Poradnik żywieniowy dla nastolatków. Jak schudnąć? [Porada eksperta]

2013-06-05 14:32
Porada dietetyka
Autor: Getty Images

Mam 14 lat, ważę 71 kg przy wzroście 167 cm. Bardzo chciałabym schudnąć i być zdrową osobą. Mam nadzieję, że ktoś mi pomoże.

Cześć Paula! Bierzemy się do roboty. Chciałabym, żebyś na początku pomyślała co powoduje, że tyjesz i czy jesteś w stanie to na wpłynąć. Warto wiedzieć, gdzie jest przyczyna. Jedna rzecz to to, jakie błędy żywieniowe popełniasz, a druga dlaczego je popełniasz. Do najczęstszych błędów żywieniowych należą: brak śniadań, nieregularne posiłki, przewaga tłuszczu w diecie, za mało owoców i warzyw, przetworzone produkty zbożowe i podjadanie słodyczy i/lub słonych przekąsek między posiłkami. Może to wynikać z braku przygotowania posiłków, z braku planu dnia, ze stresu, z braku wiedzy na temat żywienia, czy ze złych zachowań żywieniowych innych członków rodziny. Pytanie, co możesz zrobić, żeby schudnąć? Zacznij od stopniowego eliminowania błędów żywieniowych. Porozmawiaj ze swoim opiekunem i poproś go o 5 małych posiłków w ciągu dnia. Powiedź, ze chciałabyś, aby w Twoim wyżywieniu przeważały warzywa i chudy nabiał. Zadbaj o to, żeby Twój opiekun kupował produkty pełnoziarniste. Możesz je spożywać w małych porcjach do każdego posiłku. Do tych produktów należą: chleb razowy, żytni, orkiszowy, graham, pumpernikiel, kasza gryczana, makaron razowy, ryż brązowy, płatki owsiane, otręby żytnie. Mała porcja waży ok. 45-50g. To, z czego zupełnie powinnaś zrezygnować to wszystkie napoje oprócz zwykłej wody. Aby zbytnio nie modyfikować Twojego jedzenia, staraj się wszystkie posiłki zmniejszyć. Możesz zastosować do tego małe talerzyki deserowe. Odpowiednie odżywianie połączymy z ćwiczeniami. Wyciągnij swój kalendarz i wpisz do niego na czerwono kiedy chcesz poświęcić czas na ruch. Chciałabym, żebyś wyznaczyła 4 treningi w tym tygodniu i 4 treningi w następnym. Pisząc o treningu mam na myśli jazdę na rowerze, maszerowanie, pływanie, bieganie, skakanie na skakance, gimnastykę, jazdę na rolkach, taniec, ćwiczenie z płytą, fitness. Wybór jest bardzo duży. Podejdziesz do sprawy profesjonalnie to i Twoje wyniki będą bardzo dobre!

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Katarzyna Pryzmont

Katarzyna Pryzmont - dietetyk, psychodietetyk, właściciel gabinetu dietetycznego ATP. Specjalizuje się w odchudzaniu dorosłych, prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące motywacji podczas zmiany nawyków żywieniowych mi.in. "Jak radzić sobie z pokusami podczas odchudzania". Więcej na www.katarzynapryzmont.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.