Jestem zbyt szczupły. Co zrobić, żeby przybrać na wadzę? [Porada eksperta]

2014-05-11 13:39 Agnieszka Ślusarska

Mam 32 lata, 176 cm wzrostu i ważę jedynie 56 kg. Chciałbym przytyć, ale mimo usilnych starań nie udaje mi się to. Jem wszystko co mi wpadnie w ręce i nic! Czy jest jakaś dieta, dzięki której mogę przytyć chociaż 10 kg?

Najpierw trzeba zdiagnozować przyczynę Pana nadmiernej szczupłości. Może po prostu energii jest zbyt mało, jak na Pana aktywność i zapotrzebowanie. Czynniki genetyczne oczywiście też mają znaczenie, jednak niekiedy nadmierna szczupłość, pomimo przyjmowania dużej ilości energii, może być wynikiem nadczynności tarczycy, celiakii, problemów z wchłanianiem. Choć temu zazwyczaj towarzyszą rozwolnienia.

Nie napisał Pan nic o swoich objawach, dodatkowych chorobach, schorzeniach i o tym, czy w ogóle jakiekolwiek się pojawiają. Czy waga zawsze była tak niska, czy w wyniku jakiś chorób, wydarzeń lub samoistnie nagle uległa zmianie?

Myślę, że najrozsądniej byłoby wybrać się do dietetyka, który oceniłby też wartość odżywczą tego, co Pan zjada i zaproponował konkretne działania.

Ogólne zalecenia

Wybieraj produkty pełnowartościowe bogate w składniki odżywcze

● Śniadanie powinno stanowić posiłek bogaty w białka i węglowodany. Jeżeli jesz na śniadanie musli, wybierz te typu Brunch, dosyp orzechy, owoce suszone, rodzynki, zalej jogurtem (nie light). Jeżeli wybierasz opcje z pieczywem, smaruj je masłem (zwykłym lub orzechowym), przykrywaj serem żółtym, szynką, warzywami, posypuj nasionami.

● Jeśli masz taką możliwość, jedz obiady dwudaniowe. Pamiętaj aby drugie danie zawierało odpowiednią ilość węglowodanów (kasza, brązowy ryż, makaron pełnoziarnisty, które dodatkowo możesz polać sosem). Ponadto musi zawierać białka z mięsa lub ryby oraz porcję warzyw z tłuszczem roślinnym (oliwą tłoczoną na zimno lub olejem wysokogatunkowym)

● Przy gotowaniu: dodawaj tłuszcz do pieczenia, smaż i duś dania z dodatkiem oliwy z oliwek (tylko zawsze w niskiej temperaturze - aby zapobiec powstawaniu tłuszczu trans), dodawaj do sałatek i surówek oliwę i olej z pestek winogron, sojowy, słonecznikowy, lniany (zawsze na zimno, zawsze świeży i tylko z malutkiej ciemnej buteleczki dlatego, że bardzo szybko się utlenia), sosy przyrządzaj na bazie śmietany 22%, oliwy i oleju

● Jako przekąski codziennie jedz nasiona (dyni, słonecznika, orzechy, suszone owoce np. śliwki, morele, rodzynki, żurawinę). Są wysokoenergetyczne, zdrowe i małe objętościowo. Dobrze aby owoce suszone nie były siarkowane (warto kupować ekologiczne)

● Pij koktajle mleczne, prawdziwe kakao, koktajle owocowe

● Nie kupuj produktów typu light

● Słodycze jedz, ale w nie dużych ilościach (max 1-2 razy w tyg), wybieraj herbatniki, gorzką czekoladę (najlepiej 70% - choć jest specyficzna w smaku), orzechy lub migdały w gorzkiej czekoladzie, batony zbożowe, ciasteczka z amarantusa z miodem, owsiane, ciasto drożdżowe.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE