Jaka dieta na schudnięcie? [Porada eksperta]

2013-04-08 11:59 Agnieszka Ślusarska

Dzień dobry, mam pytanie: mam tendencję do tycia, jaką dietę mogę zastosować, ,by schudnąć. Nie wiem, co robić, mam 164 cm wzrostu i ważę 85 kg.

Witam Pani Angeliko, Skoro ma Pani tendencję do tycia, to myślę, że nie ma sensu stosowanie krótkotrwałych diet, a jedynie trzeba spróbować trwałej modyfikacji sposobu żywienia. To zapobiegnie efektowi jo-jo i sprawi, że raz na zawsze upora się Pani z nadmiernymi kilogramami. Podstawą w dbaniu o prawidłową masę ciała jest regularność spożywania posiłków. Istotne jest, by w ciągu dnia spożywać 4-5 posiłków z przerwami nie dłuższymi niż 3 godziny i ostatnim 3 godz przed snem. Ważne jest także, aby podczas jedzenia nie wykonywać innych czynności typu oglądać telewizji, pracować przy komputerze czy czytać gazety oraz jeść wolno. Dopiero po 15 minutach od spożycia posiłku dochodzi do uczucia pełnego nasycenia. W kwestii doboru produktów: z produktów zbożowych najlepiej wybierać produkty pełnoziarniste tj. ciemne pieczywo (na zakwasie), grube kasze – gryczana, pęczak, ryż brązowy lub dziki, makarony pełnoziarniste, płatki naturalne z dowolnego ziarna, otręby - z produktów mięsnych sięgamy tylko po te chude tj. drób bez skóry, indyk, schab środkowy, wołowina, cielęcina. Z wędliny wybieramy tylko szynki. Eliminujemy tłuste kiełbasy, kabanosy, salami i tłuste wędliny. Z produktów mlecznych poleca się fermentowane napoje mleczne niskotłuszczowe, najlepiej naturalne typu jogurt, kefir. Samodzielnie dodajemy dodatki w postaci owoców, płatków czy orzechów. Z serów wybieramy sery twarogowe chude, ewentualnie półtłuste. Polecane będą również serki ziarniste lub serki homogenizowane. Nie zalecane są sery żółte, pleśniowe czy serki topione. Warzywa powinny być w każdym z posiłków. Warto pamiętać, że warzywa zawierają błonnik wiec dają nam uczucie sytości, a do tego są niskokaloryczne. Owoce maksymalnie 2 sztuki dziennie gdyż mają sporo cukrów prostych. Dzień warto rozpoczynać od wody z cytryną. Należy pamiętać, by wypijać w ciągu dnia przynajmniej 2 litry płynów Bezwzględnie zaleca się zrezygnować z napojów słodkich, które są źródłem dużych ilości cukru, czyli „pustych kalorii”. Dla przykładu butelka 1,5l wody smakowej truskawkowej zawiera 18 łyżeczek cukru! Pani Angeliko, wskazana jest codzienna aktywność fizyczna, przynajmniej 30 minut dziennie a najlepiej 60 minut. Rodzaj aktywności jest dobrowolny. Pozdrawiam

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE