Nastolatka z cukrzycą chce schudnąć [Porada eksperta]

2016-07-12 0:05 Agnieszka Ślusarska

Mam 15 lat i ważę 64 kg (w ciągu 1,5 miesiąca przytyłam 4 kg) przy wzroście 168 cm. Niby wszystko jest w porządku z moim BMI, ale mam zbyt masywne uda, dużą oponkę na brzuchu i rozstępy. Wcale nie jem dużo, ale kiedy mam niski cukier (mam cukrzycę) zjem trochę słodkiego. Jak mogę schudnąć i poprawić brzuch oraz uda bez bardzo ciężkich ćwiczeń, bo one bardzo mnie męczą?

BMI, czyli body mass index, jest niedokładnym wskaźnikiem, który uwzględnia tylko dwa parametry: wagę i wzrost. Nie pokazuje, ile w Twoim ciele znajduje się tkanki tłuszczowej i tkanki mięśniowej i jak są rozmieszczone, a to ma największy wpływ na to, jak wyglądamy. Przykładowo dwie osoby o takim samym wzroście i wadze (identyczne BMI) mogą wyglądać całkiem inaczej.

Zbyt niski poziom cukru (hipoglikemia) może wynikać z tego, że masz zbyt duże przerwy między posiłkiem a zażyciem insuliny albo zbyt niską kaloryczność posiłków. Żeby podnieść sobie cukier, powinnaś zjeść produkt, który dostarczy 15-20 g glukozy. Jednak słodycze są kiepskim pomysłem, bo zazwyczaj zawierają dużo większą dawkę cukru i w dodatku jest w nich dużo szkodliwych związków, np. tłuszcze trans. Zamiast tego możesz wypić pół szklanki soku owocowego albo zjeść łyżeczkę dżemu czy miodu.

Żeby schudnąć, powinnaś zapewnić organizmowi odpowiedni deficyt energetyczny i zadbać o odpowiednią liczbę i wielkość zjadanych posiłków. Możesz kierować się zasadą „mniej, ale częściej”, czyli jeść w odstępach trzygodzinnych, optymalne będzie pięć posiłków. Powinnaś też wykluczyć z diety produkty o wysokim indeksie glikemicznym, czyli makarony, ryż biały, pieczywo pszenne, słodycze. Węglowodany powinnaś dostarczać z produktami o niskim indeksie glikemicznym. Niskie IG mają takie produkty, jak: pieczywo z pełnego ziarna, ryż brązowy, kasza gryczana, nasiona roślin strączkowych i surowe warzywa. Oprócz węglowodanów w Twojej diecie muszą się znaleźć produkty będące źródłem białka i tłuszczu. Białka możesz dostarczać z chudym mięsem (drobiowym, wołowiną), rybami, jajkami, natomiast tłuszcz z oliwy z oliwek i olejów roślinnych.

Poprawić wygląd swojego ciała możesz przez zastosowanie aktywności fizycznej. Jeśli ćwiczenia w domu są zbyt ciężkie, możesz spróbować innej formy aktywności, np. taniec, jazda na rowerze, bieganie, jazda na rolkach, gra w siatkówkę, skakanie na skakance itp.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE