Nastolatek a odchudzanie. Jak szybko schudnąć? [Porada eksperta]

2016-07-02 23:34 Agnieszka Ślusarska

Mam 14 lat. W dość szybkim czasie chciałbym schudnąć 3-5 kg. Mam 168 cm wzrostu i ważę 56 kg. Ćwiczę regularnie (pompki, brzuszki wyrabianie mięśni na rękach itp.). Jakie ćwiczenia i dieta pomogłyby mi spalić te 5-7 kg? Jak to się dzieje, że mam prawidłową wagę, a także BMI, a koledzy o takiej samej wadze są szczuplejsi?

Zbyt szybka utrata kilogramów, prowadzi do efektu jo-jo. Bezpieczne tempo chudnięcia to około 0,5-1 kg na tydzień. „Szybka” dieta może osłabić, spowodować spadki masy mięśniowej, obniżyć zdolność koncentracji, spowodować niebezpieczne niedobory witamin i minerałów. Gdy zbyt drastycznie ograniczymy ilość spożywanych kalorii, organizm będzie się przed tym bronił. Przestawi się na tryb oszczędzania i zamiast tracić kilogramy z tłuszczu, będzie spalał kilogramy z mięśni. Co jest bardzo niekorzystne, gdyż spada wtedy tempo przemian metabolicznych.

Najlepsza jest racjonalna, zbilansowana, zróżnicowana dieta, dostarczająca wszystkich składników odżywczych w odpowiednich ilościach. Korzystne jest spożywanie 4/5 posiłków dziennie w odstępach 3/4-godzinncyh, przy czym kolacja powinna być spożywana najpóźniej 2 godziny przed snem. Regularność w jedzeniu jest ważna, bo pozwala wyregulować wahania cukru we krwi i zapobiec napadom głodu. Największy udział kaloryczny w całym dniu powinno mieć śniadanie i obiad, kolacja to głównie białko i warzywa.

Korzystne w diecie redukcyjnej jest gotowanie na parze, pieczenie, grillowanie, przez co ograniczamy ilość kalorii z tłuszczu. Ważne jest spożywanie odpowiednich ilości wody, minimalnie 30-35 ml na kg masy ciała. Niech zadba Pan o posiłki potreningowe, które powinny się składać z białka i łatwo przyswajalnych węglowodanów (np. banan z jogurtem).

To, że koledzy przy takiej samej wadze i wzroście jak Pan wyglądają na szczuplejszych jest spowodowane tym, że mają mniejszą ilość tłuszczu, a większą mięśni w ciele - 1 kg tłuszczu zajmuje dużo większą powierzchnię niż 1 kg mięśni. Dlatego dieta powinna prowadzić nie tyle do utraty kilogramów na wadze, ile do utraty tkanki tłuszczowej. Zawartość tkanki tłuszczowej i mięśniowej w organizmie można określić na podstawie badania analizy składu ciała.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE