WŁOSY i PAZNOKCIE - piękne dzięki zdrowej diecie

2007-08-30 13:49 Agnieszka Leciejewska, dietetyk

Włosy dobrze odżywione od środka staną się gładkie i lśniące, a paznokcie mocne i twarde. Balsamy, odżywki i zabiegi niewiele dadzą, jeśli nie zadbamy o właściwą dietę bogatą w cynk, żelazo i selen. Dlatego pamiętaj, jeśli chcesz, by twoje włosy i paznokcie były w dobrej kondycji, unikaj używek, fast foodów, zbyt długo gotowanych warzyw i zrezygnuj z drakońskich diet.

Życie w ciągłym pośpiechu i stresie, dieta pozostawiająca wiele do życzenia. Na talerzu codziennie to samo byle co. Błędy żywieniowe po dłuższym czasie odbijają się na kondycji włosów i paznokci. Dlaczego? We włosach oraz paznokciach obok białka gromadzą się również składniki mineralne. Znajdziesz tutaj np. kilkakrotnie więcej cynku i miedzi niż we krwi. Gdy w organizmie brakuje jakiegoś minerału, odbiera go tym "strefom", które nie są niezbędne do przeżycia, np. włosom i paznokciom. Dlatego zaczynają się one łamać, są słabe i matowe.

Częste odchudzanie osłabia włosy i paznokcie

U osób stosujących radykalne kuracje odchudzające (oparte tylko na warzywach i owocach) i wyczerpujące długotrwałe głodówki często dochodzi do niedoborów białka. Jeśli nie jesz odpowiedniej ilości nabiału, jaj, ryb, mięsa i przetworów zbożowych, organizm traci aminokwasy siarkowe: metioninę i cystynę. Dostarczają one siarkę potrzebną do wytwarzania keratyny (białko, z którego zbudowane są włosy i paznokcie). Siarka działa jak klej mocno spajający keratynowe cegiełki. Jeśli jej brakuje, włosy stają się słabe i wypadają. Paznokcie zaś łamią się, a na płytkach paznokciowych pojawiają się białe prążki.

Tego nie rób

Unikaj:

  • Mocnej kawy, herbaty, alkoholu i ostrych przypraw.
  • Frytek, hot dogów, hamburgerów - zawierają dużo tłuszczów zwierzęcych.
  • Cukru, słodyczy, nadmiaru pieczywa pszennego z mąki oczyszczonej i niektórych owoców: bananów, winogron. Dostarczają dużo cukrów prostych, co powoduje szybkie przetłuszczanie się włosów, zaburzenia w pracy mieszków włosowych i łupież.
  • Niewskazane są także szczaw, szpinak, botwinka i rabarbar, bo zawierają szczawiany utrudniające przyswajanie wapnia.

Niedobór żelaza jest przyczyną łamliwości włosów i paznokci

Niedoborom białka zwykle towarzyszy deficyt żelaza. Może go wywołać zbyt mała ilość minerału w diecie lub zaburzenia jego przyswajania z przewodu pokarmowego, ale też częste picie mocnej kawy i herbaty. Kofeina utrudnia przyswajanie żelaza, a także wapnia i cynku. Podobnie działają teofilina i teobromina zawarte w herbacie, czekoladzie, kakao i napojach gazowanych typu cola. Niedobory żelaza bardzo często stwierdza się u kobiet w ciąży oraz matek karmiących. Ale przyczyną mogą być także obfite krwawienia w czasie menstruacji. Kiedy tego pierwiastka jest za mało, włosy stają się cienkie, łamliwe, a paznokcie blade, z charakterystycznym wgłębieniem w środku.

Promieniowanie słoneczne uszkadza tłuszczowe osłonki włosów

Zdrowy włos pokrywa szczelna otoczka, która chroni go przed nadmiernym wysuszeniem i urazami mechanicznymi. Niestety, latem ta bariera nie wystarcza. Promieniowanie słoneczne uszkadza tłuszczowe osłonki włosów, dochodzi do zaburzenia naturalnej równowagi wodno-tłuszczowej, zostaje także zniszczona keratyna. Włosy stają się łamliwe, mniej elastyczne i strzępią się na końcach. By tego uniknąć, w twoim menu nie powinno zabraknąć produktów, które są źródłem witaminy A i E oraz selenu. Witamina A przyśpiesza regenerację komórek i odbudowuje zniszczoną keratynę. Witamina E rozszerza naczynia krwionośne odżywiające włosy i chroni je przed uszkodzeniem. Selen współdziała z witaminą E, zapobiegając starzeniu się skóry.

Jeśli chcesz mieć piękne włosy i paznokcie unikaj żywności typu fast food

Włosom szkodzi też jedzenie produktów wysoko przetworzonych. Zawierają one dużo tłuszczu, który utrudnia przyswajanie cynku. Nie dostarczają też odpowiedniej ilości miedzi - niezbędnej do prawidłowej czynności tkanki łącznej, i cynku - potrzebnego do przemian białek i aminokwasów. Długotrwały niedobór cynku powoduje najpierw zahamowanie wzrostu włosów, później ich przerzedzanie się, a w końcu nadmierne wypadanie. Deficyt miedzi osłabia ich strukturę i zmniejsza sprężystość. Co więcej, w wyniku niedoboru miedzi dochodzi do zaburzeń w gospodarce żelazem, a to jeszcze bardziej pogarsza sytuację.

Zrób to koniecznie

Wybieraj:

  • Mięso, drób, ryby i owoce morza oraz jaja - zawierają metioninę i cystynę. Jedz też płatki owsiane i otręby pszenne. Dostarczają one sporo cystyny, a także żelaza, cynku i miedzi.
  • Polecane są przetwory zbożowe: pieczywo pełnoziarniste i razowe, niełuskany ryż, gruboziarniste kasze, makarony razowe - zawierają dużo witaminy B1.
  • Wzbogać menu w pestki słonecznika, nasiona sezamu, kiełki pszenicy, orzechy - mają dużo witaminy B6 i B5 oraz H i E.
  • Każdego dnia jedz nabiał i suszone owoce. To dobre źródła wzmacniającego paznokcie wapnia.
  • Sałata, brokuły, jarmuż, pomidory, papryka, natka pietruszki, koperek, brzoskwinie i melon to bogate źródła beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.
  • Marchewka, pietruszka, seler czy czerwone buraki dostarczają sporo krzemu niezbędnego dla paznokci.
  • Pij dziennie co najmniej 2 litry płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej, która oczyszcza organizm.
  • Pij soki owocowe i warzywne, zwłaszcza pomidorowy. Zawarty w nich potas reguluje gospodarkę wodną i wzmacnia paznokcie.

Witaminy - niezwykle ważne dla kondycji włosów i paznokci

Niezwykle ważne dla kondycji włosów i paznokci są witaminy z grupy B, np. B1 (tiamina), B5 (kwas pantotenowy), B6 (pirydoksyna), oraz witamina H (biotyna). Ułatwiają one przyswajanie i przemiany białek i aminokwasów, wspomagają odżywianie komórek włosów i paznokci. Zapobiegają też łojotokowi. Witaminy z grupy B rozpuszczają się w wodzie i są wrażliwe na działanie wysokiej temperatury. Dlatego jeśli warzywa zbyt długo moczysz i gotujesz w dużej ilości wody, zwiększasz straty tych witamin. Wtedy włosy stają się łamliwe, a paznokcie cienkie, zbyt wypukłe, z wyraźnymi bruzdami na płytce.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
dżasta
|

No właśnie na wiosnę jakoś tak bardziej wypadają. Muszę znowu wrócić do brania skrzypolenu bo na jesień pomogło

petkos
|

HB Jeunesse, ten szampon powiększający objętość włosów. Na mnie wpłynął znakomicie, a przede wszystkim sprawił, że włosy zyskały na wyglądzie, zyskały na zdrowiu i całkiem inaczej wyglądają. Trudno było się spodziewać, że zmiana będzie aż taka - a jest.

Olinka
|

Ja jestem wielką zwolenniczką skrzypu polnego. Jak mam jakieś problemy z włosami (najczęściej po intensywnym wakacyjnym opalaniu..) ;) to stosuję skrzyp w tabletkach. Biosilica max ma go chyba najwięcej na rynku i jest przetestowana przeze mnie, wiem, że działa skutecznie :) Oprócz tego w składzie jest też pokrzywa i witaminy ważne przy całej kuracji regeneracji skóry głowy.

Martusia89
|

Dieta zdecydowanie Tak! Do tego dobry suplement oparty na skrzypie polnym i pokrzywie. U mnie bardzo dobrze sprawdziła się bio silica max, ma właśnie dużą dawkę skrzypu, witamin i pokrzywy. Taki zestaw świetnie działa na skórę włosy i paznokcie!

Majka
|

ja polecam drożdże na włosy jako maska ;) 1/4 kostki drożdży, zalewamy 1/4 szkolanki wrzątką i dodajemy 2 łyżki odzywki/maski, czepek i trzymamy 30 min-60 min ;) i super efekty jak się stosuje często ;)

maggda
|

mi pomogła bio silica, miałam spory problem z wypadającymi włosami, robiłam sobie badania które nie wykazały niczego podejrzanego, a włosy wciąż wypadały, dermatolog polecił mi ten suplement i jestem zadowolona z efektu, dosyć szybkiego bo po miesiącu włosów wypadało dużo mniej

ikla
|

Od jakiegoś czasu moje paznokcie zaczęły łamać się a potem się rozdwajać, włosy już od dłuższego czasu są matowe i wypada ich więcej. Stosował przeróżne odżywki, paznokcie moczyłam w olejku, nakładałam odżywki, tak samo na włosy i bez skutku.

Agnieś
|

Witam, zdrowe odżywianie to jedna z podstawowych reguł. Po pierwsze lepsze samopoczucie, wygląd dzięki diecie którą stosujemy i oczywiście przeciwko wypadaniu włosów witaminy które są potrzebne aby nasze włosy były trwałe. Wiele cennych wskazówek znalazłam na owlosionywojownik.pl/jakie-...

lidka
|

Bardzo dobre efekty daje równiez w tym wypadku mezoterapia włosów.Ja byłam na zabiegu Haircare z problemem strasznie cienkich i kruchych włosów.I własnei to mezoterapia okazała sie w tym wypadku najlepszym wyjsciem.

~niedożywiona
|

o ile wiem to jogurcie w wyniku podgrzewania powstają substancje o składzie zbliżonym do trucizn, ale sam pomysł żedy wrzucać do niego te wszystkie składniki bardzo mi się podoba