Nadwaga po urodzeniu dziecka [Porada eksperta]

2013-04-03 19:13 Agnieszka Ślusarska

Witam, mam 31 lat. Urodziłam córkę 3 lata temu, ważę 63 kg. Szybko doszłam do tej wagi po ciąży, ale chcę ważyć 57 kg. Próbowałam wielu diet - bez rezultatów. Co jeszcze mogę zrobić? Z wielu produktów już zrezygnowałam - nie jem pieczywa, ziemniaków, słodyczy, jem mniej mięsa. Pomimo tego waga się nie zmienia.

Witam pani Karolino,

Podstawą jest zdrowe odżywianie, gdyż paradoksalnie: aby schudnąć trzeba jeść. Wszelkie nieracjonalne diety eliminujące całkowicie któreś grupy produktów, obniżają tempo przemiany materii i w efekcie powodują efekt jojo. Warto, aby wprowadziła pani kilka poniższych zasad:

1. jedzenie regularne 5 niedużych posiłków co 2,5-3 godziny - to zwiększa tempo termogenezy poposiłkowej;

2. wybieranie produktów jak najmniej przetworzonych o niskim lub średnim IG (ładunku glikemicznym). Unikanie białych bułek, pieczywa, słodkich jogurtów, płatków kukurydzianych, słodkich napojów i słodyczy, dań fast food, gotowych sosów, smażonych dań w panierkach i na głębokim tłuszczu

3. Zwiększaj dania poprzez dodatek warzyw, które powinny być w każdym posiłku. Są najmniej kaloryczne i objętościowo sprawią, że na talerzu będzie dużo jedzenia. Dodawaj brokuły, sałatę, marchew, paprykę, ogórki itd.

4. Stosuj triki takie, jak krojenie bułki razowej czy orkiszowej na 3-4 części zamiast na dwie. Jeżeli wybierasz chleb żytni na zakwasie, pokrój go bardzo cieniutko. Zjadaj nie więcej niż 2-3 kromki/dobę. Talerz obiadowy w połowie zapełniaj warzywami, 1/4 niech stanowią: kasza, ryż brązowy czy makaron razowy (ok 35g przed ugotowaniem) lub 2 małe ziemniaki i 1/4 mięso/ryba/strączkowe. Mięso i ryby powinny być grillowane, gotowane, smażone bez panierki (oszczędność około 200 kcal). Unikaj tez sosów (dopuszczalny jest jogurtowy). Ziemniaków nie polewaj tłuszczem i jedz je w całości (mają niższe IG). Oliwę czy olej lniany do sałatek dodawaj małą łyżeczką około 2 łyżeczek - 10g na 1 porcję. Kiedy jesteś głodna zjedz dodatkową porcje surowych lub gotowanych warzyw. Zupy zabielaj jogurtem zamiast śmietany.

5. Jedz dopiero wtedy, gdy potrawa jest gotowa, nie podjadaj w trakcie przygotowywania, nie jedz w trakcie pracy przy komputerze, oglądania telewizji itd

6. Kolację jedz na 2-3 godz przed snem. Wieczorem unikaj owoców. Najlepiej, żeby była to sałatka z rybą, jajkiem, mięsem i warzywami lub omlet z warzywami, zupa krem czy twarożek z warzywami.

7. Pij tylko wodę i herbaty owocowe/ziołowe/ czerwoną/ zieloną

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE