Jedzenie na zdrowie i na DŁUGOWIECZNOŚĆ

2012-02-06 10:02 Ewa Konarowska

Przy różnych okazjach życzymy sobie przeżycia stu lat w dobrym zdrowiu i choć się z tego podśmiewamy, to jednak długie życie jest naszym marzeniem. Aby się spełniło, warto mu pomóc. Jak? Jedząc produkty, które gwarantują dobrą formę przez całe życie. Oto nasza top lista.

Jedzenie na zdrowie. Składniki zróżnicowanej diety, która pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji.

Algi równa się długowieczność

Badania przeprowadzone na długowiecznych mieszkańcach Azji nieodwołalnie wskazują, że ich dobra kondycja bierze się właśnie ze spożywania alg. Algi stały się też dostępne w Europie, można kupić je we wszystkich sklepach ze zdrową żywnością. Algi są prawdziwą bombą mikroelementową. Zawierają potas, fosfor, cyk, żelazo, miedź, selen i bardzo duże ilości jodu i magnezu. Do tego są ubogie z kalorie, za to bogate w białko i błonnik. Świetny produkt dla osób dbających o linię i dla ludzi starszych, którzy powinni zmniejszyć kaloryczność diety, ale zachować w niej jak najwięcej wartości odżywczych. Algi są też niezbędne dla wegetarian, gdyż zawierają duże ilości wit. B12, występującej przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego. Brunatne algi są do tego bogate w wit. C i E, prowitaminę A, a zielone zawierają dużo wit. C. Wykazują działanie przeciwbakteryjne, obniżają ciśnienie we krwi. Ich regularne spożywanie przeciwdziała nowotworom.

Aromatyczne zioła powodują obumieranie komórek rakowych

Rozmaryn, tymianek, oregano, bazylia, mięta, a więc wszystkie zioła o intensywnym aromacie są bogate w naturalne olejki z rodziny terpen. Olejki, oprócz tego, że nadają im charakterystyczny, mocny zapach, posiadają zdolność wpływania na komórki tworzące guzy. Hamują ich namnażanie i wzrost, doprowadzając do ich obumierania. Dodawanie świeżych ziół do potraw jest teraz możliwe już przez cały rok.

Brokuły i brukselka zapobiegają nowotworom

Oba warzywa są mało kaloryczne, bogate w błonnik i witaminy, zwłaszcza te z grupy B. Brokuły zawierają sulforafan, jeden z flawonoidów o właściwościach anty rakowych, mają więcej witaminy C niż pomarańcze, duże ilości wapnia, potasu i żelaza, toteż wspomagają odporność organizmu. Brukselka, oprócz gamy witamin z grupy  B,  w której króluje wit. B1, zawiera sód, potas, magnez i wapń oraz duże ilości błonnika.  Jest najbogatszym w  białko warzywem kapustnym. Jedyna uwaga: brukselki nie powinno się podawać razem z rybami i owocami morza, gdyż utrudnia przyswajanie jodu.

Cebula przeciw astmie

Podobnie jak czosnek, jest znana przede wszystkim ze swych właściwości antybakteryjnych. Zabija nie byle jakie bakterie, bo te powodujące próchnicę, zapalenie dziąseł, paradontozę, a także wywołujące niektóre anginy. Ostatnie badania wykazały, że cebula ma właściwości hamujące rozprzestrzeniania się stanów zapalnych w organizmie. Zapobiega astmie i zatruciu nikotyną.

Czerwone owoce powstrzymują chorobę Alzheimera

Truskawki, maliny, porzeczki, poziomki, jagody, borówki amerykańskie, jeżyny, czerwone winogrona – to owoce bogate we flawonoidy i polifenole, mające właściwości silnych przeciwutleniaczy. Dla przykładu truskawka ma dwa razy większe działanie antyoksydacyjne niż grejpfrut i dziewięć razy silniejsze niż owoc kiwi. Czerwone owoce obniżają ciśnienie krwi, przeciwdziałają chorobom naczyń wieńcowych, powodują podwyższenie dobrego cholesterolu, eliminują komórki rakowe i zapobiegają powstawaniu guzów.

Czosnek powstrzymuje raka przewodu pokarmowego

Znany od wieków ze swego działania antybakteryjnego, naturalny antybiotyk. Ale dopiero od niedawna wiadomo też, że ma własności drenujące – przeciwdziała zastojom limfatycznym, obniża ciśnienie krwi i zapobiega skrzepom, a także chorobom niedokrwiennym serca, spowodowanym zastojami cholesterolu. Dzięki zawartości flawonoidów o działaniu przeciw utleniającym zapobiega rakowi przewodu pokarmowego.

Gorzka czekolada walczy z miażdżycą

Ma dwie niezwykłe właściwości – usuwa oznaki zmęczenia i zapobiega chorobom układu naczyniowego. Mało kto wie, ale gorzka czekolada wyrównuje skoki ciśnienia, rozszerza naczynia krwionośne, rozrzedza krew, zapobiega procesom miażdżycowym. Ma działanie antybakteryjne. Okazało się również, że także przeciwdziała powstawaniu nowotworów.  Poza tym jest naturalnym antydepresantem, spożycie nawet niewielkiej ilości znacznie wpływa na poprawę nastroju. Aby zachować zdrowie lepiej zjeść kostkę dziennie, ale należy robić to regularnie, niż raz na jakiś czas pochłonąć całą tabliczkę. Bo przecież trzeba pamiętać, że czekolada jest również bardzo kaloryczna!

Grzyby wzmacniają odporność

Podobnie jak algi, japońskie grzyby Shitake, Maitake i Reishi pobudzają system immunologiczny do działania. Zauważono, że te właściwości są w mniejszym stopniu charakterystyczne również dla innych grzybów. Mają je nawet popularne pieczarki. Grzyby powinny się więc znaleźć w diecie jako produkty przeciwdziałające nowotworom, a także chorobom autoimmunologicznym.

Imbir na reumatyzm i artretyzm

Przeciwdziała chorobom charakterystycznym dla wieku starczego reumatyzmowi i artretyzmowi. Ma bardzo silne właściwości przeciwdziałające wolnym rodnikom, Zapobiega chorobom układu krążenia, a także stanom zapalnym. Działa na zwiększenie odporności, rozgrzewa. Zwłaszcza dobrze popijać napary z imbiru jesienią i zimą, zwiększa odporność na infekcje. Dodany do rosołu, nie tylko polepsza smak, ale podnosi jego właściwości rozgrzewające. A ponieważ zapobiega nudnościom i mdłościom, można go podawać w zatruciach pokarmowych.

Kurkuma – bardzo silny antyoksydant

Znana od wieków w krajach Dalekiego i Bliskiego Wschodu, trafiła na naszą top listę. Jej właściwości są nie do przecenienia. Bardzo korzystnie wpływa na drogi żółciowe. Spożywanie kurkumy jest zalecane osobom, które cierpią na kamicę żółciową lub są po zabiegu usunięcia pęcherzyka żółciowego. Rozrzedza żółć, zapobiegając powstawaniu złogów (popularnie zwanych kamieniami). Kurkuma znana jest przede wszystkim ze swych właściwości antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych. Powinno się ją włączyć do codziennego jadłospisu jako przyprawę do sosów, zup, mięsa i duszonych warzyw. Jej działanie potęguje połączenie z czarnym pieprzem.

Oliwa z oliwek obniża zły cholesterol

Dieta śródziemnomorska uznana jest za idealną, jeśli chodzi o przeciwdziałanie chorobom serca. A że na zawały i zatory umiera większość osób w krajach cywilizowanych, jej dobroczynne właściwości zostały rozpropagowane również w krajach północy. A jeśli dieta śródziemnomorska, to przede wszystkim oliwa z oliwek. Bogata w kwasy omega-3 i omega-6 wpływa na obniżenie złego cholesterolu i przeciwdziała odkładaniu się jego złogów w naczyniach krwionośnych i żyłach. Jest tłuszczem, który nie powoduje tycia, więc można ją spożywać w dużych ilościach.

Ryby przeciwdziałają zawałom

Bogate w kwasy omega-3, ryby mają niezachwianą reputację jako produkt przeciwdziałający chorobom naczyniowym, zwłaszcza chorobom serca. Obecność prawidłowej ilości nienasyconych kwasów w organizmie ( co nie jest wcale powszechne!) zapobiega procesom nowotworowym. Kwasy omega-3 są również bardzo ważne dla kobiet w ciąży, gdyż wpływają na prawidłowy rozwój systemu nerwowego płodu, łącznie z rozwojem mózgu. Ryby powinny znaleźć się na naszym stole dwa, trzy razy w tygodniu!

Soja pomaga nie tylko w menopauzie

Fitohormony sojowe zdobyły niemały rozgłos, gdyż pomagają złagodzić skutki menopauzy, zastępując naturalne estrogeny. Ale to nie koniec zalet soi. Obniża cholesterol, zapobiegając chorobom naczyniowym serca. Jest potężnym antyoksydantem, zmniejszającym ryzyko wystąpienia nowotworów. Występuje pod postacią wielu produktów – mleko sojowe, sos sojowy, pasta miso, ser tofu i gotowane nasiona. Uwaga – produkty pochodne jak kiełki i zarodki sojowe nie mają nic wspólnego z prawdziwym działaniem soi! Soja ma jeszcze tę zaletę, że jest wysokobiałkowa (niezbędna w diecie wegetariańskiej), a także bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i mikroelementy oraz błonnik.

Ziarna z pełnego przemiału na dobre trawienie

Naturalne, nieprzetworzone, nieoczyszczone zboża powinny zastąpić tzw. produkty białe – biały ryż i białą mąkę. Ciemny chleb, ciemny ryż, płatki owsiane, kasza jaglana to produkty, które mają niebagatelny wpływ na zachowanie zdrowia, zwłaszcza przeciwdziałają chorobom układu sercowo-naczyniowego i chorobom przewodu pokarmowego. Są bogate w błonnik i pomagają w procesach trawiennych, a także wpływają na oczyszczanie jelit.

Zielona herbata przeciwdziała chorobom cywilizacyjnym

I znów powracamy do diety długowiecznych mieszkańców Azji… O zielonej herbacie głośno jest od dawna. I słusznie, gdyż jej zalety są niebywałe, zwłaszcza w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych. Silny antyoksydant – zapobiega więc nowotworom. Nie dopuszcza do powstawania płytek cholesterolowych, zapychających żyły i tętnice, więc przeciwdziała wylewom, zatorom i zawałom. Działa oczyszczająco na organizm, przeciwdziałając starzeniu się komórek. Przypuszczalnie hamuje też degradację komórek w chorobach takich jak Alzheimer, czy choroba Parkinsona.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Tolka
|

U mnie w domu jadało i jada się większość posiłków gotowanych na parze . Owocuje to tym że nasi seniorzy to 90 latkowie.

czesio 57
|

kto jabłko zjada tego lekarz żadko bada