Nadczynność tarczycy: dieta przy nadczynności tarczycy

2011-05-30 15:34

Nadczynność tarczycy objawia się między innymi przyśpieszoną przemianą materii. W leczeniu nadczynności tarczycy ważna jest dieta, która chroni przed znaczną utratą wagi.

Z powodu przyśpieszonej przemiany materii niektórzy chorzy na nadczynność tarczycy w ciągu kilku miesięcy tracą nawet do 30 kg. Dlatego odpowiednia dieta jest bardzo ważna. Organizmowi trzeba dostarczyć znacznie większej ilości energii, aby zaspokoić wszystkie jego potrzeby.

Zasady diety przy nadczynności tarczycy

  • W nadczynności tarczycy wzrasta zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy, zwłaszcza A, C, B1. Mimo bogactwa witamin ilość surowych warzyw i owoców w diecie nie powinna być zbyt duża. Zawierają one dużo błonnika, który ogranicza przyswajanie składników energetycznych z diety. Najlepszym źródłem witaminy C jest natka pietruszki, papryka czerwona, brokuły, szpinak, cytryny i pomarańcze, kiwi, truskawki.  Witamina A wpływa na prawidłową pracę tarczycy. Można ją znaleźć w marchwi, papryce, pomidorach, brokułach, morelach, brzoskwiniach. Źródłem witaminy B1 powinny być produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, jajka, ryby. Mleko i przetwory mleczne dostarczają też wapnia, na który również wzrasta zapotrzebowanie.
  • W diecie zwiększ ilość białka. Większość (ok. 2/3) powinna być pochodzenia zwierzęcego. Jedz więcej niż dotychczas mleka, kefiru, jogurtu, twarogu, jajek, chudego mięsa (wołowina, cielęcina, drób, królik) i wędlin (drobiowe i polędwica). Pamiętaj, że dobrym źródłem białka są chude ryby – dorsz, sandacz, szczupak.
  • Koniecznie ogranicz ilości tłuszczu. Zrezygnuj ze smalcu, bekonu, podrobów i konserw. Tłuszcz w diecie powinien pochodzić z roślin.
  • Istotne znaczenie ma sposób przyrządzania posiłków. Aby nie prowokować biegunek, bezpieczniejsza jest dieta lekko strawna, a więc bez potraw tłustych i smażonych. Mięsa, ryby i warzywa najlepiej gotuj na parze, duś bez obsmażania lub piecz w folii.
  • Odrzuć produkty, które dostarczają pustych kalorii, czyli słodycze, ciasta, chipsy, słone paluszki itp. Na deser możesz jeść budynie, galaretki z owocami, przeciery, musy i sałatki owocowe.
  • Jeżeli stale jest ci gorąco, aby nie pogłębiać swojego dyskomfortu, lepiej zrezygnuj z gorących napojów i potraw, zwłaszcza zup.
  • Ogranicz picie kawy i herbaty, nawet zimnej, ponieważ kofeina zwiększa liczbę skurczów serca i pobudza układ nerwowy.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.