Nastolatek chce schudnąć 50 kilogramów [Porada eksperta]

2015-09-04 0:28
Porada dietetyka
Autor: Getty Images

Jestem 16-letnim chłopakiem. W tym roku idę do pierwszej klasy liceum. Otyłość była moim problemem od 6 klasy podstawówki. Obecnie przy wzroście 188 cm, ważę 130 kilogramów. Postanowiłem w końcu coś z tym zrobić. Sporadycznie spożywam słodycze, ale często na obiad mam pokarmy typu spaghetti czy frytki. Jem owoce, czasem warzywa, jogurty. Nie uprawiam dużo sportu, ale staram się codziennie jeździć na rowerze (2-3 km). Mój cel to osiągnąć wagę 80 kg albo mniej, jak się uda. Dodam, że nałogowo palę papierosy i trudno jest mi z tym skończyć. Potrzebuje przede wszystkim motywacji i informacji, od czego zacząć.

Radziłabym udać się na konsultację do dietetyka, który dokładnie przeanalizuje twój sposób żywienia, nawyki, a także stan twojego zdrowia. Póki co zastosuj kilka zasad.

Każdy twój posiłek powinien składać się z porcji węglowodanów, warzyw, białka i dobrych tłuszczy. Czym są dobre tłuszcze? To te, które pochodzą z ryb, orzechów, avocado, siemienia lnianego oraz oliwa z oliwek tłoczona na zimno. Węglowodany wybieraj złożone, takie jak kasze gryczana, jaglana, ryż dziki, brązowy, płatki owsiane, otręby pszenne. Unikaj tłustych mięs, staraj się wybierać dobrej jakości jasne mięso (drobiowe zagrodowe), świeże ryby, chude wędliny parzone bądź pieczone (najlepiej własnego wyrobu). Słodkie jogurty zastąp jogurtami naturalnymi (możesz do nich dodać owoce). Zamień słodycze na słodkie i zdrowe zamienniki np. domowe sezamki, gorzką czekoladę, ciasteczka owsiane. Słodzone napoje gazowane na dobrej jakości wodę mineralną niegazowaną . Możesz do niej dodawać plasterki cytryny, pomarańczy, z odrobiną imbiru. Najlepiej prowadź dzienniczek żywieniowy. Obserwuj swój organizm i notuj dania lub poszczególne produkty, które zjadasz. To wzmaga kontrolę i pomaga zlokalizować największe błędy, nad którymi będziesz pracować.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.