń mikrobiologicznych.

Należy unikać potraw surowych z mięsa (np. tatar), ryb (sushi). Potrawy powinny być lekkostrawne, czyli niesmażone na głębokim tłuszczu i w panierkach, tylko gotowane w wodzie lub na parze, pieczone w folii i grillowane bez tłuszczu. W niektórych przypadkach trzeba ograniczyć spożycie produktów bogatych w błonnik, czyli chleba z pełnego ziarna (razowego, grahamki), grubo mielonych kasz (jęczmienna, gryczana) i warzyw (korzeniowe, kukurydza), jednak nie dotyczy to wszystkich pacjentów. Tolerancja na błonnik jest bardzo indywidualna. Owoce w stanach zaostrzenia powinny być spożywane w postaci soków, koktajli, musów, smoothie. Ewentualnie w formie stałej, ale bez skórek i pestek. Warzywa też lepiej, żeby były albo w formie płynnej (soki) albo ugotowane do miękkości. Można też je miksować, robić puree. Tłuszcz należy dodawać do potraw już po ich ugotowaniu.

Powinno się unikać kawy, mocnej herbaty, alkoholu, potraw ciężkostrawnych i mocno przyprawionych. Podrażniają one bowiem śluzówkę jelita. Z ostrożnością trzeba spożywać nasiona strączkowe, które są wzdymające (np. bób, fasola, groch, soja), owoce z małymi pestkami (truskawki, maliny, jagody, agrest, porzeczki, poziomki), orzechy i suszone owoce. Cukier też należy spożywać ostrożnie, gdyż zwiększa przepuszczalność nabłonka jelita, wpływa na skład flory bakteryjnej w jelitach i sprzyja wzdęciom brzucha, przelewaniu się treści jelitowej, może także wzmagać biegunkę. Także można ułożyć jadłospis, który nie będzie działał drażniąco na jelito, ale pozwoli na trenowanie i nabywanie tkanki mięśniowej.

W celu ułożenia odpowiedniej, spersonalizowanej diety należy udać się do dietetyka.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE