Trądzik, Hashimoto, nadciśnienie a dieta [Porada eksperta]

2016-02-04 12:39 Agnieszka Ślusarska

Mam 27 lat, od 18. roku życia biorę tabletki antykoncepcyjne, zaczęłam je brać ze względu na bardzo uciążliwy trądzik. Podejmowałam już kilka prób ich odstawienia. Nie powinnam ich brać, bo choruję na chorobę Hashimoto, nadciśnienie tętnicze oraz hipercholesterolemię. Głównym powodem, z którego boję się odstawić tabletki, jest mój trądzik, który powraca po 2 miesiącach od odstawienia tabletek, podkrążone oczy - napuchnięte, jakby zbierała się w nich woda (przy tabletkach też są podkrążone, ale zdecydowanie mniej) oraz zmieniający się owal twarzy. Bez tabletek wyglądam jak księżyc w pełni, z tabletkami mam ładne, kobiece, wystające kości policzkowe. Jednak muszę definitywnie odstawić tabletki, ponieważ do objawów doszły nasilające się kilkudniowe migreny oraz cierpnięcie twarzy, dziwne uczucie w lewym oku - nad źródłem bólu głowy. Neurolog i ginekolog kategorycznie zabronili mi przyjmowania tabletek, mówią, że grozi mi udar niedokrwienny mózgu. Rozważałam wykluczenie z jadłospisu mleka, ze względu na androgeny. Chciałam zostawić w diecie jaja (tylko ze wsi), niektóre ryby, surowe warzywa, owoce, nasiona i oleje roślinne. Nie jem słodyczy, bo i tak wiecznie jestem na diecie. Spożywam tylko codziennie gorzką czekoladę (3 kostki). Czy mogę dietą opóźnić/osłabić powrót trądziku ropnego?

Niestety nieodpowiednia dieta oraz niekorzystne czynniki środowiskowe mogą rozchwiać równowagę hormonów steroidowych. Należy przede wszystkim wprowadzić zbilansowane zdrowe żywienie z odpowiednią podażą wody, przewagą warzyw, eliminacją przetworzonej żywności szczególnie o wysokim indeksie glikemicznym, z zawartością tłuszczu trans czy dodatkami do żywności. Niekiedy pomocne okazuje się ograniczenie lub eliminowanie produktów mlecznych, mięsa z dużych ferm, a także glutenu. Jednak należy pamiętać, że dieta eliminacyjna powinna być stosowana tylko we wskazanych przypadkach po wcześniejszej diagnostyce.

Warto też zwrócić uwagę na odpowiednią podaż cynku (wołowina, drób, jaja, nieprzetworzone zboża). Jednocześnie warto pamiętać o ograniczeniu produktów bogatych w kofeinę, takich jak kawa, mocna herbata, napoje energetyczne, kakao, gdyż ograniczają wchłanianie cynku. Należy dbać o wprowadzenie zdrowych tłuszczy w przewadze przeciwzapalnych n-3 (mniej n-6 oraz unikanie trans) - przede wszystkim olej lniany, oliwa z oliwek, orzechy włoskie, siemię lniane, nasiona chia. Wykluczyć z jadłospisu produkty pszenne cukiernicze, ciasta francuskie, czekoladowe batony.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE