Nadwaga u nastolatki: jak może schudnąć? [Porada eksperta]

2015-08-02 0:30 Agnieszka Ślusarska

Mam 15 lat, 165 cm wzrostu i ważę 71,5 kg. Wiem, że to bardzo dużo. W ciągu dwóch lat przytyłam 15 kg. Nie wiem, jak to się stało. Po prostu moja waga regularnie szła w górę. Co robić? Jeżdżę na rowerze, ćwiczę na wuefie i ogólnie jestem aktywna.

Wzrost wagi w takim wieku może wynikać z okresu dojrzewania oraz zmian hormonalnych, jakie zachodzą w organizmie. Warto jednak zadbać o właściwe żywienie i utrzymanie odpowiedniej wagi (przy podanym wzroście waga powinna być niższa niż 68 kg). Nie należy jednak w tak młodym wieku stosować żadnych drastycznych diet ani obniżać kaloryczności diety, gdyż młody organizm cały czas się rozwija i potrzebuje do tego energii oraz odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych.

Ważne jest, aby zadbać o jakość spożywanych produktów. W jadłospisie należy uwzględnić 5 posiłków dziennie (co mniej więcej 3 godziny), najlepiej o stałych porach (pozwala to przyspieszyć metabolizm, a także zapobiega odczuwaniu głodu między posiłkami). Trzeba pamiętać również o tym, aby posiłki przed obiadem (śniadanie i II śniadanie) dostarczały łącznie tyle kalorii, ile dostarcza obiad, a posiłki po nim (podwieczorek i kolacja) mniej energii niż sam obiad.

Istotne jest dostarczanie organizmowi białka, węglowodanów i tłuszczy. Dobrymi źródłami białka są: mleko i jego przetwory, chude mięso, ryby, chude wędliny, jaja, a także rośliny strączkowe (ciecierzyca, fasola). Węglowodany: pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze, ryż, płatki (np. owsiane przygotowane na wodzie lub mleku, a unikać należy słodzonych płatków śniadaniowych). Trzeba również pamiętać o dostarczaniu organizmowi tłuszczy w postaci oleju (np. dodawany do sałatki), a także orzechów i nasion słonecznika czy dyni. Aby dostarczyć witamin i ważnych składników mineralnych, należy spożywać dziennie ok. 500g warzyw (5 sztuk) i 200g owoców (zjadane przed obiadem). Ważne jest zadbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu i wypijanie 1,5-2l płynów dziennie (woda najlepiej niegazowana lub niesłodzone herbaty owocowe). Proponuję również zbadać hormony tarczycy, a także przeciwciała anty-TPO i anty-TG, gdyż w związku z okresem dojrzewania może wystąpić nieprawidłowe działanie tego gruczołu.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE