Mam 10 lat i chcę schudnąć [Porada eksperta]

2013-04-06 21:52
Porada dietetyka
Autor: Getty Images

Witam, Mam 10 lat i niestety nie podobam się sobie. Moje ciało wygląda jak zwisająca galaretka. Mam 148 cm wzrostu i ważę 44 kg. Chciałabym schudnąć min. 8 kg. Proszę mi pomóc. Piję dużo wody, podjadam - a szczególnie, wieczorami. Proszę mi powiedzieć, jak mam schudnąć?

Witaj Amando. Myślę, że dobrze by było gdybyś wybrała się do dietetyka w celu ustalenia prawidłowego żywienia. Aktualna waga jest prawidłowa, więc nie powinnaś się odchudzać. Twoje BI wynosi 20 (przy normie 18,5-25). Proponuję wprowadzenie zasad zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Zjadaj 5 posiłków dziennie w odstępach co 2,5-3 godziny i nie jedz na 3 godziny przed snem. Staraj się mądrze wybierać produkty: słodkie płatki śniadaniowe zamień na otręby pszenne i owsiane, płatki owsiane górskie, amarantus. Ryż kupuj dziki i brązowy - omijaj biały (oczyszczony). Makarony/kasze - wybieraj gryczane, razowe, żytnie, sojowe lub z fasoli mung, ewentualnie z pszenicy durum, z pełnego ziarna. Z tłuszczy wybieraj oliwę z oliwek, olej rzepakowy (1 łyżka), do sałatek olej lniany lub oleje orzechowe, sojowe. Mleko i produkty mleczne wybieraj chude, o obniżonej kaloryczności najlepiej 1,5-2% i zawsze naturalne. Owocowe zazwyczaj zawierają mnóstwo barwników i cukru. Mięso i ryby - najlepiej białe, tzn. indyk i kurczak (bez skóry), ewentualnie cielęcina lub wołowina. Potrawy z mięs należy gotować, piec lub smażyć bez tłuszczu. Nigdy nie stosuj panierek. Wędliny wybieraj chude, o pełnych mięśniach, drobiowe, wołowe, wysokogatunkowe. Unikaj podrobów, kiełbas, mortadeli. Wszystkie wędliny powinny być bez konserwantów. Ryby jadaj dwa razy w tygodniu, pieczone, grillowane lub gotowane na parze. Sosy wybieraj chude, z jogurtu naturalnego z dodatkiem gotowych przypraw. Pij około 1,5 litra wody dziennie. Produkty, które należy wyeliminować to ciasta, ciasteczka, czekoladki itp. Wszystkie dania typu „fast food”, orzeszki solone itp., chipsy, popcorn, napoje słodzone cukrem, napoje gazowane, dżemy i kremy czekoladowe do pieczywa, potrawy smażone w głębokim tłuszczu, panierowane i gotowane, pasztety, konserwy mięsne i rybne, wędliny podrobowe, parówki, kiełbasy, boczek, majonez, śmietana, twarde margaryny, pieczywo jasne i cukiernicze. Powodzenia

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.