Nie daj się MIAŻDŻYCY - stosuj DIETĘ o niskiej zawartości cholesterolu

2007-07-18 13:11 Beata Prasałek

Miażdżyca zaczyna się niewinnie: coraz częściej mamy zadyszkę po wejściu na pierwsze piętro i nawet po krótkim spacerze bolą nas łydki. Skończyć się może zawałem serca, udarem mózgu, amputacją nogi. A możesz zapobiec rozwojowi miażdżycy, stosując dietę o niskiej zawartości cholesterolu.

Jeśli stężenie cholesterolu jest niewiele podwyższone, można spróbować obniżyć jego poziom, przechodząc na dietę niskotłuszczową, zwiększając ilość warzyw i owoców w menu, zrzucając nadwagę, systematycznie uprawiając sport, unikając stresów, wysokoprocentowych trunków i kofeiny oraz rezygnując z palenia papierosów.Warto spróbować, bo taka dieta skutecznie hamuje rozwój miażdżycy. Przekonują nas do tego naukowcy amerykańscy, którzy przeprowadzili ciekawy eksperyment. Blisko 400 ochotnikom zmierzyli najpierw bardzo dokładnie poziom cholesterolu LDL i HDL, a potem podzielili ich na cztery grupy. Pierwsza w ogóle nie zmieniła swojego dotychczasowego trybu życia. Druga zaczęła intensywnie uprawiać sport. Trzecia przeszła na dietę niskotłuszczową, a czwarta grupa zarówno uprawiała sport, jak i była na diecie niskotłuszczowej. Eksperyment trwał przez rok. Po tym czasie ponownie zmierzono ochotnikom cholesterol we krwi. Okazało się, że LDL obniżył się zdecydowanie tylko w czwartej grupie, która była aktywna i odżywiała się rozsądnie. Niskotłuszczowa dieta i ruch mogą obniżyć poziom cholesterolu tylko o 10 proc. Ale owo "tylko" to czasem szansa na życie. A więc do dzieła!

Posłuchaj co robić, by zatrzymać miażdżycę. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.
Ważne

» Arun Bordia, kardiolog z Indii, podzielił na dwie grupy 432 chorych, którzy mieli za sobą ataki serca. Jedna grupa przez trzy lata codziennie jadła 2-3 ząbki czosnku, druga nie jadała czosnku w ogóle. Już w drugim roku doświadczenia w grupie jedzących czosnek zgony z powodu zawałów serca zmalały o połowę, w trzecim roku - o 66 proc. Poziom cholesterolu we krwi obniżył się średnio o 10 proc. » Eric Rimm z Uniwersytetu w Harwardzie badał grupę mężczyzn, którzy przez 2 lata, codziennie wypijali 150-250 ml czerwonego, wytrawnego wina. Okazało się, że mieli o 32 proc. rzadziej chorobę wieńcową niż abstynenci. Wino podniosło u nich poziom dobrego cholesterolu, działało też przeciwzakrzepowo i okazało się skutecznym antyoksydantem.

Zmień dietę - zatrzymasz miażdżycę

Podwyższony poziom cholesterolu zwykle towarzyszy otyłości brzusznej. By się przekonać, czy mamy taki typ otyłości, wystarczy centymetrem zmierzyć obwód talii. Jeśli u kobiety jest większy niż 89 cm, a u mężczyzny 102 cm, to sygnał, że trzeba się odchudzić. Ale tak, by jednocześnie zbić poziom cholesterolu. Co i jak jadać?

  • Mleko i jego przetwory. Pij to o obniżonej do 2 proc. zawartości tłuszczu. Śmietanę zastąp jogurtem naturalnym, zaś masło miękką margaryną. Unikaj tłustych serów żółtych i topionych.
  • Mięso i wędliny. Wybieraj mięso chude, czyli z indyka, kurczaka, królika i cielęce. Unikaj mięsa gęsi, kaczki, wieprzowiny i podrobów. Z drobiu usuwaj skórkę. Mięso gotuj, duś bez obsmażania, piecz w folii, na ruszcie. Nie smaż (zwłaszcza w panierce, która jak gąbka pochłania tłuszcz). Z wędlin jadaj drobiowe, chudą szynkę i polędwicę. Zdecydowanie unikaj pasztetów, salcesonu, konserw mięsnych.
  • Ryby. Nie jedz zbyt często np. węgorza, śledzi, siei, sielawy, tuńczyka, natomiast jadaj co najmniej dwa razy w tygodniu np. filet z dorsza, lina, łososia morskiego, sandacza. Przyrządzaj ryby z rusztu lub gotowane. Świetnie smakują dania z ryb przyrządzone na parze.
  • Jaja. W całości zjadaj tylko raz w tygodniu. Jeśli lubisz, możesz jeść więcej samego białka, w którym nie ma cholesterolu.
  • Produkty zbożowe. Pieczywo białe zastąp ciemnym. Wybieraj kasze, płatki owsiane i ciemne makarony (np. gryczany).
  • Owoce i warzywa. Jedz ich jak najwięcej, nawet do 2 kg dziennie (włączając w to ziemniaki). Są bogate w witaminy i błonnik. Błonnik, zwłaszcza ten rozpuszczalny w wodzie, zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi.
  • Tłuszcze. Używaj olejów roślinnych najlepiej do potraw na surowo. Nie sięgaj po smalec, słoninę, twarde margaryny. Chleba najlepiej nie smaruj.
Zrób to koniecznie

Lekarze z Teksaskiego Instytutu Kardiologii opracowali listę zajęć ruchowych wskazanych dla osób, które dbają o swoje serce. Ułożyli je według wpływu, jaki wywierają na poziom LDL.

  • Spacer w tempie 4,5 km/godz.
  • Jazda na rowerze
  • Szybki taniec towarzyski
  • Gra w badmintona
  • Jazda na łyżwach
  • Tenis
  • Aerobik
  • Jazda na nartach
  • Pływanie
  • Bieganie w tempie 9,5 km/godz.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Maria
|

Ma P. Racje to nie cholesterol jest przyczyną .

Mira
|

bo cholesterol podwyższają nie tłuszcze lecz węglowodany proste (cukier, białe pieczywo, ciasteczka, ciasto, cukierki, ale również odtłuszczone produkty mleczne, które mają dodany cukier, żeby nam smakowały, bo brak tłuszczu to brak smaku więc smak producenci zastępują cukrem)

Roman
|

Na miażdżycę polecam pić sok z marchewki, buraka, cebuli, brukselki i rzeżuchy. Piję taki sok od jakiegoś czasu i mi pomaga.

xxx
|

Mam wątpliwości co do wiarygodności tego tekstu. Nie interesuje się żywieniem od wczoraj i wiem, że masło to masło (ze śmietany od krowy) a nie jakąś margarynę na oleju palmowym jeść lub nie objadać się owocami bo mają cukry proste przez co łatwo o nadwagę. Żółtko jaja to ZDROWE tłuszcze oraz witaminy a ostatnie badania dowiodły, że nie ma wpływu ile jaj w ciągu tygodnia sie zje (ale najlepiej kiedy żółtko jaja jest ugotowane na miękko - wtedy jest zdrowe, na twardo niekoniecznie)

waga
|

Na diecie optymalnej nie ma biochemicznej możliwości żeby powstała MIAŻDŻYCA

Michłek
|

mam udowodnioną chorobę - miażdżycę. co mają zrobić Ci co mają chorobę haszimoto i w dodatku chory żołądek/zanikowe zapalenie żołądka no i grupę krwi A1 .

mgr inz biotechnologii
|

Cholesterol nie powoduje miazdzycy. Oczywiscie jego wysoki poziom przyczynia sie do zmniejszania swiatla przeplywu krwi, jednak to ZLA GOSPODARKA WAPNIOWA jest glownym czynnikiem powstawania choroby. Prosze osoby chore o zapoznanie sie z tematem gdyz leczenie sie lekami na obnizenie cholest. i stosowanie roznego rodzaju margaryn jedynie maskuje objawy choroby i zaniza nasza czujnosc. Jesli zalezy Ci na swoim zdrowiu nie szukaj tanich rozwiazan na takich stronach jak ta. Udaj sie do MLODEGO lekarza, gdyz (z calym szacunkiem) Ci starsi specjalisci nie sa na biezaco z nowinkami ze swiata farmakologii i biotechnologii. Pozdrawiam

Andrzej
|

Ja od dziecka uprawiam sport.W tym czasie nie podniosla sie waga,problemy zdrowotne to raczej jakies kontuzje(male) i9 robie to nadal.A mam zaledwie 50 lat
Wiec niestety trzeba sie ruszac za wczasu bo "potem" moze go zabraknac ..::))

cholesterol
|

Kto zna prawdę jak to jest np. z gęsiną a cholesterolem Tu czytam -unikać gęsiny - a przed chwilą czytałam same pochwały dla gęsiny która obniża LDL

kowalska-5
|

nie mam nadwagi należę do osób szczupłych ważę54kg. jestem w ciągłym ruchu nie jadam tłustych potraw a mam wysoki cholesterol!!!!!