Skorupki jajek - zdrowotne zastosowanie

2020-11-24 10:01 Magda Mazurek

Skorupki jajek najczęściej lądują w śmietniku. A to duży błąd - skorupki mogą bowiem dostarczyć nam dużo wapnia, który w dodatku świetnie się przyswaja. A to nie koniec zdrowotnych właściwości skorupek jajek. Znajdziemy w nich cynk, żelazo, krzem i miedź.

Skorupki jajek to prawdziwe bogactwo minerałów. Pomagają nie tylko w przypadku niedoborów wapnia, ale także przy podrażnieniach skóry a nawet -  poprawiają smak i aromat kawy. A teraz po kolei.

Spis treści

  1. Skorupki jajek - właściwości zdrowotne i skład
  2. Skorupki jajek - jak spożywać?
  3. Skorupki jajek - zawartość wapnia w łyżce
  4. Skorupki jajek - na podrażnienia skóry
  5. Skorupki jajek - do kawy
  6. Skorupki jajek - do prania

Skorupki jajek - właściwości zdrowotne i skład

Skorupki jajek powstają w organizmie kury na skutek biomineralizacji. Pełnią bardzo odpowiedzialną rolę w procesie rozmnażania - ich zadaniem jest ochronić zarodek od szkodliwych czynników zewnętrznych, w tym toksyn, a także dostarczyć mu związki mineralne niezbędne do rozwoju. W końcu z zarodka wewnątrz jajka rozwija się małe kurczę.

W skorupkach jajek znajdziemy przede wszystkim dużo wapnia, który jest niezbędny do budowy kości, a jego dostarczanie może zapobiec rozwojowi osteoporozy. Znajduje się tam nie tylko wapń, ale także stront, który jest stosowany od wielu lat w terapii osteoporozy.

Skorupki jajek sprawdzą się nie tylko jako remedium na problemy układu kostnego. Są zalecane także osobom z chorobą zwyrodnieniową stawów. Dlaczego? Otóż wewnątrz każdej skorupki znajduje się biała, wyściełająca ją błona. Właśnie ta błona dostarcza nam kolagenu, kwasu hialuronowego oraz białka i glukozaminy. Dzięki suplementacji tych składników zadbamy o stawy.

Skorupki jajek zawierają także substancje działające antybakteryjnie, hamując rozwój bakterii Gram-dodatnich i uszkadzając bakterie Gram-ujemne. 

Skorupki jajek - skład chemiczny:

Substancje nieorganiczne:

  • węglan wapnia – 98,4 %,
  • fosfor w postaci fosforanu wapnia – 0,7%,
  • magnez w postaci węglanu magnezu – 0,9%.

Składniki mineralne obecne w skorupce jajka:

Skorupki jajek - jak spożywać?

Skorupki jajek należy opłukać, a następnie gotować przez 15 minut. To ważne - gotować, we wrzącej wodzie. Po upływie 15 minut wyjąć skorupki, osuszyć je, a następnie zmielić na proszek w młynku do kawy. 

Druga szkoła mówi o tym, że skorupki jaj należy wyparzać na blasze w piekarniku w temperaturze 100 stopni również przez około 10-15 minut. 

Skorupki jajek, a w zasadzie uzyskany z nich proszek, należy przechowywać w zamkniętym słoiku. Spożywać dodając do jogurtów, sosów, zup albo kawy.

Skorupki jajek - zawartość wapnia w łyżce

Łyżeczka zawiera od 800 do 1000 mg wapnia.

Skorupki jajek - na podrażnienia skóry

Skorupki jajek mogą pomóc na problemy skórne. Tutaj należy zastosować okład z nich. Ale uwaga! Ze skorupek, a nie z proszku uzyskanego po ich wygotowaniu i zmieleniu.

Żeby przygotować okład ze skorupek jajek należy zalać je octem jabłkowym i odstawić na 2 dni. Po tym czasie skorupki będą miękkie i można je z łatwością przykładać do podrażnionej, czerwonej i piekącej skóry.

Skorupki jajek - do kawy

Dodając wyparzoną skorupkę jajka do kawy (albo dosypując proszek) wzmocnisz aromat napoju. Wapń zneutralizuje kwasowy odczyn kawy, dzięki czemu będzie ona bardziej przyjazna dla żołądka.

Skorupki jajek - do prania

Jeśli potrzebujesz naturalnego wybielacza z pomocą przychodzą skorupki jajek. Dodaj je zamknięte w lnianym worku do prania białych tkanin, a efekty powinny być zadowalające. 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE