Niskocholesterolowa dieta dla chorujących na nadciśnienie

2011-11-02 10:20 Sylwia Gabryś

Cierpisz na nadciśnienie, przyjmujesz leki i dostałaś od lekarza polecenie przestrzegania diety na nadciśnienie? Zastanawiasz się, na czym polega taka dieta? Co wolno Ci jeść, jakie ilości i częstotliwość posiłków warto zachować, by serce dobrze pracowało? Co więcej – na pewno myślisz o tym, czego ci nie wolno.

Pierwszoplanowym wskazaniem w wypadku nadciśnienia tętniczego jest konieczność ograniczenia przyswajanej z pożywieniem energii do wysokości rzędu 1700-2200 kcal na dzień. Obniżeniu ciśnienia sprzyja także stosowanie diety bogatowęglowodanowej z umiarkowaną ilością białka. Ponadto – znaczne ograniczenie ilości spożywanego sodu – do 1-3 g soli kuchennej (około ½ płaskiej łyżeczki) w ciągu doby. Pamiętajmy, że sól w żywności nie zawsze występuje w postaci widocznej dla oka.

Wysokie ciśnienie – czego unikać w diecie?

Należy się powstrzymać od spożywania potraw i przekąsek zawierających dużą ilość soli np. paluszków, chipsów, krakersów, orzeszków solonych, mięsa wędzonego, ryb solonych, dań typu fast-food i pizza, konserw, produktów marynowanych, zapiekanek. Z diety powinno się wyeliminować wszelkie napoje podnoszące ciśnienie: kawę naturalną, coca-colę, napoje energetyzujące, mocną herbatę i alkohol. Ważne jest także monitorowanie podaży cholesterolu, a więc niewskazane są tłuste mięsa, smalec, wysokotłuszczowe produkty mleczne.

Jak obniżyć ciśnienie dietą?

Powinnaś zwiększyć spożycie witamin (szczególnie witaminy C). Przy stosowaniu leków moczopędnych, większość witamin i minerałów zostaje wydalona z moczem. Najprościej jest więc włączyć do swojej diety dużą ilość świeżych owoców i warzyw, zwłaszcza tych bogatych w potas: bananów, brzoskwiń, czarnych porzeczek, brukselki, czosnku, awokado, ziemniaków, roślin strączkowych. W diecie zaleca się też spożywanie otrąb pszennych i orzechów włoskich. Walcząc z nadciśnieniem, postaraj się zrzucić nadmiar kilogramów. Nadwaga obarcza serce dodatkową pracą. Może również wpłynąć na wzrost ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu, a u ludzi starszych spowodować rozwój cukrzycy.

Wysokie ciśnienie - tego unikaj:

  • Zapomnij o wysokokalorycznych, tłustych mięsach. Jedz wyłącznie mięso chude. Unikaj smażenia mięs i innych potraw, a także jedzenia wędlin. Mięso gotuj lub duś bez tłuszczu, piecz w folii lub pergaminie.
  • Unikaj obfitych obiadów z deserami.
  • Nie dosalaj potraw! Sól kuchenną zastąp solą potasową (o zmniejszonej zawartości sodu) i przyprawami naturalnymi: czosnkiem, majerankiem, bazylią, koperkiem, pietruszką i estragonem.
  • Tłuszcze zwierzęce np. smalec, słoninę, zastąp olejami roślinnymi.
  • Jedz potrawy lekkostrawne, niezalegające w żołądku i niewywołujące wzdęć.
Ważne

Jeżeli cierpisz na nadciśnienie – zapamiętaj!

  1. Przyjmuj regularnie zapisane przez lekarza leki.
  2. Regularnie sprawdzaj ciśnienie krwi.
  3. Nie przejadaj się, nie pij zbyt dużo płynów.
  4. Ostrożnie z solą – jej nadmiar zwiększa ciśnienie.
  5. Unikaj tłustych mięs, wędlin i gotowych dań.
  6. Nie pal papierosów.
  7. Unikaj nadmiaru stresów.
  8. Bądź aktywny fizycznie (Ale uwaga! Nie mogą to być zbyt forsowne ćwiczenia fizyczne – takie powodują dodatkowy wzrost ciśnienia krwi!).
  9. Unikaj podróży w czasie upałów, przy znacznej wilgotności powietrza oraz przebywania na dużych wysokościach (może to nawet grozić śmiercią!).
  10. Nadciśnieniowcy dobrze czują się w Kudowie-Zdroju, postaraj się o wypoczynek właśnie w tym miejscu (sanatorium).
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE