Mam 48 lat i chcę schudnąć 5 kg - co mogę zrobić? [Porada eksperta]

2015-04-28 15:03 Katarzyna Pryzmont

Mam 48 lat, wzrost 158 cm, waga 60 kg. Chciałabym schudnąć 5 kg, jaką dietę mam stosować?

Każda dieta, którą będzie pani stosowała regularnie przez dłuższy czas będzie dawała pozytywne efekty w postaci redukcji masy ciała. Do spadku wagi dochodzi w momencie spożywania mniejszej ilości pożywienia niż potrzebuje organizm.

Aby nie był on głodny, warto wybierać te produkty, które nie zawierają tzw. pustych kalorii i dużej ilości tłuszczu zwierzęcego. Warto zwrócić uwagę, aby w pani jadłospisie były co najmniej 4 porcje warzyw (różne kolory). Ich wartość kaloryczna jest niska, a zawartość składników mineralnych wysoka. Owoce również charakteryzują się dobrym składem witaminowo-mineralnym.

Proponowałabym spożywać je na 1. i 2. śniadanie w połączeniu z chudym nabiałem i płatkami z pełnego ziarna. Obiady mogą być lekkie, ale i tutaj nie powinno zabraknąć cennych składników. Postawiłabym na kasze z pełnego ziarna. Głównie ze względu na błonnik i witaminy z grupy B. Porcja produktów zbożowych to 30-40 g przed ugotowaniem lub sporadycznie wymiennie ziemniaki (tylko na parze) 100g na porcję. Do obiadu warto dołożyć porcję ryby lub (jeśli pani spożywa) chudego mięsa. Orzechy i porcja produktu mlecznego to dobra alternatywa na podwieczorek. Niektóre osoby, aby stracić na wadze, rezygnują z kolacji. Na dłuższą metę nie jest to najlepsze rozwiązanie. Trudno w 4 posiłkach dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych. No i oczywiście ssące uczucie głodu, które pojawi się w późniejszych godzinach, może zniweczyć całodzienne starania. Dlatego proponuję zostawić kolację. Tutaj warto wybierać dużo sałat z dodatkiem sera białego, porcji ulubionych warzyw i przypraw. Aby kuracja była skuteczne, niezmiernie istotne jest uzupełnienie płynów. Najlepsza jest woda mineralna z dużą zawartością wapnia i magnezu.

Odchudzanie to zmiana stylu życia, w którym nie może zabraknąć aktywności fizycznej. Spacer, rower, rolki... byle regularnie i pierwsze efekty będą widoczne już niedługo.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Katarzyna Pryzmont

Katarzyna Pryzmont - dietetyk, psychodietetyk, właściciel gabinetu dietetycznego ATP. Specjalizuje się w odchudzaniu dorosłych, prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące motywacji podczas zmiany nawyków żywieniowych mi.in. "Jak radzić sobie z pokusami podczas odchudzania". Więcej na www.katarzynapryzmont.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE