Oczyszczanie organizmu: 9 mitów o detoksie

2014-06-20 13:53

Raz lub kilka razy do roku chcemy oczyścić organizm z nagromadzonych toksyn, zrzucić kilogramy, odzyskać formę. Chwytamy się modnych diet oczyszczających. Ale czy stosowanie detoksu jest konieczne, czy przynosi jakiekolwiek korzyści? Rozwiewamy wątpliwości.

Oczyszczanie organizmu, detoks, głodówka - to coraz popularniejsze sposoby na pozbycie się toksyn z organizmu. Czy rzeczywiście są skuteczne, a przede wszystkim zdrowe? Przeanalizowaliśmy 9 najpopularniejszych tez o oczyszczaniu organizmu i okazało się, że niewiele mają wspólnego z prawdą!

Głodówka najlepiej pomaga usunąć toksyny

NIEPRAWDA
Całkowite powstrzymywanie się od jedzenia nawet przez 1–2 dni nie sprawi, że pozbędziemy się toksyn. To mit! Lepiej zastosować naturalny detoks – zmienić styl życia i postawić na zdrowe, urozmaicone menu i ruch – niż się głodzić. Głodówka ma negatywny wpływ na zdrowie i niestety może przynieść więcej złego niż dobrego. Zamiast detoksu polegającego na piciu w ciągu dnia tylko wody, lepiej zdecydować się na jednodniową dietę owocowo-warzywną.

Do jednodniowej głodówki nie trzeba się specjalnie przygotowywać

NIEPRAWDA
Nie można „z marszu” zrobić np. jednodniowej głodówki polegającej na samym piciu wody, zwłaszcza jeśli dotychczas jadło się normokaloryczne posiłki. Taka drastyczna zmiana mogłaby przynieść więcej szkód niż pożytku dla zdrowia. Dlatego organizm trzeba stopniowo przestawiać na mniejszą podaż energii i składników odżywczych. Najlepiej na kilka dni przed rozpoczęciem diety wyeliminować z jadłospisu potrawy ciężkostrawne, czerwone mięso, wędliny, nabiał oraz zmniejszyć ilość produktów zbożowych. Trzeba także rozstać się ze słodyczami, słodkimi napojami, kawą. Należy natomiast jeść więcej surowych i gotowanych warzyw, świeżych owoców, lekkich dań z kaszy i pić sporo wody. W dniu głodówki najlepiej zrezygnować z dodatkowej aktywności fizycznej, ponieważ organizm może być osłabiony.

Głodówka poprawia odporność

NIEPRAWDA
Oczyszczenie organizmu z toksyn rzeczywiście ma wpływ na lepszą pracę układu odpornościowego, ale nie, jeśli jest przeprowadzone w formie głodówki. Przy tak restrykcyjnej diecie układ odpornościowy działa słabiej. Organizm nie otrzymuje bowiem składników odżywczych niezbędnych do syntezy przeciwciał, a to wpływa na brak właściwej odpowiedzi immunologicznej. Ponadto w czasie głodówki podnosi się poziom białych krwinek, co świadczy o stanie zapalnym w organizmie. To sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na infekcje.

Detoks można stosować bez konsultacji z lekarzem

NIEPRAWDA
Kilkudniową dietę oczyszczającą lepiej przeprowadzić po konsultacji z lekarzem i pod jego kontrolą. Dotyczy to nie tylko osób chorych, ale także tych, które uważają się za całkiem zdrowe. Przy dietach niedoborowych trudno bowiem przewidzieć reakcje organizmu, może dojść do zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, objawiających się m.in. omdleniami, bólami głowy, wymiotami oraz dodatkowo problemami ze strony wątroby i serca. Co ważne, objawy te nie muszą pojawić się od razu, dlatego też osoby, które chcą przeprowadzić kilkudniowy detoks, powinny charakteryzować się dobrym stanem zdrowia. Diety oczyszczające są niewskazane m.in. dla osób z chorobami układu krążenia, układu moczowego, seniorów, cukrzyków, jak również kobiet w ciąży i karmiących oraz nastolatków.

Restrykcyjna dieta to najlepszy sposób na oczyszczenie organizmu

NIEPRAWDA
Można oczyścić organizm z toksyn, nie rezygnując z jedzenia. I wcale nie musi być to dieta bardzo niskokaloryczna. Organizm sam dobrze radzi sobie z neutralizacją i usuwaniem szkodliwych substancji – przez układ pokarmowy, moczowy, oddechowy i skórę. Te naturalne oczyszczalnie możemy wspomóc zdrowym, zbilansowanym menu, piciem wody, aktywnością fizyczną, ograniczeniem kawy i alkoholu, dużą dawką snu. I to właśnie jest recepta na dobre zdrowie i samopoczucie; do tego nie jest potrzebny ekstremalny detoks. Jeśli natomiast chcemy zrzucić zbędne kilogramy, zróbmy to pod okiem dietetyka, który skomponuje racjonalny jadłospis, uwzględniając nasz styl życia i preferencje smakowe.
Dobrym uzupełnieniem dietetycznego detoksu będą seanse w saunie (1, 2 razy w tygodniu). Wysoka temperatura powoduje bowiem rozszerzenie naczyń krwionośnych skóry i zwiększone wydzielanie potu, wraz z którym organizm pozbywa się wielu substancji toksycznych. Bonusem jest utrata ok. 300 kcal podczas 30-minutowego seansu.

Warto wiedzieć

Detoks to chwyt marketingowy

Termin detoks to tylko chwyt marketingowy. Detoks w żaden sposób nie eliminuje toksyn. Nasz organizm oczyszcza się sam, dzięki pracy płuc wątroby, nerek, które kontrolują możliwe konsekwencje zanieczyszczeń. Nasz organizm dysponuje skutecznym systemem organów do eliminacji zanieczyszczeń. Aby móc stwierdzić, że diety oparte na detoksie faktycznie przynoszą pozytywne zmiany w organizmie, potrzeba wiele badań, oceniających ich efekty. Na razie jednak na ten temat badań jest mało.

Herbatki przeczyszczające wspomagają detoks

NIEPRAWDA
Z tego typu produktami należy uważać. Można je stosować od czasu do czasu, by wyregulować wypróżnienia. Nie należy ich jednak popijać jak zwykłej herbaty, ponieważ działają silnie przeczyszczająco, odwadniają, podrażniają jelita i wypłukują z nich dobroczynną mikroflorę. Pite w nadmiarze mogą zaburzyć perystaltykę jelit. Zamiast kupować gotowe herbatki przeczyszczające, zwłaszcza przez internet, kiedy nie możemy dokładnie sprawdzić ich składu, lepiej przygotować własną mieszankę z ziół wspomagających oczyszczanie organizmu.

Kilkudniowy detoks wystarczy na cały rok

NIEPRAWDA
Nie ma co się oszukiwać: nie można zniwelować codziennych zaniedbań dietetycznych jednorazowym detoksem. To, co robimy przez kilka dni w roku, nie wystarczy na pozostałe miesiące, kiedy prowadzimy niezdrowy tryb życia. Takie jednorazowe oczyszczanie działa raczej na zasadzie „rozgrzeszenia” – zrobiliśmy coś w kwestii naprawy stanu zdrowia i teraz już możemy wrócić do swoich złych nawyków żywieniowych… Tak postępuje większość ludzi. Jednak nie ma to najmniejszego znaczenia w „rozliczeniu” całorocznym. Przeprowadzenie detoksu może natomiast przynosić długotrwałe korzyści, jeśli jest to początek skupienia się na zdrowym odżywianiu oraz wiąże się ze zmianą stylu życia.

Diety jednoskładnikowe pomagają oczyścić organizm

NIEPRAWDA

Jedzenie tylko jednego produktu (np. ananasów, jabłek, kapusty, jogurtu czy ryżu) przez kilka dni przede wszystkim skutkuje dużymi niedoborami pokarmowymi. Nie ma bowiem uniwersalnego produktu pod względem odżywczym pokrywającego zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe. A niedobory odbijają się negatywnie na pracy organizmu, czego efektem jest złe samopoczucie, bóle głowy. Z kolei spożywanie w nadmiarze np. białka może obciążać nerki, będące jednym z kluczowych narządów biorących udział w naturalnym procesie detoksykacji.

Głodówka to prosty i szybki sposób odchudzania

NIEPRAWDA
Choć na pozór może się tak wydawać, w ostatecznym rozrachunku kilogramów raczej przybywa. Dzieje się tak dlatego, że organizm broni się przed brakiem pożywienia, spowalniając przemianę materii – zaczyna spalać tyle, ile dostaje. W związku z tym, że podaż energii jest minimalna, organizm pracuje coraz wolniej. Jeśli nawet dochodzi do spadku masy ciała, to tracimy głównie wodę. Tkanka tłuszczowa pozostaje nienaruszona, a po skończonej głodówce efekt jo-jo uderza z potrójną siłą i zamierzony cel oddala się. Dodatkowo rozleniwiony przewód pokarmowy nie pracuje jak należy, co skutkuje problemami z wypróżnianiem.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.