Kwasy omega-3 w diecie wegańskiej - to musisz wiedzieć

2020-10-30 17:02 Materiał sponsorowany

Kwasy tłuszczowe omega-3 (zwłaszcza EPA i DHA) są szczególnie ważne dla naszego zdrowia, ponieważ regulują ciche stany zapalne w organizmie. Przyjęło się, że pochodzą z ryb. Jednak osoby na diecie wegańskiej mają alternatywę! To omega-3 pochodzące z alg morskich.

Rola kwasów tłuszczowych omega-3 jest niezastąpiona, dlatego są one nazywane również niezbędnymi kwasami tłuszczowymi. Niestety, nasz organizm nie potrafi ich samodzielnie wyprodukować, jest więc uzależniony od tego, co mu dostarczymy. Zalecane jest spożycie 2.000 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie.

Do najważniejszych kwasów tłuszczowych omega-3 należą:

  • kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) - występują głównie w produktach morskich, takich jak ryby zimnowodne o wysokiej zawartości tłuszczu, kryl, skorupiaki i algi;
  • kwas alfa-linolenowy (ALA) - występuje głównie w nasionach lnu, nasionach chia i orzechach włoskich. Oleje roślinne, takie jak olej lniany, olej chia, olej z orzechów włoskich i olej rzepakowy, są szczególnie bogate w ALA.

Roślinne kwasy tłuszczowe omega-3 niestety nie zastąpią tych pochodzących z ryb i alg morskich. Teoretycznie, organizm może przekształcać kwasy ALA w EPA i DHA, ale ma to miejsce w bardzo ograniczonym stopniu. Może to stanowić duży problem zwłaszcza dla osób na diecie wegańskiej, tym bardziej, że suplementy diety mające dostarczyć kwasów EPA i DHA pochodzą zwykle od ryb morskich.

Dla dobrego zdrowia ważny jest Index omega -3/6. Aby utrzymać go na prawidłowym poziomie lub do tego poziomu doprowadzić należy spożywać 2.000 mg kwasów omega-3 (DHA&EPA) dziennie. Niestety w dzisiejszych czasach większość ludzi ma niekorzystny index omega-3 co wynika ze spożycia zbyt wielu produktów bogatych w kwasy omega-6 i za mało omega-3. Na ten brak balansu narażeni są także weganie

Po co nam kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA?

Kwasy tłuszczowe omega-3 EPA i DHA są ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są także bardzo istotne dla kobiet w ciąży oraz niemowląt - zapewniają m.in. prawidłowy rozwój zarodka, a po porodzie prawidłowy rozwój wzroku u niemowląt.

  • EPA i DHA przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca,
  • DHA pomaga utrzymać naturalne zdolności widzenia,
  • DHA przyczynia się do utrzymania poprawnej funkcji mózgu,
  • Spożycie DHA przez matkę przyczynia się do prawidłowego rozwoju oczu i mózgu u płodu oraz niemowlęcia karmionego piersią,
  • Spożycie DHA przyczynia się do prawidłowego rozwoju wzroku u niemowląt w wieku do 12 miesięcy.
  • Redukują procesy zapalne w organizmie, stanowiąc przeciwwagę dla kwasów omega-6.

A czym są kwasy tłuszczowe omega-6?

Kwasy tłuszczowe omega-6 również należą do niezbędnych kwasów tłuszczowych i muszą być dostarczane do organizmu z pożywieniem. Niestety, wspierają one rozwój stanów zapalnych w organizmie. Co więcej, w przeciwieństwie do kwasów tłuszczowych omega-3, większość ludzi spożywa dziś zbyt dużo omega-6, głównie za sprawą żywności wysoko przetworzonej przemysłowo, niedostatecznej ilości ryb w diecie i tanich olejów roślinnych.

Ze względu na działanie pro-zapalne omega-6, ten niezrównoważony stosunek kwasów tłuszczowych może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie. Eksperci uważają, że duża część chorób cywilizacyjnych, takich jak zawał serca i udary mózgu, ale także astma, reumatyzm i neurodermia, może być przypisana rozwojowi cichych stanów zapalnych, które są promowane przez nadmiar kwasów tłuszczowych omega-6.

Aby zapobiegać chorobom cywilizacyjnym warto pilnować zrównoważonej diety i racjonalnie się odżywiać. Niestety, liczne badania naukowe dowodzą, że większość z nas cierpi na deficyt kwasów tłuszczowych omega-3. Warto podkreślić, że dotyczy to nie tylko osób, które wyeliminowały z diety mięso (a więc także ryby).

NORSAN Omega-3 Vegan
Autor: NORSAN Omega-3 Vegan NORSAN Omega-3 Vegan Link: Omega-3 z alg morskich

Olej z alg - alternatywa dla wegan

Olej z alg to roślinne bogate źródło kwasów omega-3 DHA i EPA pochodzących z morza. Na uwagę zasługuje zwłaszcza typ alg Schizochytrium sp szczególnie bogaty w morskie kwasy tłuszczowe EPA i DHA. Składa się on z mikroskopowo małych jednokomórkowych alg, które żywią się wyłącznie substancjami organicznymi i roślinnymi, takimi jak martwe liście.

Jak wybrać odpowiedni 100% wegański olej omega-3? Należy zwrócić uwagę na cztery podstawowe elementy:

  • zawartość omega-3 w dawce dziennej
  • jakość i świeżość oleju
  • skład i wartości odżywcze
  • zrównoważony i przyjazny dla środowiska proces produkcji

Omega-3 Vegan od NORSAN już dostępne w Polsce

Chcesz, aby Twoja suplementacja kwasami omega-3 była skuteczna, a produkty których używasz nieskoncentrowane, naturalne i w 100% wegańskie? Olej NORSAN Omega-3 Vegan dostarcza 2000 mg omega-3 w dziennej porcji (1 łyżeczka). Produkt ma krótki skład, co jest jego zaletą:

  • olej z alg roślinnych (w 100% wegański), 
  • 1158 mg DHA,
  • 609 mg EPA,
  • 800 IU wegańskiej witaminy D3.
  • organiczna oliwa z oliwek jako przeciwutleniacz.

Mikroalgi morskie używane w produkcji Omega-3 Vegan od NORSAN nie pochodzą bezpośrednio z morza. Uprawa odbywa się w dużych pojemnikach w sztucznej wodzie morskiej. Oszczędza to zasoby i chroni podstawę pokarmową ryb. Ryby wzbogacają również swoją zawartość omega-3 o algi. W ten sposób nie zachodzi ingerencja w naturalny ekosystem morza, a zasoby ryb i kryla są oszczędzane.

Produkt reguluje niedobór omega-3 w organizmie i polecany jest szczególnie weganom i wegetarianom. Zalecenia dotyczące spożycia odpowiadają dawce terapeutycznej. W przypadku ostrego niedoboru / słabego stosunku omega-6/3, zaleca się skonsultowanie dawkowania z lekarzem lub terapeutą.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE